join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
مکمل پروتئین وی

پروتئین وی چیست ؟

پروتئین وی یکی از فرآوردهای شیر است . هریک لیتر شیر 28 گرم پروتئین دارد که 80% آن از نوع کازئین و 20% آن پروتئین وی است . زمانی که شیر  به پنیر تبدیل می شود پروتئین کازئین از آنجا که ساختار رشته ای دارد ته نشین  شده و به اصطلاح تبدیل به پنیر می شود اما پروتئین وی به علت ساختار حلقوی خود در آب پنیر باقی می ماند


پروتئین آب پنیر (پروتئین وی) پروتئین کاملی محسوب می شود زیرا حاوی همه 9 آمینو اسید ضروری بدن است. شرکت  های تولید مکمل ,  پروتئین وی را از آب پنیر استخراج می کنند و خالص سازی را تا جای ممکن ادامه می دهند در این فرایند سه نوع محصول با درصد خلوص متفاوت بدست می آید که در ادامه به شناخت آنها خواهیم پرداخت

انواع پروتئین وی

آب پنیر در حال چکیدن

1- پروتیئن وی کنسانتره

بیشتر مکمل های عرضه شده در بازار از این نوع است . درصد خلوص پروتئین وی در این محصول حداکثر 87% است و بقیه آن کربوهیدرات , سدیم , پتاسیم و... است زمانی که قصد خرید مکمل پروتئین وی را دارید با یک محاسبه ساده می توانید از درصد خلوص  پروتئین آن آگاه شوید .

2- پروتئین وی ایزوله

خلوص پروتئین این محصول بسیار بالاتر از نوع کنسانتره خود است در روند تولید پروتئین وی ایزوله  کلسترول و کربوهیدرات موجود را تا حد امکان کاهش می دهند به طوریکه درصد خلوص پروتئین در برند های مختلف بین  85% تا 95% متغییر است. مطمئناً پروتئین وی ایزوله انتخاب بهتری برای خرید است.

3- پروتئین وی هیدرولیزه

گفته می شود که درصد کربوهیدرات در این محصول تا 1% کاهش پیدا می کند و فاقد کلسترول است در نتیجه خلوص پروتئین به بیشترین حد ممکن می رسد. در روند تولید این نوع مکمل ساختار حلقوی پروتئین وی شکسته و لیز می شود تا سرعت جذب آن  در بدن افزایش پیدا کند می توان گفت که پروتئین وی هیدرولیزه برترین نوع مکمل پروتئین وی است.

محاسبه درصد خلوص پروتئین وی

ابتدا گرم پروتئین را در هر سروینگ تقسیم بر گرم سروینگ کرده و در نهایت عدد به دست آمده را در 100 ضرب می کنیم

تصویرپشت یک مکملپروتئین وی

برای مثال : به تصویر بالا دقت کنید 

گرم پروتئین = 24 گرم

گرم سروینگ = 30.4 گرم

(24 ÷ 30.4) × 100 = 79
 

درصد خلوص پروتئین وی در این محصول 79% است که به معنای نوع کنسانتره است  استیکر در حال زدن عروسکش

چه کسانی به پروتئین وی نیاز دارند

شاید زمانی که اسم مکمل به میان می آید تمام ذهن ها به سمت ورزشکاران و بدنسازان متمرکز می شود اما این طرز فکر کاملا غلط است .  زیرا هر کس که در برنامه غذایی خود کمبودی داشته باشد می تواند از این مکمل های غذایی استفاده کند.

پروتئین وی از دسته مکمل های غذایی است و همان طور که از اسمشان پیداست اگر تغذیه ما جوابگوی نیاز روزانه ما نباشد این مکمل ها می تواند غذای ما را تکمیل کنند. حال سوال اینجاست که چگونه متوجه کمبود پروتئین در برنامه غذایی خود می شویم جواب این پرسش مفصل است وشما باید این ویدیو را تا آخر مشاهده کنید.

اما یک راه ساده برای تشخیص کمبود پروتئین در بین ورزشکاران این است که 3 الی 4 روز بعد از یک تمرین سنگین با وزنه هنوز درد عضلانی دارید این بدین معناست که شما ریکاوری مناسبی نداشتید و پروتئین رژیم غذایی شما جواب گو نیازتان نیست در اینجاست که باید به فکر تهیه مکمل پروتئینی بیفتید که در این بین پروتئین وی برترین نوع خود است.

مصرف پروتئین وی سبب باسازی عضلات و ریکاوری بهتر شما می شود و به شما کمک می کند تا در جلسه بعدی , تمرین با کیفیت تری داشته باشید مسلماً فردی که سابقه تمرینی بیشتری دارد تمرین با کیفیت تری خواهید داشت و در نتیجه نیاز این فرد به پروتئین وی بیشتر می شود و در مقابل مصرف پروتئین وی برای افراد مبتدی که هنوز کار با دستگاه ها را یاد نگرفته اند فایده چندانی نخواهد داشت و حتی ممکن است در صورت مصرف پیش از حد سبب آسیب به سیستم کلیوی آنها شود

 زمان مصرف پروتئین وی

مصرف پروتئین زمان خاصی ندارد در گذشته تصور براین بود که پروتئین باید بلافاصله بعد از تمرین مصرف شود زیرا بر این باور بودند که در این زمان نیاز بدن به پروتئین به بیشترین میزان خود می رسد در نتیجه جذب بهتر انجام می شود اما آزمایشات انجام شده نشان می دهد که بدن بعد از تمرین نیاز به کربوهیدرات بالایی دارد اما پروتئین باید در طی روز و برحسب نیاز روزانه مصرف شود و اینجاست که شما باید این ویدیو را تماشا کنید تا  متوجه مقدار پروتئین مورد نیاز روزانه خود بشوید .

حال که از میزان پروتئین مورد نیاز خود آگاه شدید می توانید زمان بندی خود را برای مصرف پروتئین داشته باشید اگر نیاز شما با دو اسکوپ در روز برطرف می شود یکی را قبل از صبحانه میل کنید و دیگری را یک الی دو ساعت قبل از تمرین  اگر نیاز شما با سه اسکوپ برطرف می شود پیمانه سوم را بعد از تمرین مصرف کنید ولی همانطور که اشاره کردیم  اهمیتی ندارد که بلافاصله بعد از تمرین مصرف بشود یا خیر

پروتئین وی و چربی سوزی

پروتئین وی به علت دارا بودن  تمام 9 آمینو اسید ضروری بدن و جذب سریع باعث احساس سیری و کاهش اشتها می شود تحقیقات نشان داده که مصرف پروتئین وی به صورت روزانه 56 گرم  در طی 23 هفته باعث کاهش 2.3 کیلو  از وزن افراد شده است.

یک فرضیه غلط که اندومورف ها ( افراد چاق ) دارند این است که رژیم کاهش وزن  می تواند باعث افت عضلاتشان شود و برای جلوگیری از ریزش عضلاتشان باید پروتئین وی مصرف کنند . در واقع  با کم شدن توده چربی امکان افت عضلات زیاد می شود اما اگر شما اضافه وزن دارید و به باشگاه می روید هرگز نگران این موضوع نباشید زیرا با وجود توده چربی امکان سوخت عضلات بسیار کم است هر آنچه که چربی فردی کمتر باشد ریسک از دست دادن عضلات نیز بالا می رود پس اگر در رژیم کاهش وزن هستید هر آنچه به انتهای و به هدف خود نزدیک تر می شوید باید پروتئین رژیم غذایی خود را افزایش دهید و در صورت نیاز از مکمل پروتئین وی استفاده کنید
 

  • مدیر
  • 1400/02/01

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال