join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
روغن کرچک در یک بطری شیشه ای و دانه و برگ کرچک در کنارش

4 خاصیت و کاربرد روغن کرچک

روغن کرچک یک درمان طبیعی محبوب برای بیماری های شایع مانند یبوست و بیماری های پوستی است. اغلب می توانید آن را در محصولات زیبایی طبیعی پیدا کنید.

روغن کرچک یک روغن گیاهی چند منظوره است که مردم برای هزاران سال از آن استفاده می کردند. با استخراج روغن از دانه های گیاه Ricinus communis به دست می آید.

این دانه ها که به لوبیا کرچک معروف هستند حاوی آنزیمی سمی به نام ریسین هستند. با این حال، فرآیند گرمایی که روغن کرچک در طول تولید متحمل می‌شود، ریسین را غیرفعال می‌کند و به روغن اجازه می‌دهد تا با خیال راحت استفاده شود.

روغن کرچک کاربردهای دارویی، صنعتی و دارویی متعددی دارد. معمولاً به عنوان یک افزودنی در غذاها، داروها و محصولات مراقبت از پوست و همچنین یک روان کننده صنعتی و جزء سوخت بیودیزل استفاده می شود.

در مصر باستان، مردم روغن کرچک را به عنوان سوخت در چراغ ها می سوزاندند، از آن به عنوان یک درمان طبیعی برای درمان بیماری هایی مانند سوزش چشم استفاده می کردند و حتی از آن برای تحریک زایمان در بارداری استفاده می کردند.

در اینجا 4 خاصیت و کاربرد بالقوه روغن کرچک آورده شده است. ما همچنین استفاده از آن را به عنوان یک درمان برای مو و اقدامات احتیاطی را پوشش می دهیم.

1. ملین قوی

شاید یکی از شناخته شده ترین کاربردهای دارویی روغن کرچک به عنوان یک ملین طبیعی باشد.

این به عنوان یک ملین محرک طبقه بندی می شود، به این معنی که حرکت ماهیچه هایی را افزایش می دهد که مواد را از طریق روده ها فشار می دهند و به پاکسازی روده ها کمک می کند. روغن کرچک توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به عنوان یک ملین محرک تایید شده است.

ملین های محرک به سرعت عمل می کنند و معمولاً برای رفع یبوست موقت یا پاکسازی روده قبل از اقدامات پزشکی استفاده می شوند.

به طور کلی این کار به این صورت است: وقتی روغن کرچک را از طریق دهان مصرف می کنید، در روده کوچک تجزیه می شود و اسید ریسینولئیک، اسید چرب اصلی روغن کرچک، آزاد می شود. اسید ریسینولئیک سپس توسط روده جذب می شود و یک اثر ملین قوی را تحریک می کند.

چندین مطالعه نشان داده اند که روغن کرچک می تواند یبوست را تسکین دهد.

به عنوان مثال، مطالعه‌ای در سال 2011 نشان داد که وقتی افراد مسن‌تر روغن کرچک مصرف می‌کنند، علائم یبوست کاهش می‌یابد، از جمله زور زدن کمتر در حین اجابت مزاج و کاهش احساس اجابت مزاج ناقص

علاوه بر این، مطالعه دیگری نشان داد که روغن کرچک در پاکسازی روده افراد قبل از انجام یک نوع کولونوسکوپی غیرتهاجمی به نام آندوسکوپی کپسول کولون موثر بوده است.

در حالی که روغن کرچک در دوزهای کوچک بی خطر در نظر گرفته می شود، مقادیر بیشتر آن می تواند باعث گرفتگی شکم، حالت تهوع، استفراغ و اسهال شود.

اگرچه می توان از آن برای رفع یبوست گاه به گاه استفاده کرد، روغن کرچک به عنوان درمانی برای نگرانی های طولانی مدت سلامتی توصیه نمی شود.

همچنین، قبل از استفاده از روغن کرچک برای درمان یبوست، حتماً با یک پزشک صحبت کنید تا توصیه های آنها را دریافت کنید. استفاده نادرست از روغن کرچک می تواند منجر به عوارض جانبی خطرناکی مانند عدم تعادل الکترولیت و اسید-باز شود که می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

خلاصه
مردم از روغن کرچک به عنوان یک درمان طبیعی برای یبوست های گاه به گاه استفاده می کنند. توسط FDA به عنوان یک ملین محرک تایید شده است. با این حال، می تواند عوارض جانبی مانند گرفتگی عضلات و اسهال ایجاد کند و شما نباید از آن برای درمان یبوست مزمن استفاده کنید.

2. مرطوب کننده طبیعی

روغن کرچک سرشار از اسید ریسینولئیک، یک اسید چرب تک غیراشباع است. از این نوع چربی ها می توان برای مرطوب کردن پوست استفاده کرد. آنها به عنوان مرطوب کننده های انسدادی عمل می کنند که از هدر رفتن آب از طریق لایه بیرونی پوست جلوگیری یا کاهش می دهد.

روغن کرچک در لوازم آرایشی برای تقویت هیدراتاسیون استفاده می شود. تولید کنندگان اغلب آن را به محصولاتی مانند لوسیون، آرایش و پاک کننده ها اضافه می کنند.

شما همچنین می توانید از این روغن غنی به تنهایی به عنوان یک جایگزین طبیعی برای مرطوب کننده ها و لوسیون های خریداری شده در فروشگاه استفاده کنید.

بسیاری از محصولات مرطوب کننده محبوب موجود در فروشگاه ها حاوی مواد بالقوه مضر مانند مواد نگهدارنده، عطرها و رنگ ها هستند که ممکن است پوست را تحریک کرده و به سلامت کلی آسیب برساند.

تعویض این محصولات با روغن کرچک می تواند به کاهش قرار گرفتن در معرض این مواد افزودنی کمک کند. به علاوه، روغن کرچک ارزان است و می توانید آن را هم برای صورت و هم برای بدن خود استفاده کنید.

روغن کرچک غلیظ است، بنابراین مردم اغلب آن را با سایر روغن های دوستدار پوست – مانند روغن بادام، زیتون و نارگیل – مخلوط می کنند تا یک مرطوب کننده فوق العاده آبرسان بسازند. اگرچه استفاده از روغن کرچک روی پوست برای بیشتر افراد بی خطر در نظر گرفته می شود، اما در برخی افراد می تواند باعث واکنش آلرژیک شود.

همچنین، استفاده از روغن کرچک خالص ممکن است پوست برخی افراد را تحریک کند، بنابراین بهتر است آن را با روغن دیگری مانند روغن جوجوبا یا روغن نارگیل رقیق کنید. سعی کنید این ترکیب را روی ناحیه کوچکی از پوست آزمایش کنید تا ببینید پوست شما چگونه روغن کرچک را قبل از استفاده از آن در مناطق بزرگتر تحمل می کند .

خلاصه
روغن کرچک می تواند به حفظ رطوبت در پوست کمک کند. اگرچه این جایگزین طبیعی برای محصولات فروشگاهی برای بیشتر افراد بی خطر در نظر گرفته می شود، اما در برخی افراد می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا تحریک شود.

3. ممکن است باعث بهبود زخم شود

استفاده از روغن کرچک روی زخم ها محیط مرطوبی ایجاد می کند که ممکن است به بهبودی کمک کند و از خشک شدن زخم ها جلوگیری کند.

ونلکس، پماد محبوبی است که در محیط‌های بالینی برای درمان زخم‌ها استفاده می‌شود، حاوی مخلوطی از روغن کرچک و بلسان پرو، مرهم مشتق شده از درخت بالزام .

Venelex به عنوان پانسمان زخم برای زخم های مزمن و حاد و زخم های پوستی استفاده می شود، از جمله:

  • زخم های فشاری
  • زخم های دیابتی
  • می سوزد
  • زخم های جراحی

این به کاهش بوها، محافظت از زخم ها و ایجاد یک محیط مرطوب برای ترویج بهبود کمک می کند.

علاوه بر این، اسید ریسینولئیک، اسید چرب اصلی موجود در روغن کرچک، دارای خواص ضد التهابی و کاهش درد است. ممکن است به کاهش التهاب پوست، حمایت از بهبودی و کمک به کاهش درد در افراد دارای زخم کمک کند.

مطالعات نشان داده اند که پمادهای حاوی روغن کرچک ممکن است برای درمان زخم های مختلف موثر باشد.

در یک مطالعه موردی در سال 2013، درمان با اسپری حاوی ترکیبی از بلسان پرو، روغن کرچک و آنزیمی به نام تریپسین به بهبود زخم جراحی شکمی در مرد 81 ساله ای که قادر به تحمل سایر اشکال درمان موضعی نبود کمک کرد.

به خاطر داشته باشید که درمان‌های موضعی زخم با روغن کرچک حاوی ترکیبی از مواد هستند، نه فقط روغن کرچک. شما نباید روغن کرچک را روی هیچ زخمی بدون بررسی اولیه توسط یک متخصص بمالید.

خلاصه
برخی از افراد روغن کرچک را برای بهبود روی زخم‌ها می‌مالند. اغلب برای این منظور با سایر مواد دارویی مانند بلسان پرو مخلوط می شود.

4. ممکن است برای تمیز کردن و نگهداری دندان مصنوعی مفید باشد

تعدادی از باکتری‌ها و قارچ‌ها، از جمله قارچ‌های کاندیدا، معمولاً روی دندان‌های مصنوعی رشد می‌کنند. اگر پروتزهای مصنوعی به درستی تمیز و نگهداری نشوند، این می تواند نگرانی های دهان و دندان ایجاد کند.

گونه های کاندیدا، مانند C. albicans، به ویژه برای افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند مشکل ساز هستند، زیرا به راحتی به سطوح دندان مصنوعی و بافت های دهان می چسبند.

رشد بیش از حد قارچ های کاندیدا می تواند منجر به وضعیتی به نام استوماتیت دندان مصنوعی شود، عفونتی که منجر به التهاب، قرمزی و تحریک در دهان می شود.

نکته جالب این است که تمیز کردن دندان مصنوعی با روغن کرچک ممکن است به کاهش خطر ابتلا به استوماتیت دندان مصنوعی کمک کند زیرا روغن کرچک می تواند به کشتن باکتری ها و قارچ ها کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که خیساندن دندان های اکریلیک آلوده در محلولی حاوی 10 درصد روغن کرچک به مدت 20 دقیقه به کاهش تعداد C. albicans و همچنین سایر باکتری های مضر از جمله استرپتوکوک موتانس و استافیلوکوکوس اورئوس کمک کرد.

علاوه بر این، یک مطالعه در سال 2013 روی 30 فرد مسن مبتلا به استوماتیت مرتبط با دندان مصنوعی نشان داد که درمان با دهانشویه حاوی روغن کرچک منجر به بهبود علائم بالینی استوماتیت، از جمله التهاب شد.

علاوه بر این، مطالعه دیگری نشان داد که مسواک زدن و خیساندن پروتزهای مصنوعی در محلولی حاوی روغن کرچک منجر به کاهش قابل توجه کاندیدا در افراد مسن‌تر که از دندان مصنوعی استفاده می‌کردند، شد.

خلاصه
چندین مطالعه نشان داده اند که روغن کرچک ممکن است به کاهش باکتری ها و قارچ های مضر در دندان مصنوعی کمک کند و ممکن است به بهبود علائم مربوط به بیماری به نام استوماتیت دندان مصنوعی کمک کند، که می تواند باعث التهاب در دهان شود.

آیا روغن کرچک می تواند به رشد مو و سلامت پوست سر کمک کند؟

بسیاری از مردم از روغن کرچک به عنوان یک درمان طبیعی مو استفاده می کنند. این به این دلیل است که روغن کرچک دارای خواص مرطوب کنندگی است که می تواند به روان شدن ساقه مو، افزایش انعطاف پذیری و کاهش احتمال شکستگی کمک کند.

حتی با وجود اینکه برخی از افراد به طور منظم از روغن کرچک به عنوان بخشی از روال مراقبت از مو استفاده می کنند، در حال حاضر هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه روغن کرچک به سلامت مو کمک می کند، رشد مو را تحریک می کند یا ریزش مو را کاهش می دهد وجود ندارد.

استفاده از روغن کرچک روی مژه ها نیز به همین صورت است. برخی از افراد از روغن کرچک برای رشد مژه استفاده می کنند، اما هیچ تحقیق علمی نشان نداده است که این روغن واقعا موثر است.

روغن کرچک معمولاً به عنوان درمانی برای شوره سر، یک بیماری رایج پوست سر که با پوست خشک و پوسته پوسته سر مشخص می شود، استفاده می شود. در حالی که برخی از درمان های موثر مو برای شوره سر حاوی روغن کرچک به عنوان یک ماده هستند، شواهدی وجود ندارد که روغن کرچک به تنهایی برای درمان شوره سر موثر باشد.

در واقع، روغن کرچک می تواند منجر به بیماری به نام نمد حاد مو در افرادی با موهای بلند شود. این وضعیت باعث می شود موها پیچ خورده و درهم پیچیده شوند و شبیه لانه پرنده سخت شوند.

یک مطالعه موردی گزارش داد که پس از استفاده یک زن 20 ساله با موهای بلند از ترکیب روغن نارگیل و روغن کرچک بر روی موهای خود، بلافاصله پس از شستن موهای خود به شدت مات شد. نویسندگان مطالعه پیشنهاد کردند که ضخامت روغن کرچک همراه با موهای بسیار بلند زنان منجر به نمد شدن ناگهانی می‌شود.

به طور معمول، نمد حاد مو قابل درمان نیست و مو باید قطع شود.

اگرچه این وضعیت نادر است، اما افرادی که موهای بلند دارند باید در استفاده از روغن کرچک به عنوان درمان مو محتاط باشند.

خلاصه
اگرچه بسیاری از مردم از روغن کرچک برای مرطوب کردن مو و پوست سر خود استفاده می کنند، در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر اینکه روغن کرچک برای سلامت مو فوایدی دارد وجود ندارد.

اقدامات احتیاطی در مصرف روغن کرچک

بسیاری از مردم از روغن کرچک برای درمان نگرانی‌های مختلف استفاده می‌کنند، چه از طریق خوردن روغن یا مالیدن آن به پوست.

اگرچه روغن کرچک به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود، اما می تواند در برخی افراد واکنش های نامطلوب و عوارض جانبی ناخواسته ایجاد کند.

اگر علاقه مند به استفاده از روغن کرچک هستید، مهم است که عوارض جانبی بالقوه زیر را در نظر داشته باشید:

  • کار یدی. متخصصان پزشکی گاهی از روغن کرچک برای القای زایمان در افراد باردار استفاده می کنند. به همین دلیل، افراد در تمام مراحل بارداری باید از مصرف روغن کرچک خودداری کنند.
  • عوارض جانبی دستگاه گوارش (GI). در حالی که روغن کرچک می تواند راهی موثر برای کاهش یبوست باشد، ممکن است باعث عوارض جانبی دستگاه گوارش مانند اسهال، استفراغ، گرفتگی عضلات و نفخ شود. همچنین ممکن است باعث سرگیجه شود. فقط تحت نظارت پزشکی از آن برای یبوست استفاده کنید.
  • عکس العمل های آلرژیتیک. هنگامی که روی پوست استفاده می شود ممکن است در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند. ابتدا سعی کنید مقدار کمی از آن را روی قسمت کوچکی از پوست بمالید تا ببینید بدن شما چگونه واکنش نشان می دهد.

علاوه بر این، افرادی که دارای شرایط سلامت خاصی هستند - از جمله آپاندیسیت، انسداد دستگاه گوارش، سوراخ شدن روده، و بیماری التهابی روده (IBD) - باید از ملین های محرک مانند روغن کرچک اجتناب کنند زیرا می توانند عوارض جانبی جدی ایجاد کنند.

به طور کلی، شما نباید روغن کرچک را برای درمان هر گونه بیماری یا علائم پزشکی، به خصوص در دوزهای بالا، مصرف کنید، مگر اینکه توسط پزشک توصیه شود. استفاده نادرست از هر ملین، از جمله روغن کرچک، می تواند خطرناک باشد و منجر به عدم تعادل الکترولیت و اسید-باز تهدید کننده زندگی شود.

اگر علاقه مند به استفاده از روغن کرچک برای درمان هر گونه بیماری از جمله یبوست هستید، حتماً ابتدا از یک متخصص قابل اعتماد مشاوره بگیرید.

خلاصه
روغن کرچک می تواند عوارض جانبی مانند واکنش های آلرژیک و اسهال در برخی افراد ایجاد کند. همچنین می تواند باعث زایمان شود، بنابراین افراد باردار باید از آن اجتناب کنند.

سوالات متداول

روغن کرچک برای چه مواردی مفید است؟

برخی افراد از روغن کرچک به عنوان یک ملین قوی استفاده می کنند. همچنین ممکن است خاصیت مرطوب کنندگی و ترمیم زخم داشته باشد. برخی افراد نیز از آن برای از بین بردن باکتری های روی دندان مصنوعی استفاده می کنند.

آیا روغن کرچک برای رشد مو موثر است؟

به نظر می رسد روغن کرچک خاصیت مرطوب کنندگی دارد و برخی افراد از آن به عنوان درمان مو استفاده می کنند. اما، تحقیقات زیادی در این زمینه وجود ندارد. به نظر نمی رسد که بر رشد مو تأثیر بگذارد.

وقتی روغن کرچک را روی شکم خود بمالید چه اتفاقی می افتد؟

روغن کرچک می تواند فوق العاده مرطوب کننده باشد. مالیدن آن، رقیق شده با روغن دیگر، روی پوست شکم ممکن است پوست خشک را تسکین دهد. با این حال، برخی از افراد ممکن است واکنش های آلرژیک به روغن کرچک داشته باشند. بنابراین بهتر است هر محصولی را که روی پوست می‌زنید ابتدا روی یک ناحیه کوچک آزمایش کنید.

در نتیجه

مردم هزاران سال است که از روغن کرچک به عنوان یک درمان طبیعی برای انواع مشکلات سلامتی استفاده می کنند.

می تواند به رفع یبوست کمک کند و حتی ممکن است به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی پوست و درمان پروتز استفاده شود.

اگرچه بسیاری از مردم از روغن کرچک به عنوان درمانی برای موهای خشک یا نازک استفاده می کنند، اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه روغن کرچک برای بهبود سلامت مو یا تحریک رشد مو در صورت استفاده به تنهایی موثر است، وجود ندارد.

اگر علاقه مند به استفاده از روغن کرچک برای یبوست یا هر بیماری دیگر هستید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص کنید که آیا روغن کرچک برای نیازهای سلامتی خاص شما ایمن و مناسب است یا خیر.

  • جیم فیت
  • 1403/01/06

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال