join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
لیمو ترش کامل و برش داده شده روی میز

لیموترش: ارزش غذایی،خواص و مضرات

لیموترش سرشار از ویتامین C، آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی است. آنها ممکن است به تقویت ایمنی، کاهش احتمال بیماری قلبی، جلوگیری از سنگ کلیه، کمک به جذب آهن و ارتقای سلامت پوست کمک کنند.

لیموها مرکباتی ترش، گرد و سبز روشن هستند.

انواع مختلفی از لیمو وجود دارد که از جمله آنها می توان به لیموی کی (Citrus aurantifolia)، لیموی ایرانی (Citrus latifolia)، لیموی صحرایی (Citrus glauca) و لیموی کفیر (Citrus hystrix) اشاره کرد.

هر یک از این گونه ها ویژگی های منحصر به فردی دارند. به عنوان مثال، لیموی کی کوچکتر، اسیدی تر و معطرتر از نوع رایج ایرانی است.

این مقاله مروری بر خواص لیموترش و همچنین موارد استفاده و عوارض جانبی احتمالی آن را ارائه می‌کند.

ارزش غذایی لیموترش

اگرچه لیموترش کوچک است، اما سرشار از مواد مغذی است - به ویژه ویتامین C.

یک لیمو کامل و متوسط (67 گرم) حاوی (منبع معتبر):

کالری: 20
کربوهیدرات: 7 گرم
پروتئین: 0.5 گرم
فیبر: 1.9 گرم
(ویتامین C): 22 درصد از نیاز روزانه (DV)
آهن: 2٪ از DV
کلسیم: 2% درصد DV
ویتامین B6: 2٪ از DV
تیامین: 2٪ از DV
پتاسیم: 1٪ از RDI (1 درصد از مقدار روزانه توصیه‌ شده)

لیموترش همچنین حاوی مقادیر کمی ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، فسفر و منیزیم است.

خلاصه
لیموترش سرشار از ویتامین C است و بیش از 20 درصد نیاز روزانه شما را تامین می کند. آنها همچنین حاوی مقادیر کمی آهن، کلسیم، ویتامین B6، تیامین، پتاسیم و غیره هستند.

خواص لیموترش برای سلامتی

خوردن میوه لیموترش یا نوشیدن آبلیمو خواص مختلفی برای سلامتی دارد.

منبع خوب آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها ترکیبات مهمی هستند که از سلول های شما در برابر مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد دفاع می کنند. در مقادیر زیاد، رادیکال‌های آزاد می‌توانند به سلول‌های شما آسیب برسانند و این آسیب با بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت و بسیاری از انواع سرطان مرتبط است.

لیموترش سرشار از ترکیبات فعال است که به عنوان آنتی اکسیدان در بدن شما عمل می کند، از جمله فلاونوئیدها، لیمونوئیدها، کامپفرول، کورستین و اسید اسکوربیک.

ممکن است سیستم ایمنی را تقویت کند

لیموترش سرشار از ویتامین C است، ماده مغذی که ممکن است به تقویت سیستم ایمنی شما کمک کند.

در مطالعات لوله آزمایش، ویتامین C به افزایش تولید گلبول های سفید خون کمک کرد، که به محافظت از بدن شما در برابر عفونت ها و بیماری ها کمک می کند (منبع مورد اعتماد).

در مطالعات انسانی، مصرف ویتامین C به کوتاه شدن مدت و شدت سرماخوردگی کمک کرد (منبع معتبر).

همچنین ویتامین C می تواند با کاهش التهاب و تحریک تولید کلاژن به بهبود سریعتر زخم ها کمک کند. کلاژن یک پروتئین ضروری است که به ترمیم زخم کمک می کند.

علاوه بر ویتامین C، لیموترش یک منبع عالی از آنتی اکسیدان ها است که با دفاع از سلول های شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند.

می تواند سلامت پوست را تقویت کند

لیموترش خواص متعددی دارد که می‌تواند به سلامت پوست کمک کند.

اول، آنها سرشار از ویتامین C هستند. این ویتامین برای ساخت کلاژن، پروتئینی که پوست شما را محکم و قوی نگه می دارد، ضروری است. یک لیمو با اندازه متوسط (67 گرم) بیش از 20٪ از DV را برای این ماده مغذی فراهم می کند.

به عنوان مثال، یک مطالعه قدیمی روی بیش از 4000 زن نشان داد که افرادی که ویتامین C بیشتری مصرف می‌کنند، با افزایش سن کمتر به خطوط و چین‌های پوستی، خشکی پوست، و علائم پیری پوستی دچار می‌شوند (منبع معتبر).

دوم، لیمو ترش سرشار از آنتی اکسیدان است که ممکن است به مبارزه با تغییرات پوستی مرتبط با افزایش سن کمک کند.

استرس اکسیداتیو شرایطی است که در نتیجه عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها در بدن شما ایجاد می شود. این می تواند منجر به علائم پیری زودرس شود.

یک مطالعه روی موش‌ها نشان داد که مصرف یک نوشیدنی مرکباتی می‌تواند به کاهش خطوط و چین‌های پوستی، افزایش تولید کلاژن، و بهبود سلامت پوست کمک کند. (منبع معتبر).

ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است.

تحقیقات نشان می دهد که لیموترش ممکن است چندین عامل خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

طبق یک مطالعه قدیمی تر، لیمو ترش سرشار از ویتامین C است که ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.

فشار خون بالا عامل اصلی بیماری قلبی است.

همچنین، ویتامین C ممکن است در برابر تصلب شرایین - بیماری که در آن پلاک در شریان‌های شما ایجاد می‌شود و آنها را باریک می‌کند، محافظت کند.

یک مطالعه حیوانی نشان داد که تغذیه خرگوش‌ها با پوست و آب لیموترش به کند کردن پیشرفت آترواسکلروز کمک می‌کند (منبع معتبر).

ممکن است از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری کند

سنگ های کلیه بلورهای معدنی کوچکی هستند که دفع آنها اغلب دردناک است.

هنگامی که ادرار شما بسیار غلیظ است یا سطوح بالایی از مواد معدنی سنگ ساز مانند کلسیم در ادرار شما وجود دارد، آنها می توانند در داخل کلیه های شما تشکیل شوند.

مرکباتی مانند لیموترش سرشار از اسید سیتریک هستند که ممکن است با افزایش سطح سیترات و اتصال مواد معدنی تشکیل دهنده سنگ در ادرار از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری کند.

یک مطالعه نشان داد که افرادی که مقدار بیشتری از مرکبات را مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به سنگ کلیه را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند. (منبع معتبر).

جذب آهن را افزایش می دهد

آهن یک ماده مغذی ضروری است که برای ساخت گلبول های قرمز خون و انتقال اکسیژن در بدن شما لازم است.

سطح پایین آهن خون می تواند باعث کم خونی فقر آهن شود. علائم کم خونی فقر آهن عبارتند از: خستگی، مشکلات تنفسی در حین ورزش، رنگ پریدگی و خشکی پوست و مو

افرادی که رژیم گیاهخواری یا وگان دارند بیشتر در معرض خطر کم خونی ناشی از فقر آهن هستند، زیرا محصولات گیاهی حاوی نوعی آهن هستند که به خوبی آهن موجود در گوشت و سایر محصولات حیوانی جذب نمی شود.

غذاهای سرشار از ویتامین C، مانند لیموترش، ممکن است با بهبود جذب آهن از غذاهای گیاهی، از کم خونی ناشی از فقر آهن جلوگیری کنند.

به عنوان مثال، یک مطالعه در افرادی که رژیم گیاهخواری داشتند نشان داد که نوشیدن یک لیوان لیموناد (250 میلی لیتر) در کنار یک وعده غذایی گیاهی باعث افزایش جذب آهن تا 70٪ می شود (منبع معتبر).

ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهد

سرطان یک بیماری است که با رشد غیر طبیعی سلول ها شناخته می شود.

مرکبات دارای ترکیباتی هستند که با کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها مرتبط است.

به طور خاص، فلاونوئیدها که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند، ممکن است با کمک به توقف بیان ژن‌هایی که پیشرفت سرطان را افزایش می‌دهند، به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کنند.

علاوه بر این، مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که مرکبات ممکن است رشد یا گسترش سلول های سرطانی روده بزرگ، گلو، لوزالمعده، سینه، مغز استخوان و لنفوم ها را سرکوب کنند.

خلاصه
لیموترش می‌تواند به بهبود سیستم ایمنی، کاهش عوامل خطر بیماری‌های قلبی، جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه، کمک به جذب آهن، تقویت پوست، و کاهش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان‌ها کمک کند.

عوارض جانبی بالقوه

لیموها به طور کلی برای مصرف بی خطر هستند و عوارض جانبی کمی دارند.

با این حال، اگر به سایر مرکبات حساسیت دارید، از لیموترش خودداری کنید، زیرا می تواند باعث علائم آلرژی غذایی مانند تورم، کهیر و مشکلات تنفسی شود.

علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است با خوردن لیموترش یا نوشیدن آبلیمو به دلیل اسیدی بودن آن، رفلاکس اسید را تجربه کنند. سایر علائم گوارشی ممکن است شامل سوزش سر دل، حالت تهوع، استفراغ و اشکال در بلع باشد.

لیموترش بسیار اسیدی است و بهتر است در حد متعادل از آن لذت ببرید. خوردن مقدار زیادی لیموترش می تواند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد، زیرا اسید موجود در لیموترش - و سایر مرکبات - می تواند مینای دندان را فرسایش دهد.

برای محافظت از دندان ها، حتما بعد از خوردن لیموترش یا نوشیدن آب آن، دهان خود را با آب بشویید.

در برخی موارد، استفاده از لیموترش به طور مستقیم روی پوست می تواند آن را نسبت به اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید حساس تر کرده و باعث التهاب شود. این به عنوان فیتوفوتودرماتیت شناخته می شود.

خلاصه
لیموها به طور کلی برای خوردن، نوشیدن و لمس بی خطر هستند، اما برخی از افراد ممکن است با خوردن آن یا استفاده از آن بر روی پوست خود واکنش نامطلوبی داشته باشند.

کلام پایانی

لیموترش سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است – که هر دو ممکن است فواید سلامتی داشته باشند.

خوردن لیموترش یا نوشیدن آبلیمو ممکن است سیستم ایمنی را تقویت کند، عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش دهد، از سنگ کلیه جلوگیری کند، به جذب آهن کمک کند و سلامت پوست را تقویت کند.

اگر به مرکبات حساسیت دارید از لیموترش خودداری کنید. با این حال، برای اکثر مردم، این مرکبات افزودنی سالم و همه کاره به یک رژیم غذایی متعادل هستند، بنابراین سعی کنید لیموترش را در دستور العمل های خود بگنجانید تا از مزایای سلامتی چشمگیر آنها بهره مند شوید.

  • جیم فیت
  • 1403/02/05

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال