join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
دختر بچه ای ماسک زده در بین ترافیک ماشین ها

به لطف آلودگی، گیر افتادن در ترافیک می تواند فشار خون شما را افزایش دهد

آلودگی هوا می تواند بر فشار خون شما تأثیر بگذارد، حتی زمانی که در وسیله نقلیه خود هستید.

ذرات معلق که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند به راحتی از طریق ریه ها جذب می شوند.

کارشناسان هشدار می دهند که ذرات معلق موجود در آلودگی هوا سالانه باعث مرگ میلیون ها نفر می شود.

اگر به دلیل دیگری برای متنفر بودن از رفت و آمد صبحگاهی خود نیاز داشتید، این خبر بدتر است: آلودگی ترافیک می تواند تأثیر منفی بر فشار خون شما داشته باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که آلودگی هوا فقط یک تهدید مبهم برای محیط‌زیست و سلامتی شما نیست، بلکه اثرات قابل اندازه‌گیری مشابه سیگار یا نمک دارد که می‌تواند منجر به اثرات طولانی‌مدت و مزمن بر قلب و ریه‌ها شود.

در یک مقاله علمی جدید منتشر شده در Annals of Internal Medicine، محققان دریافتند که قرار گرفتن در معرض "آلودگی هوای ناشی از ترافیک" که شامل گازهایی مانند دی اکسید کربن و ذرات معلق ترمزها و لاستیک ها می شود، می تواند فشار خون شما را افزایش دهد. و این اثرات برای یک روز کامل پس از قرار گرفتن در معرض باقی ماند.

این تحقیق همچنین ذرات بسیار ریز، نوعی آلودگی مرتبط با ترافیک خودروها را که در حال حاضر غیرقانونی است، به عنوان یک نگرانی فزاینده در میان مقامات بهداشت عمومی می‌یابد.

«بدن مجموعه پیچیده‌ای از سیستم‌ها دارد که سعی می‌کند فشار خون را همیشه در مغز شما ثابت نگه دارد. دکتر جوئل دی. کافمن، استاد اپیدمیولوژی در دانشگاه واشنگتن و نویسنده، این یک سیستم بسیار پیچیده و کاملاً تنظیم شده است، و به نظر می‌رسد که در جایی، در یکی از آن مکانیسم‌ها، آلودگی هوای ناشی از ترافیک با فشار خون تداخل می‌کند.

تحقیق در ساعت شلوغی

کافمن و تیمش می‌خواستند بفهمند که آلودگی ناشی از ترافیک چگونه می‌تواند بر فشار خون رانندگان در طول رفت و آمدشان تأثیر بگذارد. بنابراین، آنها یک مفهوم مطالعه جدید ایجاد کردند که در آن به معنای واقعی کلمه در ساعت شلوغ صبحگاهی در سیاتل در اطراف شرکت کنندگان رانندگی می کردند. در برخی از درایوها، وسیله نقلیه آنها به یک فیلتر هوای استاندارد خودرو و یک فیلتر هوای ذرات با راندمان بالا (HEPA) مجهز خواهد شد. در درایوهای دیگر، تمام فیلتراسیون از خودرو حذف شد و هوای بیرون مستقیماً به داخل کابین تخلیه شد.

16 شرکت‌کننده برای آزمایش انتخاب شدند، اگرچه داده‌های کامل تحقیق فقط برای سیزده نفر تکمیل شد. شرکت کنندگان بین 22 تا 45 سال با میانگین سنی 30 سال بودند. همه عموماً از سلامت قلب برخوردار بودند: افراد در صورت داشتن کلسترول بالا، فشار خون بالا، دیابت و بیماری قلبی عروقی رد صلاحیت می شدند.

شرکت کنندگان برای این آزمایش سه درایو جداگانه را پشت سر گذاشتند. دو درایو "فیلتر نشده" بود، در حالی که درایو سوم "فیلتر" بود. هر درایو سه هفته از هم فاصله داشت و مطالعه دو سوکور بود، به این معنی که نه شرکت‌کنندگان و نه راننده از فیلتر هوای خودرو آگاه نبودند یا خیر.

هر درایو شامل یک رفت و آمد دو ساعته از طریق ترافیک ساعت شلوغ بود، معمولا بین ساعت 9:30 تا 11:30 صبح.

قبل از هر رانندگی و در نقاط مختلف در طول آزمایش، محققان فشار خون را برای شرکت کنندگان اندازه گیری کردند.

چگونه آلودگی بر فشار خون تأثیر می گذارد

اثرات آلودگی یک ساعت پس از رانندگی به اوج خود رسید و به طور متوسط فشار خون دیاستولیک را 4.7 میلی متر بر جیوه و فشار خون سیستولیک را تا 4.5 میلی متر بر جیوه افزایش داد. در حالی که اثرات کاهش یافته بود، برای یک روز دیگر ادامه داشت. پس از 24 ساعت، فشار خون دیاستولیک هنوز 3.8 میلی متر بر جیوه بالاتر از سطح پایه بود، در حالی که سیستولیک هنوز 1.1 میلی متر بر جیوه بالا بود.

دکتر رابرت دی. بروک، پروفسور پزشکی در بخش بیماری‌های قلبی عروقی در وین گفت: «یافته‌ها شواهد بیشتری در حمایت از علم تجربی اضافه می‌کنند که نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض ذرات آلودگی هوای مرتبط با ترافیک، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

بروک به این تحقیق وابسته نبود، اما قبلا در مورد اثرات آلودگی هوا بر سیستم قلبی عروقی منتشر کرده بود.

در مقاله ای با عنوان «فشار خون استنشاقی» در سال 2020، بروک و نویسنده همکارش دریافتند که آلودگی ذرات ریز باعث مرگ 8.9 میلیون نفر در سال در سراسر جهان می شود.

او گفت: «کاهش قرار گرفتن در معرض ترافیک - یکی از رایج‌ترین منابع آلودگی هوا که هر روز میلیاردها نفر در سراسر جهان با آن مواجه می‌شوند - می‌تواند نقش کلیدی در محافظت از جمعیت جهان در برابر اثرات مضر سلامت قلب و عروق داشته باشد.

ذرات معلق چیست؟

چه چیزی در اگزوز وجود دارد - و چگونه آن را تنظیم می کنید؟

آلودگی ناشی از ترافیک یک چیز نیست. در واقع چیزهای مختلف زیادی در اندازه های مختلف است. انتشار گازهای متعددی از جمله دی اکسید کربن، مونوکسید کربن و دی اکسید نیتروژن وجود دارد. سپس ذرات معلق وجود دارد که اندازه آنها متفاوت است. ذرات PM10 10 میکرومتر یا کوچکتر هستند، در حالی که PM2.5 که به عنوان ذرات "ریز" طبقه بندی می شوند، 2.5 میکرومتر یا کوچکتر هستند. در نهایت، PM0.1، یا ذرات "فوق العاده ریز"، کمتر از یک دهم میکرومتر هستند.

برای در نظر گرفتن این موضوع، قطر یک تار موی انسان حدود 70 میکرومتر است.

ذرات بسیار ریز معمولاً از طریق ریه ها وارد بدن می شوند و با التهاب سیستمیک و افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا، از جمله دیگر اثرات سلامتی، مرتبط هستند.

تحقیقات کافمن همچنین نشان می دهد که ذرات ریز و بسیار ریز می توانند بر سیستم قلبی عروقی و فشار خون بدن تأثیر بگذارند.

ذرات فوق‌العاده آلاینده‌ای هستند که در آزمایش ما به طور مؤثر فیلتر شدند - به عبارت دیگر، جایی که سطح آن در جاده‌ها به طور چشمگیری بالا و در محیط فیلتر شده پایین است. بنابراین، اشاره این است که اولترافین ها ممکن است به ویژه برای فشار خون مهم باشند.

دکتر پاناژیس گالیاتساتوس، پزشک ریه و مراقبت های ویژه در دانشگاه جان هاپکینز و سخنگوی انجمن ریه آمریکا، گفت که مانند سیگار کشیدن، آلودگی هوا نیز یک مبارزه بهداشت عمومی است که می توان برنده آن شد.

کلام پایانی

آلودگی ناشی از ترافیک وسایل نقلیه می تواند بر فشار خون و سلامت قلب و عروق شما تأثیر بگذارد.

تحقیقات جدید نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض آلودگی های ناشی از ترافیک می تواند فشار خون شما را بالا ببرد و آن را برای 24 ساعت بالا نگه دارد.

آلودگی هوا می تواند منجر به مشکلات طولانی مدت سلامتی شود. کارشناسان هشدار می دهند که این یک نگرانی جدی برای سلامت جهانی است.

  • جیم فیت
  • 1402/09/08

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال