join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
خاک رس - ماسک صورت - صورت زن - نمای نزدیک

راز طبیعی پوست مرطوب و شاداب : 14 ماده غذایی برای مراقبت از پوست خشک

غذا بخش مهمی از سلامت پوست است. اگر فردی رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشد، پوست او بهتر می تواند عملکردهای محافظتی خود را انجام دهد. خوردن برخی غذاها حتی ممکن است به محافظت و مرطوب کردن پوست کمک کند.

با این حال، برخی از مواد غذایی دیگر ممکن است از برخی از توانایی های محافظتی پوست جلوگیری کرده یا مانع آن شوند که منجر به تشدید خشکی پوست می شود.

به خواندن ادامه دهید تا در مورد چگونگی تأثیر رژیم غذایی بر پوست بیشتر بدانید. این مقاله همچنین به 14 ماده غذایی که می تواند به مبارزه با خشکی پوست کمک کند و همچنین برخی از مواد غذایی که باید از آنها اجتناب کنید، اشاره می کند.

چگونه غذا می تواند به مبارزه با خشکی پوست کمک کند؟

پوست یک اندام حیاتی است. این یک پوشش برای محافظت از بقیه بدن در برابر تهدیدات خارجی مانند باکتری ها، اکسیدان ها و نور UV فراهم می کند.

عملکرد محافظتی پوست برای جلوگیری از از دست دادن آب اضافی و جلوگیری از تأثیر مواد شیمیایی مضر و آلرژن بر بدن مهم است. همچنین به حفظ دمای بدن کمک می کند.

مواد مغذی برای کمک به پوست برای ایجاد این سد محافظ ضروری هستند. اگر فردی رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشد که مواد مغذی مورد نیاز خود را تامین کند، می تواند به حمایت از پوست در عملکردهای محافظتی آن کمک کند.

به طور مشابه، اگر فردی رژیم غذایی سالمی نداشته باشد، می تواند عملکرد پوست را تغییر دهد و منجر به مشکلاتی مانند خشکی پوست شود.

خشکی پوست می تواند نشانه ای از کمبود برخی مواد مغذی باشد، از جمله:

  • ویتامین A
  • ویتامین C
  • ویتامین D
  • ویتامین E
  • فلز روی
  • سلنیوم

اطمینان از اینکه این ویتامین ها و مواد معدنی بخشی از رژیم غذایی هستند می تواند به حفظ سلامت پوست کمک کند. مصرف امگا 3، آنتی اکسیدان های چای سبز و زردچوبه نیز می تواند به جلوگیری از خشکی پوست کمک کند.

بخش های زیر به تمام این عناصر غذایی با جزئیات بیشتری نگاه می کند.

1. جگر گاو

جگر گاو منبع خوبی از ویتامین A است. این به این دلیل است که حیوانات ویتامین A را در کبد ذخیره می کنند.

طبق گفته مؤسسه بهداشت (NIH)، یک وعده 85 گرمی جگر گوشت گاو سرخ شده در تابه حاوی 6582 میکروگرم (mcg) ویتامین A است. یک وعده به این اندازه تا 731 درصد از ارزش روزانه (DV) را تامین می کند. 

لازم به ذکر است که حداکثر مجاز روزانه ویتامین A 3000 میکروگرم است. مردم باید در این حد باقی بمانند، زیرا مصرف بیش از حد ویتامین A می تواند منجر به مسمومیت شود.

ویتامین A یک ماده مغذی ضروری برای مبارزه با خشکی پوست است زیرا حاوی رتینوئیدها و کاروتنوئیدها است. این خواص مسیرهای خاصی را در بدن فعال می کند که مستقیماً روی پوست تأثیر می گذارد.

ویتامین A می تواند به ترمیم پوست آسیب دیده در اثر اشعه ماوراء بنفش و کاهش علائم پسوریازیس کمک کند.

2. سیب زمینی شیرین

یکی دیگر از منابع خوب ویتامین A سیب زمینی شیرین است. هر سیب زمینی شیرین پخته شده با پوست حاوی 1403 میکروگرم ویتامین A است. یک وعده به این اندازه حاوی 156 درصد DV است.

مجدداً لازم به ذکر است که حد بالای مصرف ویتامین A 3000 میکروگرم در روز است. مصرف بیش از این می تواند مضر باشد.

NIH می گوید که ویتامین A به غیر از مبارزه با خشکی پوست، چندین کاربرد دیگر نیز دارد. به عنوان مثال، می تواند به محافظت در برابر مقدار کم آهن در خون کمک کند و ممکن است بقای چندین بیماری مانند سرخک را افزایش دهد.

3. فلفل قرمز شیرین

فلفل قرمز شیرین منبع خوبی از ویتامین C است. نصف فنجان فلفل قرمز شیرین خام حاوی 95 میلی گرم (میلی گرم) منبع معتبر ویتامین C است. این معادل 106 درصد از DV است.

ویتامین C در مبارزه با خشکی پوست مفید است زیرا به طور قابل توجهی رطوبت پوست را افزایش می دهد.

علاوه بر این، این ویتامین از پوست در برابر اشعه های مضر UV محافظت می کند. همچنین باعث افزایش کلاژن در پوست می شود و شرایط پوستی مرتبط با افزایش سن مانند چین و چروک، رنگدانه و پوست سخت تر را کاهش می دهد.

4. کیوی

کیوی یکی دیگر از منابع خوب ویتامین C است. یک کیوی متوسط حاوی 64 میلی گرم ویتامین C است که 71 درصد از DV را تشکیل می دهد.

کمبود ویتامین C می تواند بر روی پوست تأثیر منفی بگذارد و منجر به درد مفاصل، کاهش ترمیم زخم و کمبود آهن شود.

به گفته NIH، ویتامین C به غیر از آبرسانی پوست و عملکردهای محافظتی، فواید دیگری نیز برای سلامتی دارد. به عنوان مثال، مصرف ویتامین C می تواند خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش دهد و ممکن است شدت علائم سرماخوردگی را کاهش دهد.

5. روغن جگر ماهی

روغن جگر ماهی منبع خوبی از ویتامین D است. یک قاشق غذاخوری حاوی 34 میکروگرم ویتامین D است که معادل 170 درصد DV است.

انواع مختلفی از ویتامین D از جمله ویتامین D3 و ویتامین D2 وجود دارد. ویتامین D3 می‌تواند کراتینوسیت‌ها را که باعث خشکی پوست مانند پسوریازیس می‌شوند، مهار کند.

این ویتامین همچنین می تواند التهاب را کاهش دهد، بهبود زخم را تسریع بخشد و به مبارزه با اثرات اشعه ماوراء بنفش کمک کند.

6. شیر سویا، بادام و جو دوسر

شیرهای سویا، بادام و جو دوسر غنی شده با ویتامین D منابع خوبی از این ماده مغذی هستند. طبق NIH، یک وعده حاوی 2.5-3.6 mcg است که حداکثر 13 تا 18٪ از DV را فراهم می کند.

NIH اضافه می کند که یکی از اثرات مفید ویتامین D ضد التهاب است. این ممکن است به پوست کمک کند تا رطوبت و هیدراتاسیون خود را حفظ کند.

7. تخمه آفتابگردان

دانه های آفتابگردان منابع خوبی از ویتامین E هستند. 28 گرم از دانه های آفتابگردان بو داده خشک حاوی 7.4 میلی گرم است که معادل 49 درصد از DV است.

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است و می تواند به مقابله با اثرات نامطلوب آسیب اشعه ماوراء بنفش، مانند خشکی پوست و رنگدانه ها کمک کند.

ترکیب یک منبع ویتامین E و یک منبع ویتامین C ممکن است به کاهش التهاب و برافروختگی پوست کمک کند.

8. صدف

صدف سرشار از روی است. 85 گرم صدف پخته شده و سرخ شده حاوی 74 میلی گرم روی است که معادل 673 درصد از DV است.

روی یک ماده مغذی است که برای محافظت از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش ضروری است. مقدار اشعه ای که به پوست نفوذ می کند را محدود می کند و می تواند به جلوگیری از خشک شدن پوست کمک کند.

ترکیب کردن یک منبع روی و یک منبع ویتامین C می تواند به مبارزه با آکنه کمک کند، زیرا هر دوی اینها اثرات ضد باکتریایی دارند.

9. لوبیا پخته

لوبیا پخته نیز منبع خوبی از روی است. نصف فنجان لوبیا پخته ساده یا گیاهی کنسرو شده حاوی 2.9 میلی گرم روی است که معادل 26 درصد از DV است.

به گفته NIH، روی علاوه بر رطوبت رسانی و آبرسانی به پوست، چندین فواید سلامتی نیز دارد. به عنوان مثال، می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، بهبود زخم را افزایش دهد و به درمان اسهال کمک کند.

10. ماهی تن زردپر

ماهی تن زردپر منبع خوبی از سلنیوم است. 85 گرم ماهی تن زرد باله پخته شده حاوی 92 میکروگرم سلنیوم است که معادل 167 درصد DV است.

سلنیوم با افزایش فعالیت آنزیم ها در پوست، از پوست در برابر اشعه های مضر UV محافظت می کند.

سلنیوم همچنین در درمان علائم پسوریازیس با افزایش سطح گلوتاتیون پراکسیداز در مبتلایان به این بیماری مفید است.

12. آووکادو

آووکادو منبع خوبی از امگا 3 است.

رژیم غذایی کم امگا 3 می تواند منجر به خشکی، پوسته پوسته شدن پوست و درماتیت شود.

یک مطالعه بر روی جوندگان در سال 2015 نشان داد که مصرف مکمل های امگا 3 در یک دوره 60 روزه باعث کاهش خارش و بهبود آبرسانی پوست می شود.

اگرچه محققان این مطالعه را با مکمل‌های روغن ماهی انجام دادند، اما خاطرنشان کردند که استفاده طولانی‌مدت از هر مکمل امگا 3 احتمالاً همان اثرات را خواهد داشت.

13. چای سبز

چای سبز همچنین ممکن است به پیری عکس کمک کند، که می تواند منجر به هایپرپیگمانتاسیون، خشکی پوست و سایر علائم آسیب UV شود.

چای سبز می تواند محتوای کلاژن و فیبر الاستین پوست را افزایش دهد و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد. این ممکن است به پوستی صاف تر و مرطوب تر منجر شود.

14. زردچوبه

زردچوبه یکی دیگر از مواد غذایی است که ممکن است به مبارزه با خشکی پوست کمک کند. کورکومین، ترکیب موجود در زردچوبه، دارای خواص ضد التهابی است.

یک بررسی سیستماتیک در سال 2019 نشان داد که کورکومین می تواند به مبارزه با اثرات پسوریازیس و درماتیت کمک کند. استفاده موضعی کورکومین ممکن است به درمان آکنه نیز کمک کند، زیرا این ترکیب دارای خواص آنتی بیوتیکی است.

درمان های دیگر برای پوست خشک

خشکی پوست ممکن است ناراحت کننده باشد و افراد ممکن است نیاز به استفاده از داروهای دیگر برای کمک به رفع خشکی پوست داشته باشند.

آکادمی پوست آمریکا پیشنهاد می کند که افراد:

  • بیش از 10 دقیقه دوش بگیرید یا در آب گرم حمام کنید.
  • بلافاصله پس از شستشو از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.
  • برای مرطوب کردن به جای لوسیون از پماد یا کرم استفاده کنید.
  • از محصولات مراقبت از پوست ملایم و بدون عطر استفاده کنید.
  • در هوای سرد، قبل از انجام کارهایی که دست‌ها را خیس می‌کنند و هنگام تماس با مواد دیگر، دستکش بپوشید.
  • لباس زیر نخی یا ابریشمی بپوشید و از مواد شوینده ضد حساسیت استفاده کنید.
  • از یک مرطوب کننده برای اضافه کردن رطوبت به هوا استفاده کنید.

غذاهایی که بایداز آنها اجتناب کرد

برخی از غذاها، نوشیدنی ها و سایر مواد می توانند به خشکی پوست کمک کنند.

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که رژیم غذایی سرشار از چربی می تواند باعث التهاب پوست شود که می تواند در عملکردهای محافظتی پوست اختلال ایجاد کند. علاوه بر این، مصرف زیاد غذاهای شیرین یا غذاهای پخته شده می تواند باعث التهاب و تغییر ضخامت پوست شود.

نوشیدن الکل همچنین می تواند باعث خشکی پوست شود و بر توانایی پوست برای ایجاد مانع در برابر عناصر خارجی تأثیر منفی بگذارد.

علاوه بر این، سیگار کشیدن می تواند ضخامت پوست را تغییر دهد، باعث خشکی پوست و تغییر رنگدانه شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

اگر خشکی پوست در زندگی روزمره او اختلال ایجاد می‌کند، فرد باید با پزشک تماس بگیرد و درمان‌های خانگی مانند مرطوب‌کردن و داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل، هیچ بهبودی در خشکی پوست نشان نداده است.

پزشک می‌تواند شرح حال بگیرد، ببیند آیا دلایل زمینه‌ای وجود دارد یا خیر، و به فرد کمک کند تا اقدامات مناسب را برای بهبود خشکی پوست انجام دهد.

خلاصه

مصرف غذاهای سرشار از ویتامین های A، C، D و E و همچنین غذاهایی که منابع خوبی از روی و سلنیوم هستند، ممکن است به پیشگیری یا بهبود خشکی پوست کمک کند. امگا 3، آنتی اکسیدان های چای سبز و زردچوبه نیز فوایدی برای پوست دارند.

خوردن غذاهای حاوی این مواد مغذی ممکن است به پوست کمک کند عملکردهای محافظتی خود را انجام دهد، از دست دادن آب را کاهش دهد و آبرسانی پوست را افزایش دهد.

با این حال، مصرف برخی غذاها و نوشیدنی ها ممکن است به خشکی پوست کمک کند. به عنوان مثال، داشتن رژیم غذایی سرشار از چربی، غذاهای شیرین و محصولات پخته شده ممکن است در عملکرد پوست اختلال ایجاد کند و منجر به التهاب و خشکی پوست شود.

علاوه بر این، نوشیدن الکل و استفاده از تنباکو می تواند روند پیری را تسریع کند و ضخامت و آبرسانی پوست را کاهش دهد.

  • جیم فیت
  • 1402/09/10

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال