join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
جلبک دریایی در بین چاپستیک با پس زمینه مشکی

7 خاصیت شگفت انگیز خوردن جلبک دریایی برای سلامتی

جلبک دریایی می‌تواند حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی مفید از جمله ید، تیروزین، ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد. این گیاه دریایی ممکن است از سلامت قلب و روده شما حمایت کند و تعادل قند خون را بهبود بخشد.

جلبک دریایی یا سبزیجات دریایی نوعی جلبک هستند که در دریا رشد می‌کنند. آن‌ها منبع غذایی برای موجودات اقیانوسی بوده و رنگشان از قرمز و سبز به قهوه‌ای و سیاه متغیر است. جلبک دریایی در سرتاسر جهان در امتداد سواحل صخره‌ای رشد می‌کند، اما بیشتر در کشورهای آسیایی مانند ژاپن، کره و چین مصرف می‌شود.

این ماده غذایی بسیار متنوع است و می‌تواند در بسیاری از غذاها از جمله رول سوشی، سوپ و خورش، سالاد، مکمل‌ها و اسموتی‌ها مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، جلبک دریایی بسیار مغذی است، بنابراین مقدار کمی از آن بسیار مفید است. در اینجا به 7 خاصیت علمی جلبک دریایی اشاره می‌کنیم.

1. حاوی ید و تیروزین است که از عملکرد تیروئید پشتیبانی می‌کنند

غده تیروئید شما هورمون‌هایی ترشح می‌کند که به کنترل رشد، تولید انرژی، تولید مثل و ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده بدن کمک می‌کند. تیروئید شما برای ساخت هورمون به ید نیاز دارد. بدون مصرف کافی ید، ممکن است به مرور زمان علائمی مانند تغییرات وزن، خستگی یا تورم گردن را تجربه کنید.

مقدار توصیه شده روزانه (DV) ید برای بزرگسالان ۱۵۰ میکروگرم در روز است. جلبک دریایی توانایی منحصر به فردی در جذب مقادیر زیادی ید از اقیانوس دارد. میزان ید آن بسته به نوع، محل رشد و نحوه فرآوری آن بسیار متفاوت است. در واقع، یک ورق خشک جلبک دریایی می‌تواند بین ۱۶ میکروگرم در گرم تا ۲۹۸۴ میکروگرم در گرم یا ۱۱ تا ۱۹۸۹ درصد از مقدار توصیه شده روزانه (DV) را در خود جای دهد.

میزان متوسط ید در سه نوع مختلف جلبک دریایی خشک به شرح زیر است:

  • نوری: ۳۷ میکروگرم در هر گرم (۲۵ درصد از مقدار توصیه شده روزانه)
  • واکامِه: ۱۳۹ میکروگرم در هر گرم (۹۳ درصد از مقدار توصیه شده روزانه)
  • کمبو: ۲۵۲۳ میکروگرم در هر گرم (۱۶۸۲ درصد از مقدار توصیه شده روزانه)

کلپ (کمبو) یکی از بهترین منابع ید است. جلبک دریایی همچنین حاوی اسید آمینه‌ای به نام تیروزین است که در کنار ید برای ساخت دو هورمون کلیدی که به عملکرد صحیح غده تیروئید کمک می‌کنند، استفاده می‌شود.

2. منبع خوب ویتامین‌ها و مواد معدنی

هر نوع جلبک دریایی مجموعه منحصر به فردی از مواد مغذی دارد. پاشیدن مقداری جلبک دریایی خشک روی غذای شما نه تنها به وعده غذایی‌تان طعم، بافت و مزه می‌بخشد، بلکه راهی آسان برای افزایش مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی است. به طور کلی، یک قاشق غذاخوری (۷ گرم) از اسپیرولینا خشک می‌تواند موارد زیر را تأمین کند:

کالری: ۲۰
کربوهیدرات: ۱.۷ گرم
پروتئین: ۴ گرم
چربی: ۰.۵ گرم
فیبر: ۰.۳ گرم
ریبوفلاوین: ۲۰ درصد از مقدار توصیه شده روزانه (DV)
تیامین: ۱۴ درصد از مقدار توصیه شده روزانه (DV)
آهن: ۱۱ درصد از مقدار توصیه شده روزانه (DV)
منگنز: ۶ درصد از مقدار توصیه شده روزانه (DV)
مس: ۴۷ درصد از مقدار توصیه شده روزانه (DV)

جلبک دریایی همچنین حاوی مقادیر کمی از ویتامین‌های A، C، E و K به همراه فولات، روی، سدیم، کلسیم و منیزیم است.

در حالی که ممکن است تنها درصد کمی از برخی از مقادیر توصیه شده روزانه (DV) را تامین کند، استفاده از آن به عنوان چاشنی یک یا دو بار در هفته، راهی آسان برای افزودن مواد مغذی بیشتر به رژیم غذایی شماست.

پروتئین‌های موجود در برخی از جلبک‌های دریایی مانند اسپیرولینا و کلرلا، حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری هستند. این بدان معناست که جلبک دریایی می‌تواند به شما کمک کند تا طیف کاملی از اسیدهای آمینه را دریافت کنید.

جلبک دریایی همچنین می‌تواند منبع خوبی از چربی‌های امگا ۳ و ویتامین B12 باشد. به نظر می‌رسد جلبک‌های دریایی خشک به رنگ سبز و بنفش حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین B12 هستند. یک مطالعه نشان داد که ۴ تا ۸ گرم جلبک دریایی نوری حاوی ۲.۴ میکروگرم یا ۱۰۰ درصد از میزان توصیه شده روزانه (RDI) ویتامین B12 است. 

3. حاوی انواع آنتی‌اکسیدان‌های محافظ

آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند مواد ناپایداری در بدن شما به نام رادیکال‌های آزاد را کمتر واکنش‌پذیر کنند. این باعث می‌شود احتمال آسیب رساندن آن‌ها به سلول‌هایتان کمتر شود. علاوه بر این، تولید بیش از حد رادیکال‌های آزاد به عنوان علت زمینه‌ای تعدادی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی و دیابت در نظر گرفته می‌شود.

جلبک دریایی علاوه بر دارا بودن ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان A، C و E، حاوی انواع گسترده‌ای از ترکیبات گیاهی مفید از جمله فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها است. ثابت شده است که این مواد از سلول‌های بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

تحقیقات زیادی روی یک کاروتنوئید خاص به نام فوکوزانتین متمرکز شده است. این ماده اصلی‌ترین کاروتنوئید موجود در جلبک‌های قهوه‌ای مانند واکامه است و ظرفیت آنتی‌اکسیدانی آن ۱۳.۵ برابر ویتامین E است.

با اینکه بدن همیشه فوکوزانتین را به خوبی جذب نمی‌کند، جذب آن ممکن است با مصرف همزمان با چربی بهبود یابد. با وجود این، جلبک دریایی حاوی انواع گسترده‌ای از ترکیبات گیاهی است که با هم کار می‌کنند تا اثرات آنتی‌اکسیدانی قوی داشته باشند.

4. حاوی فیبر و پلی ساكاريدهایی که می‌توانند از سلامت روده شما حمایت کنند

باکتری‌های روده نقش بسیار مهمی در سلامتی شما دارند. تخمین زده می‌شود که سلول‌های باکتریایی بیشتری نسبت به سلول‌های انسانی در بدن شما وجود دارد. عدم تعادل در این باکتری‌های «خوب» و «بد» روده می‌تواند منجر به بیماری شود.

جلبک دریایی منبع عالی فیبر است که به طور کلی برای سلامت روده شناخته شده است. فیبر می‌تواند حدود ۳۵ تا ۶۰ درصد از وزن خشک جلبک دریایی را تشکیل دهد. این مقدار از میزان فیبر موجود در اکثر میوه‌ها و سبزیجات بیشتر است.

فیبر می‌تواند در برابر هضم مقاومت کند و به جای آن به عنوان منبع غذایی برای باکتری‌های روده بزرگ شما مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، برخی از قندهای خاص موجود در جلبک دریایی به نام سولفاته ‌پلی‌ساکاریدها نشان داده‌اند که رشد باکتری‌های «خوب» روده را افزایش می‌دهند.

این پلی‌ساکاریدها همچنین می‌توانند تولید اسیدهای چرب زنجیره کوتاه (SCFA) را افزایش دهند که از سلول‌های پوشاننده روده شما حمایت و تغذیه می‌کند.

5. ممکن است با به تاخیر انداختن گرسنگی به کاهش وزن شما کمک کند

جلبک دریایی حاوی مقدار زیادی فیبر است که اعتقاد بر این است که کالری کمی دارد یا اصلاً کالری ندارد.

فیبر موجود در جلبک دریایی ممکن است باعث کند شدن تخلیه معده شود. این به شما کمک می‌کند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و می‌تواند دردهای ناشی از گرسنگی را به تعویق بیاندازد.

جلبک دریایی همچنین دارای اثرات ضد چاقی در نظر گرفته می‌شود. به طور خاص، مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که ماده‌ای در جلبک دریایی به نام فوکوزانتین ممکن است به کاهش چربی بدن کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که موش‌های چاق با مصرف جلبک پودری با محتوای بالای فوکوزانتین به مدت ۶ هفته وزن کم کردند.

اگرچه نتایج به دست آمده در مطالعات حیوانی بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسد، اما انجام مطالعات انسانی برای تأیید این یافته‌ها ضروری است.

در یک کارآزمایی بالینی در سال ۲۰۲۳ روی ۲۸ بیمار مبتلا به سندرم متابولیک، مشخص شد که فوکوزانتین باعث کاهش وزن بدن، فشار خون و سطح تری گلیسیرید می‌شود. با این حال برای تایید این موضوع، مطالعات بیشتری روی انسان مورد نیاز است.

6. ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد

بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. عواملی که خطر ابتلا به آن را افزایش می‌دهند، کلسترول بالا، فشار خون بالا، سیگار کشیدن و کم تحرکی یا اضافه وزن هستند.

جلبک دریایی ممکن است به کاهش سطح کلسترول خون شما کمک کند. یک متاآنالیز در سال ۲۰۲۳ نشان داد که مصرف جلبک دریایی قهوه‌ای به طور قابل توجهی سطح کلسترول تام و LDL را کاهش می‌دهد.

بیماری قلبی همچنین می‌تواند ناشی از لخته شدن بیش از حد خون باشد. جلبک دریایی حاوی کربوهیدرات‌هایی به نام فوکان است که ممکن است به جلوگیری از لخته شدن خون کمک کند.

در واقع، یک مطالعه حیوانی نشان داد که فوکان‌های استخراج شده از جلبک دریایی به اندازه یک داروی ضد انعقاد خون از لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند.

محققان همچنین در حال بررسی پپتیدهای موجود در جلبک دریایی هستند. مطالعات اولیه روی حیوانات نشان می‌دهد که این ساختارهای شبیه پروتئین ممکن است بخشی از مسیری را که باعث افزایش فشار خون در بدن شما می‌شود، مسدود کنند. با این حال، برای تأیید این نتایج، مطالعات گسترده روی انسان مورد نیاز است.

7. ممکن است با بهبود مدیریت قند خون، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد

دیابت زمانی رخ می‌دهد که بدن شما در طول زمان نتواند سطح قند خون خود را متعادل کند. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، ۶۴۳ میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت نوع ۱ یا نوع ۲ مبتلا شوند و این رقم تا سال ۲۰۴۵ به ۷۸۳ میلیون نفر افزایش یابد. جالب اینجاست که جلبک دریایی به کانونی برای تحقیقات در مورد روش‌های جدید برای حمایت از افراد در معرض خطر دیابت تبدیل شده است.

یک مطالعه ۸ هفته‌ای روی ۶۰ ژاپنی نشان داد که فوکوزانتین، ماده‌ای موجود در جلبک دریایی قهوه‌ای، ممکن است به بهبود کنترل قند خون کمک کند. شرکت‌کنندگان در این مطالعه روغن جلبک دریایی محلی را دریافت کردند که حاوی ۰ میلی‌گرم، ۱ میلی‌گرم یا ۲ میلی‌گرم فوکوزانتین بود. این مطالعه نشان داد که افرادی که ۲ میلی‌گرم فوکوزانتین دریافت کردند، در مقایسه با گروهی که ۰ میلی‌گرم دریافت کردند، سطح قند خون بهتری داشتند.

این مطالعه همچنین بهبودهای اضافی در سطح قند خون را در افرادی که استعداد ژنتیکی برای مقاومت به انسولین دارند، که معمولاً با دیابت نوع ۲ همراه است، نشان داد. علاوه بر این، ماده دیگری در جلبک دریایی به نام آلژینات از افزایش قند خون در حیوانات پس از مصرف وعده غذایی پر قند جلوگیری کرد.

تصور بر این است که آلژینات ممکن است جذب قند را به جریان خون کاهش دهد. یک متاآنالیز در سال ۲۰۲۳ نشان داد که مصرف جلبک دریایی قهوه‌ای به طور قابل توجهی قند خون بعد از غذا، هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) و ارزیابی مدل هموستاتیک مقاومت به انسولین (HOMA-IR) را بهبود می‌بخشد.

خطرات احتمالی خوردن جلبک دریایی

اگرچه جلبک دریایی یک غذای سالم در نظر گرفته می‌شود، اما مصرف بیش از حد آن ممکن است خطرات بالقوه‌ای داشته باشد..

ید اضافی

جلبک دریایی می‌تواند مقدار بسیار زیاد و بالقوه خطرناکی از ید داشته باشد. مصرف بالای جلبک دریایی توسط مردم ژاپن ممکن است یکی از دلایلی باشد که آن‌ها بالاترین امید به زندگی در جهان دارند.

با این حال، میانگین مصرف روزانه ید در ژاپن بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میکروگرم (۶۶۷ تا ۲۰۰۰ درصد از میزان توصیه شده روزانه) تخمین زده می‌شود. این برای کسانی که هر روز جلبک دریایی مصرف می‌کنند، خطرناک است، زیرا ۱,۱۰۰ میکروگرم ید حداکثر میزان قابل تحمل (TUL) برای بزرگسالان است.

خبر خوب این است که در فرهنگ‌های آسیایی، جلبک دریایی معمولاً با غذاهایی خورده می‌شود که می‌تواند جذب ید توسط غده تیروئید را مهار کند. این غذاها به عنوان گواترزا شناخته می‌شوند و در غذاهایی مانند بروکلی، کلم و کلم چینی یافت می‌شوند.

جلبک دریایی محلول در آب است، یعنی پختن و فرآوری آن می‌تواند بر میزان ید آن تأثیر بگذارد. برای مثال، زمانی که کمبو به مدت ۱۵ دقیقه جوشانده شود، می‌تواند تا ۹۹ درصد از ید خود را از دست بدهد.

بار فلزات سنگین

جلبک دریایی می‌تواند مواد معدنی را به صورت متمرکز جذب و ذخیره کند.

این موضوع یک خطر برای سلامتی است، زیرا جلبک دریایی همچنین می‌تواند حاوی مقادیر زیادی از فلزات سنگین سمی مانند کادمیوم، جیوه و سرب باشد.

با این گفته، میزان فلزات سنگین در جلبک دریایی معمولاً کمتر از حداکثر مجاز غلظت در اکثر کشورها است.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ غلظت ۲۰ فلز را در ۸ نوع مختلف جلبک دریایی از آسیا و اروپا تجزیه و تحلیل کرد. این مطالعه نشان داد که سطح کادمیوم، آلومینیوم و سرب در ۴ گرم از هر جلبک دریایی خطرات جدی برای سلامتی ندارد.

با وجود این، اگر به طور مرتب جلبک دریایی مصرف می‌کنید، این احتمال وجود دارد که فلزات سنگین به مرور زمان در بدن شما انباشته شوند.

در صورت امکان، جلبک دریایی ارگانیک خریداری کنید، زیرا احتمال کمتری دارد که حاوی مقادیر قابل توجهی از فلزات سنگین باشد.

خلاصه مطلب

جلبک دریایی به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به عنوان یک ماده محبوب در غذاهای سراسر جهان است.

این بهترین منبع غذایی ید است که به حمایت از غده تیروئید شما کمک می‌کند.

همچنین حاوی سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین K، ویتامین‌های B، روی و آهن به همراه آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به محافظت از سلول‌های شما در برابر آسیب کمک می‌کند.

با این حال، مصرف بیش از حد ید موجود در جلبک دریایی می‌تواند به عملکرد تیروئید شما آسیب برساند.

برای داشتن حداکثر فواید سلامتی، از این ماده غذایی قدیمی به طور منظم اما در مقادیر کم لذت ببرید.

  • جیم فیت
  • 1403/04/12

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال