join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
نمای بالا از جلبک دریای پخته شده

چرا جلبک دریایی فوق العاده سالم و مغذی است؟

جلبک دریایی، یک ماده رایج در برخی از غذاهای آسیاییست.

خوردن جلبک دریایی یک راه فوق العاده سالم و مغذی برای افزودن ویتامین ها و مواد معدنی اضافی به رژیم غذایی است. خوردن منظم آن حتی ممکن است سلامت شما را تقویت کند و از شما در برابر بیماری های خاص محافظت کند.

این مقاله نگاهی دقیق به جلبک دریایی و بسیاری از خواص بالقوه آن دارد.

جلبک دریایی چیست؟

"جلبک دریایی" یک اصطلاح کلی است که برای توصیف بسیاری از گونه های مختلف جلبک ها و گیاهان دریایی استفاده می شود.

می تواند در آب های مختلف از جمله دریاها، دریاچه ها و رودخانه ها رشد کند. جلبک های دریا به طور کلی خوراکی هستند، در حالی که گونه های آب شیرین معمولا سمی هستند.

جلبک دریایی خوراکی بر اساس رنگ طبقه بندی می شود. متداول ترین انواع خوراکی قرمز، سبز، آبی-سبز و قهوه ای است.

همچنین می تواند اندازه آن به طور چشمگیری تغییر کند. فیتوپلانکتون می تواند میکروسکوپی باشد، در حالی که کلپ می تواند از نظر طول بسیار بلند رشد کند و ریشه در کف اقیانوس داشته باشد.

جلبک دریایی نقش حیاتی در زندگی دریایی ایفا می کند و منبع اصلی غذا برای انواع موجودات در اقیانوس است. همچنین هزاران سال است که بخشی جدایی ناپذیر از رژیم غذایی انسان بوده است و به ویژه در غذاهای چینی و ژاپنی محبوب است.

خلاصه
جلبک دریایی به گونه های بسیاری از جلبک ها و سایر گیاهان دریایی اشاره دارد. جلبک دریایی خوراکی می تواند رنگ و اندازه متفاوتی داشته باشد و یک عنصر محبوب در غذاهای آسیایی است.

انواع رایج جلبک دریایی

انواع مختلفی از جلبک دریایی خوراکی در جهان وجود دارد. در اینجا چند مورد از رایج ترین آنها آورده شده است:

  • نوری. این یک جلبک قرمز است که معمولاً در ورقه های خشک فروخته می شود و برای پیچیدن سوشی استفاده می شود.
  • کاهوی دریایی. این یک نوع نوری سبز است که شبیه برگ کاهو است. معمولاً به صورت خام در سالاد یا پخته شده در سوپ مصرف می شود.
  • کلپ. این جلبک قهوه ای معمولاً به صورت ورقه ای خشک می شود و در حین پخت به غذا اضافه می شود. همچنین می توان از آن به عنوان یک جایگزین بدون گلوتن برای نودل استفاده کرد.
  • کومبو. این یک نوع کلپ با طعم قوی است. اغلب آن را ترشی یا برای تهیه سوپ استفاده می کنند.
  • آرامه. این نوع متفاوت از کلپ با طعم ملایم، شیرین و بافت سفت است. می توان آن را در انواع غذاها از جمله محصولات پخته گنجانید.
  • واکامه. این جلبک قهوه ای معمولاً برای تهیه سالاد تازه جلبک دریایی استفاده می شود. می توان آن را در خورش و سوپ نیز طبخ کرد.
  • دالس. این یک جلبک قرمز با بافت نرم تر و جویدنی تر است. از آن برای طعم دادن به انواع غذاها استفاده می شود و همچنین ممکن است به عنوان میان وعده به صورت خشک مصرف شود.
  • کلرلا. این جلبک سبز و خوراکی آب شیرین اغلب به عنوان مکمل به صورت پودر فروخته می شود.
  • آگار و کاراگینان. این مواد ژله‌مانند به‌دست‌آمده از جلبک‌ها به‌عنوان عوامل پیوند دهنده و غلیظ‌کننده گیاهی در انواع محصولات غذایی که به صورت تجاری فروخته می‌شوند استفاده می‌شوند.
  • اسپیرولینا. اغلب به عنوان یک جلبک آب شیرین خوراکی و سبز آبی نامیده می شود و به شکل قرص، ورقه ای یا پودر فروخته می شود.

با این حال، اسپیرولینا ساختار متفاوتی نسبت به سایر جلبک ها دارد و بنابراین از نظر فنی نوعی سیانوباکتری (جلبک سبز آبی) در نظر گرفته می شود.

گفتنی است، از آنجایی که اسپیرولینا اغلب در تحقیقات علمی با انواع دیگر جلبک ها دسته بندی می شود، در کنار انواع دیگر در این مقاله مورد بحث قرار خواهد گرفت.

حتما بخوانیداسپیرولینا: آیا فایده ای برای سلامتی دارد؟

خلاصه
انواع مختلفی از جلبک دریایی خوراکی موجود است. اینها را می توان به صورت تازه، خشک، پخته یا به صورت پودر مصرف کرد.

خواص جلبک دریایی

جلبک دریایی فواید زیادی دارد، چه آن را به عنوان غذا بخورید و چه آن را به عنوان یک مکمل غذایی مصرف کنید.

محتوای مواد مغذی

جلبک دریایی سرشار از مواد معدنی و عناصر کمیاب مختلف است. در واقع، اغلب حاوی سطوح بالاتری از این مواد مغذی نسبت به سایر غذاها است.

به همین دلیل، بسیاری جلبک دریایی را "سبزیجات دریا" می دانند.

محتوای مواد مغذی جلبک دریایی می تواند بر اساس محل رشد آن متفاوت باشد. در نتیجه، انواع مختلف حاوی مقادیر متفاوتی از مواد مغذی خواهند بود.

به طور کلی، 1 فنجان (15 گرم) جلبک دریایی حاوی:

کالری: 45
پروتئین: 5 گرم
چربی: 1 گرم
کربوهیدرات: 8 گرم
فیبر: 1 گرم
فولات: 13 درصد از ارزش روزانه (DV)
ریبوفلاوین: 22 درصد DV
تیامین: 15 درصد DV
مس: 56 درصد DV
آهن: 21 درصد از DV
منیزیم: 17 درصد از DV

جلبک دریایی همچنین حاوی مقادیر کمتری از چندین ماده مغذی دیگر است.

محتوای ید می تواند به طور قابل توجهی بین انواع مختلف متفاوت باشد، اما یک وعده جلبک دریایی به راحتی می تواند حاوی ید روزانه یا بیشتر باشد.

برخی ادعا می کنند که جلبک دریایی منبع گیاهی عالی ویتامین B12 است، ویتامینی که به طور طبیعی در گوشت، مرغ، تخم مرغ و لبنیات یافت می شود.

با این حال، هنوز در مورد اینکه آیا شکل ویتامین B12 موجود در جلبک ها در انسان فعال است یا خیر، بحث وجود دارد.

در نهایت، جلبک دریایی منبع غنی آنتی اکسیدان است. همچنین حاوی مقدار زیادی پلی ساکارید سولفاته (sPS) است که ترکیبات گیاهی مفیدی هستند که تصور می شود به مزایای سلامتی جلبک دریایی کمک می کنند.

عملکرد تیروئید

تیروئید شما چندین نقش مهم در بدن ایفا می کند، از جمله تنظیم متابولیسم شما.

برای عملکرد مناسب نیاز به دریافت ید خوب دارد. خوشبختانه، ید در اکثر انواع جلبک دریایی به راحتی در دسترس است. سایر منابع ید شامل غذاهای دریایی، محصولات لبنی و نمک یددار است.

عدم دریافت ید کافی از رژیم غذایی می تواند منجر به کم کاری تیروئید شود، زمانی که تیروئید شما کم کار است. این می تواند علائمی مانند انرژی کم، خشکی پوست، سوزن سوزن شدن دست ها و پاها، فراموشی، افسردگی و حتی افزایش وزن را ایجاد کند.

مصرف روزانه توصیه شده ید برای بزرگسالان 150 میکروگرم در روز است. اکثر مردم می توانند این نیاز را با خوردن چندین وعده جلبک دریایی در هفته برآورده کنند.

گفته می‌شود، انواع خاصی مانند کلپ، کامبو و دالس حاوی مقادیر بسیار بالایی ید هستند و نباید به طور مکرر یا در مقادیر زیاد مصرف شوند.

سایرین، مانند اسپیرولینا، حاوی مقدار بسیار کمی هستند، بنابراین به آنها به عنوان تنها منبع ید خود بسنده نکنید.

سلامت قلب

جلبک دریایی حاوی مواد مغذی مفیدی است که ممکن است به حفظ سلامت قلب شما کمک کند.

برای شروع، منبع خوبی از فیبر محلول است و حاوی اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره بلند است که هر دو می‌توانند برای سلامت قلب مفید باشند.

علاوه بر این، چندین مطالعه حیوانی گزارش می دهند که sPS موجود در جلبک دریایی ممکن است توانایی کاهش فشار خون و جلوگیری از لخته شدن خون را داشته باشد.

آنها همچنین ممکن است به کاهش کلسترول LDL ("بد") و سطح کلسترول کل کمک کنند.

برخی از مطالعات انسانی همچنین گزارش می دهند که مصرف زیاد جلبک دریایی ممکن است سطح فشار خون را در کودکان و بزرگسالان کاهش دهد.

اگرچه این نتایج امیدوارکننده به نظر می رسند، اما همه مطالعات به نتایج مشابهی دست پیدا نکردند و قبل از نتیجه گیری قوی، مطالعات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

کنترل قند خون

افزودن جلبک دریایی به رژیم غذایی شما ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

محققان بر این باورند که برخی از ترکیبات موجود در جلبک دریایی ممکن است نقش مفیدی در تثبیت سطح قند خون و پیشگیری از دیابت نوع 2 ایفا کند.

یکی از آنها فوکوگزانتین است، آنتی اکسیدانی که به جلبک های قهوه ای رنگ شناخته می شود. تصور می شود که این ترکیب به کاهش مقاومت به انسولین و تثبیت سطح قند خون کمک می کند..

علاوه بر این، نوع فیبر موجود در جلبک دریایی ممکن است سرعت جذب کربوهیدرات از یک وعده غذایی را کاهش دهد. این می تواند تثبیت سطح قند خون را برای بدن آسان تر کند.

در مطالعه دیگری، شرکت کنندگان سالمی که 30 دقیقه قبل از یک وعده غذایی غنی از کربوهیدرات عصاره جلبک دریایی دریافت کردند، از حساسیت انسولین 8 درصد بالاتری نسبت به افرادی که دارونما دریافت کردند بهره مند شدند.

حساسیت بالاتر به انسولین مفید است زیرا به بدن شما کمک می کند تا به انسولین بهتر پاسخ دهد و سطح قند خون را به طور موثرتری تنظیم کند.

به طور کلی، جلبک دریایی ممکن است برای کنترل قند خون مفید باشد، اما میزان دوز مطلوب هنوز نامشخص است. همچنین تحقیقات بیشتری برای بررسی اثرات انواع خام در مقابل انواع پودری مورد نیاز است.

مدیریت وزن

خوردن جلبک دریایی به طور منظم ممکن است به کاهش وزن کمک کند، اگر این هدف شما باشد.

محققان بر این باورند که این ممکن است تا حدی به دلیل توانایی جلبک دریایی در تأثیرگذاری بر سطح هورمون تنظیم کننده وزن لپتین باشد. همراه با محتوای فیبر بالای جلبک دریایی، این ممکن است به کاهش گرسنگی و افزایش احساس سیری کمک کند.

علاوه بر این، fucoidan، یک نوع SPS موجود در جلبک دریایی، ممکن است تجزیه چربی را تقویت کرده و از تشکیل آن جلوگیری کند.

علاوه بر این، جلبک دریایی کالری کمی دارد، اما سرشار از گلوتامات است، اسید آمینه ای که به آن طعم خوش طعم اومی می دهد.

بنابراین، میان وعده های جلبک دریایی ممکن است با ارائه یک جایگزین رضایت بخش برای میان وعده های غنی از کالری، به کاهش وزن کمک کنند.

عملکرد سیستم ایمنی

جلبک دریایی همچنین ممکن است از شما در برابر انواع خاصی از عفونت ها محافظت کند.

این به این دلیل است که حاوی ترکیبات گیاهی دریایی است که اعتقاد بر این است که خواص آنتی اکسیدانی، ضد حساسیت و مبارزه با بیماری دارند.

تحقیقات نشان می دهد که این ترکیبات ممکن است توانایی مبارزه با ویروس ها را از طریق مسدود کردن ورود آنها به سلول ها داشته باشند.

مطالعه ای بر روی 73 زن HIV مثبت نشان داد که کسانی که 5 گرم اسپیرولینا در روز مصرف می کردند، 27 درصد کمتر علائم مرتبط با بیماری را نسبت به گروه دارونما نشان دادند.

با این حال، هیچ تفاوتی در سطح سلول های ایمنی در طول دوره مطالعه 12 هفته ای مشاهده نشد.

متأسفانه، بسیاری از مطالعات با کیفیت بالا در انسان برای حمایت از این اثرات انجام نشده است. قبل از اینکه بتوان نتیجه گیری های قوی انجام داد، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

سلامت دستگاه گوارش

جلبک دریایی ممکن است از طرق مختلف به بهبود سلامت روده شما کمک کند. برای مثال، سرشار از فیبر است که می تواند به جلوگیری از یبوست و تضمین هضم راحت کمک کند.

همچنین حاوی آگارها، کاراگینان ها و فوکوئیدان ها است که تصور می شود به عنوان پری بیوتیک عمل می کنند.

پری بیوتیک ها نوعی فیبر غیرقابل هضم هستند که باکتری های مفید روده شما را تغذیه می کنند. هر چه باکتری های خوب در روده خود بیشتر باشد، فضای کمتری برای رشد باکتری های مضر وجود دارد.

بر این اساس، مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های جلبک دریایی ممکن است میزان باکتری‌های سالم را بهبود بخشد و میزان باکتری‌های مضر در روده را به طور موثرتری نسبت به سایر انواع پری بیوتیک‌ها کاهش دهد.

محققان همچنین معتقدند که پری بیوتیک های موجود در جلبک دریایی ممکن است اثرات ضد التهابی و ضد باکتریایی خاصی داشته باشند.

این ممکن است تا حدی به این دلیل باشد که هنگام تغذیه از پری بیوتیک ها، باکتری های روده شما بوتیرات تولید می کنند. اعتقاد بر این است که این اسید چرب با زنجیره کوتاه دارای اثرات ضد التهابی در داخل روده بزرگ است.

علاوه بر این، برخی از پری بیوتیک ها ممکن است توانایی جلوگیری از چسبیدن باکتری های مضر مانند هلیکوباکتر پیلوری به دیواره روده را داشته باشند. به نوبه خود، این ممکن است از تشکیل زخم معده جلوگیری کند.

کاهش خطر سرطان

وجود جلبک دریایی در رژیم غذایی شما ممکن است به کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان کمک کند.

به عنوان مثال، محققان بر این باورند که جلبک دریایی ممکن است به کاهش سطح استروژن کمک کند و به طور بالقوه خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان کاهش دهد.

علاوه بر این، برخی مطالعات نشان می‌دهند که دسته‌ای از ترکیبات موجود در انواع قهوه‌ای مانند کلپ، واکامه و کامبو ممکن است به جلوگیری از گسترش سلول‌های سرطانی کمک کند.

با این حال، تعداد کمی از مطالعات انسانی اثرات مستقیم جلبک دریایی را در افراد مبتلا به سرطان بررسی کرده اند. مصرف بسیار زیاد نیز ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان ها، به ویژه سرطان تیروئید را افزایش دهد.

در نهایت، قبل از نتیجه گیری قوی، به مطالعات بیشتری نیاز است.

سایر خواص بالقوه جلبک دریایی

جلبک دریایی همچنین ممکن است در برابر آسیب های پوستی و بیماری های استخوانی و التهابی از شما محافظت کند.

ترکیبات موجود در جلبک دریایی ممکن است به محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از اشعه UVB خورشید که مستقیماً روی پوست می تابد، کمک کند. آنها همچنین ممکن است به جلوگیری از چین و چروک، لکه های خورشید و پیری زودرس پوست کمک کنند.

هنگامی که صحبت از محافظت در برابر بیماری ها می شود، اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی جلبک دریایی ممکن است به کاهش خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید و پوکی استخوان کمک کند.

خلاصه
جلبک دریایی ممکن است محافظت بیشتری در برابر سندرم متابولیک، آسیب پوست، بیماری استخوان و آرتریت روماتوئید ارائه دهد.

آیا خوردن جلبک دریایی بی خطر است؟

خوردن جلبک دریایی تازه برای اکثر مردم بی خطر است.

گفته می شود، مصرف منظم یا در مقادیر زیاد آن ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند.

محتوای فلزات سنگین

بسته به محل رشد آنها، برخی از گونه های جلبک دریایی می توانند حاوی سطوح بالایی از جیوه، کادمیوم، سرب و آرسنیک باشند.

مکمل ها ممکن است حاوی سطوحی باشند که برای سلامتی مضر هستند. برای اطمینان از ایمنی، به دنبال مکمل‌های جلبک دریایی یا جلبک باشید که توسط یک آزمایشگاه مستقل توسط شخص ثالث آزمایش شده‌اند.

تداخلات دارویی

انواع خاصی از جلبک دریایی ممکن است حاوی سطوح بالایی از سدیم و پتاسیم باشد که می تواند برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی مضر باشد.

جلبک دریایی همچنین حاوی ویتامین K و فوکویدان ضد انعقاد است که ممکن است با داروهای رقیق کننده خون تداخل داشته باشد. کسانی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند، باید قبل از اینکه آن را به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود قرار دهند، حتماً با پزشک مشورت کنند.

عملکرد تیروئید

در حالی که ید برای عملکرد مناسب تیروئید ضروری است، دریافت بیش از حد ید می تواند مضر باشد.

کلپ، دالس و کامبو انواع جلبک های دریایی هستند که تمایل به مقادیر بسیار بالایی ید دارند. با مصرف منظم این نوع جلبک‌های دریایی، می‌توان ید کافی برای مهار عملکرد منظم تیروئید مصرف کرد.

بنابراین، این گونه ها نباید زیاد مصرف شوند و نه در مقادیر زیاد.

اختلالات خود ایمنی

برای افراد مبتلا به اختلالات خودایمنی - که ناشی از حمله سیستم ایمنی به یک سیستم بدن یا بخشی از بدن پس از درک اشتباه آن به عنوان یک تهدید است - اسپیرولینا ممکن است انتخاب خوبی نباشد.

اختلالات خودایمنی شامل دیابت نوع 1، تیروئیدیت هاشیموتو، لوپوس، مولتیپل اسکلروزیس، آرتریت روماتوئید و بسیاری دیگر است.

خواص تقویت کننده سیستم ایمنی اسپیرولینا در واقع می تواند باعث بدتر شدن علائم خودایمنی شود زیرا سیستم ایمنی قوی تر می شود و به حمله خود به سلول های بدن ادامه می دهد. به همین دلیل است که افراد مبتلا به اختلالات خودایمنی باید از آن و سایر محصولات جلبک سبز آبی اجتناب کنند.

خلاصه
جلبک دریایی برای اکثر مردم بی خطر در نظر گرفته می شود. اگر تمایل به ترجیح انواع ید بالا دارید، یا اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید یا مشکلات کلیوی دارید، مصرف خود را محدود کنید.

جلبک دریایی را کجا پیدا کنیم و چگونه آن را بخوریم

جلبک دریایی را می توان به صورت تازه یا خشک از اکثر سوپرمارکت های آسیایی خریداری کرد. نوری، نوعی که معمولا برای پیچیدن سوشی استفاده می شود، ممکن است در فروشگاه های مواد غذایی معمولی نیز موجود باشد.

ورقه های نوری علاوه بر استفاده برای سوشی، می توانند به راحتی برای جایگزینی نان تورتیلا در هنگام تهیه روکش استفاده شوند.

می توانید واکامه تازه و کاهوی دریایی را با کمی سرکه برنج، روغن کنجد و دانه کنجد بریزید تا یک سالاد خوشمزه درست کنید.

نوری خشک یا دالس برای میان وعده های خوش طعم می باشد. یا سعی کنید آنها را روی سالاد خرد کنید تا کمی طعم اومامی اضافه کنید.

اسپیرولینا و کلرلا را می توان در اسموتی ها گنجاند، در حالی که از کلپ می توان به جای نمک برای طعم دادن به هر چیزی استفاده کرد.

بسیاری از انواع جلبک دریایی را می توان در غذاهای گرم از جمله سوپ، خورش و محصولات پخته نیز گنجاند. هیچ راه درست یا غلطی برای انجام آن وجود ندارد.

خلاصه
جلبک دریایی را می توان در اکثر سوپرمارکت های آسیایی خریداری کرد. می توان آن را در انواع مختلفی از غذاها از جمله سوپ، سالاد، اسموتی، خورش و حتی محصولات پخته گنجاند.

در نتیجه

جلبک دریایی یک افزودنی ارزشمند به رژیم غذایی شما است. انواع مختلف و جالب بسیاری وجود دارد که کالری کمی دارند و در عین حال بسیار غنی از مواد مغذی هستند.

جلبک دریایی همچنین حاوی مقدار زیادی فیبر، چربی های سالم و ترکیبات گیاهی تقویت کننده سلامت است که تقریباً هر کسی می تواند از آنها بهره مند شود. بهترین از همه، این است که بسیار همه کاره است - می توانید جلبک دریایی را به عنوان میان وعده، به عنوان بخشی از دستور غذا، در شیک و اسموتی یا به عنوان مکمل مصرف کنید.

  • جیم فیت
  • 1403/01/07

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال