join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
یک اسکوپ چوبی از پودر اسپیرولینا روی میز

اسپیرولینا: آیا مزایایی برای سلامتی دارد؟

اسپیرولینا یک جلبک سبز آبی است و اعتقاد بر این است که یکی از قدیمی ترین اشکال حیات روی زمین است.

اسپیرولینا برای اولین بار توسط آزتک ها به عنوان تقویت کننده استقامت مورد استفاده قرار گرفت.

آزتک‌ها همچنین از اسپیرولینا برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌کردند.تحقیقات مدرن از بسیاری از خواص ادعایی مصرف اسپیرولینا پشتیبانی می‌کند و به مطالعه پتانسیل آن برای درمان نگرانی‌های سلامتی ادامه می‌دهد.

اسپیرولینا طعم تلخی دارد، بنابراین مردم اغلب آن را با ماست، آب میوه و اسموتی مخلوط می کنند تا طعم آن بهتر شود. اسپیرولینا معمولاً به عنوان مکمل در فروشگاه های مواد غذایی سالم موجود است.

ارزش غذایی اسپیرولینا

یک قاشق غذاخوری اسپیرولینا حاوی:

کالری: 20
پروتئین: 4 گرم
چربی: 1 گرم
کربوهیدرات: 2 گرم
فیبر: 0 گرم
شکر: 0 گرم

اسپیرولینا منبع خوبی از موارد زیر است:

تیامین (ویتامین B1)
ریبوفلاوین (ویتامین B2)
نیاسین (ویتامین B3)
فلز مس
آهن

اسپیرولینا همچنین حاوی منیزیم است. این ماده معدنی از عملکردهای عادی روزانه مانند استفاده از عضلات و ضربان قلب شما پشتیبانی می کند. همچنین مسئول تولید پروتئین و تولید انرژی است - اما بیشتر مردم در رژیم غذایی خود  آن را به اندازه کافی دریافت نمی کنند.

خواص بالقوه اسپیرولینا برای سلامتی

اسپیرولینا یک منبع قوی از مواد مغذی است. حاوی پروتئین گیاهی قدرتمندی به نام فیکوسیانین است. تحقیقات نشان می دهد که ممکن است خواص آنتی اکسیدانی، تسکین دهنده درد، ضد التهابی و محافظت از مغز داشته باشد.

این آنتی اکسیدان و سایر مواد مغذی موجود در اسپیرولینا با چندین فواید سلامتی مرتبط هستند:

خواص ضد سرطانی

بسیاری از آنتی اکسیدان های موجود در اسپیرولینا اثرات ضد التهابی در بدن دارند. التهاب مزمن به سرطان و سایر بیماری ها کمک می کند.

فیکوسیانین - رنگدانه گیاهی که به اسپیرولینا رنگ سبز آبی می دهد - نه تنها التهاب را در بدن کاهش می دهد، بلکه رشد تومور را متوقف می کند و سلول های سرطانی را از بین می برد.

سلامت قلب

تحقیقات نشان داده است که پروتئین موجود در اسپیرولینا می تواند جذب کلسترول در بدن را کاهش داده و سطح کلسترول را کاهش دهد. این به تمیز نگه داشتن شریان ها کمک می کند و فشار روی قلب را کاهش می دهد که می تواند منجر به بیماری قلبی و لخته شدن خون منجر به سکته شود.

پروتئین آن نیز سطح تری گلیسیرید را کاهش می دهد. اینها چربی های موجود در خون شما هستند که می توانند به سخت شدن شریان ها، افزایش خطر بیماری قلبی، دیابت و پانکراتیت کمک کنند.

اسپیرولینا تولید اکسید نیتریک را در بدن شما نیز افزایش می دهد که به آرامش رگ های خونی شما کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که این می تواند فشار خون شما را کاهش دهد و خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

تسکین آلرژی

اثر ضد التهابی ناشی از آنتی اکسیدان های اسپیرولینا ممکن است به افراد مبتلا به آلرژی ناشی از گرده، موی حیوانات و گرد و غبار کمک کند. یک مطالعه نشان داد که علائمی مانند احتقان، عطسه و خارش به میزان قابل توجهی در شرکت کنندگان کاهش یافته است که نشان می دهد اسپیرولینا ممکن است جایگزین خوبی برای داروهای آلرژی باشد.

پشتیبانی از سیستم ایمنی

اسپیرولینا سرشار از طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای حفظ یک سیستم ایمنی سالم است، مانند ویتامین های E، C و B6. تحقیقات نشان می‌دهد که اسپیرولینا همچنین تولید گلبول‌های سفید و آنتی‌بادی‌هایی را که با ویروس‌ها و باکتری‌ها در بدن شما مبارزه می‌کنند، افزایش می‌دهد.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که اسپیرولینا می‌تواند با تبخال، آنفولانزا و HIV مبارزه کند – اگرچه تحقیقات بیشتری برای آزمایش این اثرات در انسان مورد نیاز است.

ممکن است سلامت چشم و دهان را حفظ کند

اسپیرولینا حاوی زآگزانتین است، رنگدانه گیاهی که ممکن است خطر ابتلا به آب مروارید و کاهش بینایی مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد.

خواص ضد باکتریایی آن نیز ممکن است به ارتقای سلامت دهان و دندان کمک کند. یک مطالعه نشان داد که دهانشویه تقویت‌شده با اسپیرولینا پلاک‌های دندانی و خطر ابتلا به ژنژیویت را در شرکت‌کنندگان کاهش می‌دهد. مطالعه دیگری نشان داد که این ماده خطر ابتلا به سرطان دهان را در افرادی که تنباکو می جوند کاهش می دهد.

مضرات بالقوه اسپیرولینا

از آنجایی که اسپیرولینا مواد مغذی بالایی دارد، باید قبل از مصرف آن یا هر مکمل دیگری با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است برای برخی افراد خطراتی برای سلامتی داشته باشد، از جمله:

سموم

اسپیرولینای برداشت شده در طبیعت ممکن است به فلزات سنگین و باکتری در مقادیر زیاد آلوده باشد. برخی از این سموم ممکن است به کبد شما فشار وارد کنند یا به آن آسیب برسانند.

نگرانی های بارداری

تحقیقات کافی وجود ندارد که نشان دهد جلبک سبز آبی برای زنان باردار یا شیرده بی خطر است. به دلیل خطر سموم، پزشکان توصیه می کنند که زنان باردار از اسپیرولینا اجتناب کنند.

اختلالات خونریزی

از آنجایی که اسپیرولینا می تواند به کاهش لخته شدن خون کمک کند، ممکن است خطر کبودی و خونریزی را در افراد مبتلا به برخی شرایط خونریزی افزایش دهد.

دیابت

اسپیرولینا ممکن است بر سطح قند خون تأثیر بگذارد، بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید هنگام مصرف اسپیرولینا قند خون خود را کنترل کنند.

بیماری های خود ایمنی

تحقیقات نشان می دهد که اسپیرولینا می تواند از عملکرد سیستم ایمنی حمایت کند، اما این می تواند علائم را در افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس، مولتیپل اسکلروزیس یا آرتریت بدتر کند. اگر دچار بیماری خودایمنی هستید، قبل از افزودن اسپیرولینا به رژیم غذایی خود با پزشک خود صحبت کنید.

تداخلات دارویی

فواید سلامتی اسپیرولینا ممکن است با اثرات برخی داروها از جمله داروهایی که برای درمان دیابت، سرکوب کننده‌های سیستم ایمنی و رقیق‌کننده‌های خون استفاده می‌شوند، تداخل داشته باشد یا با آن مقابله کند.

کمبود B12

اغلب ادعا می شود که اسپیرولینا حاوی سطوح بالایی از ویتامین B12 است، اما محتوای آن به خوبی توسط بدن انسان جذب نمی شود. اگر کمبود B12 دارید (که در افرادی که رژیم‌های گیاهی دارند رایج است) باید مطمئن شوید که از منبع دیگری B12 دریافت می‌کنید.

  • جیم فیت
  • 1402/12/29

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال