join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
انواع تیپ های بدنی فانتزی

آیا با کم کردن وزن خود مشکل دارید؟ به نظر می رسد شما فردی هستید که با خوردن آب نیز چاق می شود یا اینکه رژیم غذایی گسترده ای دارید و هر روز به باشگاه می روید اما امان از یک کیلو اضافه وزن این ممکن است به تیپ بدنی فعلی شما مربوط باشد . در ادامه با تیپ های بدنی مختلف آشنا خواهیم شد و شما بهترین راه برای کاهش یا افزایش وزن خود را در پیش خواهید گرفت.

تیپ بدنی چیست؟

تیپ بدنی از نظریه دکتر شلدون در اوایل دهه 1940 برخواسته است و هم اکنون ما اصلاح شده آن را در دست داریم . سه تیپ بدنی مزومورف , اکتومورف و اندومورف اینها دسته هایی هستند که ما می توانیم  در یکی از آنها قرار بگیریم و تا ابد با همین تیپ زندگی کنیم  اندومورف ها دارای اجسامی هستند که همیشه گرد و نرم است ، مزومورف ها همیشه چهار گوش و عضلانی و اکتومورف ها همیشه لاغر و دارای استخوان ریز هستند. اخلاق و رفتار ما برخواسته از همین تیپ بدنی است و در واقع این سوماتیپ است که خصوصیات فیزیولوژیک ما را تعریف می کند این نظریه ای بود که در ابتدا توسط شلدون مطرح شد اما امروز بیشتر این ادعا ها کنار گذاشته است . ما میگوییم : سه تیپ بدنی اکتومورف مزمورف و اندومورف اینها تیپ های بدنی هستند که ما در بین آنها جاری هستیم این بدین معناست که من امسال دارای تیپ بدنی اکتومورف هستم و دوسال بعد دقیقا در همین زمان من دارای تیپ بدنی اندومورف خواهم بود. شخصیت من برخواسته از تیپ بدنی من نخواهد بود در واقع این خصوصیات فیزیولوژیکی ماست که سوماتوتیپ فعلی را تعیین می کند.

حال بیایید نگاهی دقیق تر به تیپ های بدنی بیندازیم

تیپ بدنی اکتومورف

افرادی که در این گروه قرار دارند دارای قدی بلند و لاغر اندام هستند. چربی بسیار اندکی دارند و حجم عضلات آنها نسبت به دست و پای کشیدشان به چشم نمی آید در واقع این افراد همان کسانی هستند که برای افزایش وزن به مشکل برمیخورند و همیشه از چاق نشدن خود می نالند.

  • سینه تخت
  • پیشانی بلند
  • باسن کوچک
  • عضلات شکم تخت و کوچک
  • شانه های باریک
  • دست و پای کشیده
  • متابولیسم سریع
  • استخوان بندی ریز  (دور مچ کمتر از 15 سانتی متر )
  • توده چربی ناچیز

اگر فکر می کنید شما جزو این دسته هستید بهتر است از این گمان خود مطمئن شوید  تشخیص تیپ بدنی

متابولیسم بدن اکتومورف ها به طور طبیعی سریع عمل میکند در نتیجه تجمع چربی در این تیپ بدنی دشوار است پس برای افزایش وزن بهتر است از رژیم غذایی بی نقص استفاده کنیم و از بی نظمی در غذا خوردن بپرهیزید 
در ادامه به شما نشان خواهیم داد چگونه تیپ بدنی خود را به مزومورف تغییر بدهیم.

تیپ بدنی مزومورف

گروهی که همه آرزوی حضور در آن را دارند. بله درست است گروه ورزشکاران عضلانی و چهار شانه که میتوان گفت نه اضافه وزن دارند و نه کمبود وزن البته دستیابی به این موارد نیازمند سبک زندگی سالم است زیرا در این تیپ بدنی دریافت چربی با سرعتی بالاتری نسبت به تیپ اکتومورف صورت می گیرد.بنابراین باید روی کالری دریافتی خود کنترل مناسبی داشته باشند.

  • بافت ماهیچه ای قابل توجه
  • شانه های پهن
  • بدنی سفت و عضلانی
  • متابولیسم متعادل
  • میزان چربی پایین
  • استخوان بندی متوسط
  • چربی سوزی سریع

 اگر فکر می کنید شما جزو این دسته هستید بهتر است از این گمان خود مطمئن شوید  تشخیص تیپ بدنی

بدن افراد مزومورف به میزان کافی هورمون رشد و تستوسترون آزاد میکند که  باعث میشود این تیپ بدنی در ورزش بدنسازی و عضله سازی موفق تر باشند.

تیپ بدنی اندومورف

در این دسته افراد دارای حجم زیادی چربی هستند پس واضح است که این گروه به راحتی میتوانند وزن خود را افزایش دهند.
اندومورف ها به سرعت چربی پیدا میکنند و آهسته آن را از دست میدهند در اصطلاح خودشان با خوردن آب نیز چاق می شوند این موضوع تقصیر متابولیسم کند این تیپ است بنابراین بدن به ذخیره کالری تا سوختن آن بیشتر علاقه دارد این افراد بدن بسیار اقتصادیی دارند.

  • بدنی گرد و نرم
  • استخوان بندی درشت
  • پاهای قوی و عضلانی
  • متابولیسم کند
  • به سادگی خسته می شوند
  • به راحتی چربی ذخیره می کنند
  • به سختی وزن کم می کنند
  • بی نظمی در اشتها

اگر فکر می کنید شما جزو این دسته هستید بهتر است از این گمان خود مطمئن شوید  تشخیص تیپ بدنی

در اصل اگر بخواهیم در این تیپ بدنی به تعادل برسیم باید به رژیم غذایی درستی دست پیدا کنیم
به عنوان مثال اگر سبک زندگی شما به گونه ای است که اکثر اوقات نشسته و کم تحرک هستید بهتر است میزان کالری اضافی را کاهش دهید و به همراه آن تمرینات بدنی مداومی در پیش بگیرید.
در ادامه در مورد چگونگی تغییر تیپ بدنی اندومورف به مزومورف خواهیم پرداخت.

تبلیغات

تغییر تیپ بدنی

هیچ کس فقط در یک تیپ بدنی باقی نمی ماند مگر اینکه خودش بخواهد . همه ما دائماً بین تیپ های بدنی در جریان هستیم و ممکن است در جایی بین هر سه قرار بگیریم.

همیشه به خاطر داشته باشید که نوع بدن شما مجازات مادام العمر نیست

امروزه پذیرفته شده است که انواع تیپ های بدنی نمایانگر تصویری کلی از عملکرد فیزیولوژیک فرد در وضعیت کنونی آنها است. تیپ بدنی هر فرد نتیجه انتخاب های جسمی ، غذایی , سبک زندگی  و همین طور انتخاب های نکرده او ینی ژنتیک و محیط پیرامون است.

به عنوان مثال شخصی که رژیم های غذایی معمولی را انتخاب می کند ، عاری از بیماری است و به طور مداوم تمرین می کند ، همیشه دارای عملکردی عضلانی تر خواهد بود اما از طرف دیگر کسی که تمام روز نشسته و مقدار زیادی کالری اضافی دریافت می کند ، بدون شک به تیپ بدنی اندومورف میل پیدا خواهد کرد

شاید تا کنون چنین برداشت کرده باشید که تغییر تیپ بدنی کار آسوده ایست متاسفانه شما سخت در اشتباهید تغییر درد دارد مخصوصا از نوع تیپ بدنی  چرا که بدن به الگوهای قدیمی عادت کرده است و تغییر این عادت ها به زمان و ثبات نیاز دارد این واقعیت به احتمال زیاد باعث شده است که بسیاری از مردم استعفا دهند و تصور کنند که در یک تیپ بدنی گیر افتاده اند.

تغییر تیپ بدنی اکتومورف

بدن شما سوخت و ساز بالایی دارد پس در قدم اول بیشتر از آنچه بدنتان نیاز دارد سوخت آن را تأمین کنید برای این کار کالری مورد نیاز روزانه خود را محاسبه کنید سپس افزایش وزن را انتخاب کنید و آن را بین درشت مغذی ها تقسیم کنید حال کافیست نرم افزارقدرتمند MyFitnessPal  را از کافه بازار یا مایکت دانلود کنید و برنامه غذایی خود را بنویسید.

در قدم بعدی شما باید به باشگاه پرورش اندام بروید و تمرینات مخصوص تیپ بدنی خود را دنبال کنید برای مثال :تمرینات قدرتی با تعداد ست های کمتر و شدت بالا در کنار استراحت بیشتر هر ست اگر با رفتن به باشگاه و افزایش فعالیت شما قادر به تأمین کالری روزانه خود از طریق رژیم غذایی نبودید باید از مکمل ها در کنار رژیم غذایی خود استفاده کنید این مورد را با مشورت گرفتن از مربی خود دنبال کنید. 

برای دریافت برنامه تمرینی مناسب شما به مربی با تجربه ای نیاز خواهید داشت که تیپ بدنی شما را هنگام نوشتن برنامه تمرینی در نظر بگیرد برای این منظورم شما می توانید همین الان برنامه تمرینی مخصوص خود را سفارش دهید.

تغییر تیپ بدنی اندومورف

افراد با تیپ بدنی اندومورف نقطه مقابل اکتورموفا هستند این افراد نیز در قدم اول باید به محاسبه کالری روزانه خود بپردازند سپس کاهش وزن را انتخاب کرده و کالری بدست آماده را بین درشت مغذی ها تقسیم کنند و برنامه غذایی خود را با نرم افزار ذکر شده تهیه کنند.

در قدم دوم بهتر است به باشگاه پرورش اندام سری بزنید و برای مربی خود هدفتان را شرح دهید اگر که مربی باسابقه ای باشد مطمئنن به نتیجه خواهید رسید

برای مثال : تمرینات هوازی درکنار تمرینات مقاومتی و با استراحت کمتر مثال ساده ای از یک برنامه برای کاهش وزن است.

اگر به دنبال برنامه ای دقیق و منحصر به فرد برای خود هستید می توانید از این لینک اقدام کنید 

آشنایی با فرم های بدنی

انسان ها با فرم های بدنی مختلف

فرم بدن از ظاهر کنونی شما برخواسته است فرض کنید چربی در نقاط پایینی بالا تنه شما ذخیره می شود آن وقت شما داری فرم گلابی خواهید بود در واقع فرم های بدنی تا حد زیادی به نقاط ترجیحی بدنتان برای ذخیره چربی برمی گردد.

بسیاری از افراد فرم های بدنی را با سوماتیپ اشتباه می گیرند برای مثال فردی با تیپ بدنی مزومورف می تواند داری فرم ساعت شنی , مثلث وارون یا حتی مستطیل باشد پس همان طور که در ابتدا اشاره کردم فرم های بدنی همان ظاهر شما در مقابل آیینه است که نامگذاری شده باشد.

فرم بدنی مستطیل

اگر دور کمرتان با عرض شانه ها و باسنتان برابر بود می توان گفت که شما دارای فرم بدنی مستطیل هستید این فرم بیشتر در میان بانوان ورزشکار رواج دارد و اگر شما مرد باشید و ورزش نیز جزئی جدا ناشدنی از زندگی شماست به احتمال زیاد فرم بدنیتان ذوزنقه است این بدین معناست که فرم بدنی مستطیل برای شما به ذوزنقه میل کرده زیرا به احتمال زیاد عرض شانه های شما عریض تر از دور کمر و باسنتان خواهد شد

 

فرم بدنی ساعت شنی

زنی با فرم بدنی ساعت شنیدر این فرم بدنی مانند فرم مستطیل عرض شانه ها و باسن یکسان است اما کمر باریک تر است. ساعت شنی فرمی ایده آل برای بانوان است و مطمئنا به ندرت در بین آقایون مشاهده می شود در این فرم ممکن است عرض شانه و سینه با باسن متفاوت باشد که در این حالت به آن ساعت شنی بالا (عرض سینه و شانه ها بیشتر از عرض باسن) یا ساعت شنی پایین (عرض باسن بیشتر از عرض سینه و شانه ها)  گفته می شود 

 

 فرم بدنی مثلث

زنی با فرم بدنی گلابیفرم مثلثی یا همان گلابی در واقع یک فرم بدنی با دو نام متفاوت هستند در این فرم پایین تنه شما به طور محسوسی بزرگتر از شانه ها و سینه شماست و برای تشخیص این موضوع کافی است به پا های خود نگاه کنید زیرا در این فرم در مقایسه با بقیه اعضای بدنتان پاها بسیار پر و عضلانی تر هستند 

 

فرم بدنی سیب 

زنی با فرم بدنی سیبافراد با این فرم با بالاتنه سنگین یاد می شوند این بدین معناست که وزن در اواسط میانی و قفسه سینه متمرکز شده است. در این فرم دور سینه سه اینچ یا بیشتر از دور باسن بزرگتر است در نتیجه در عین داشتن بالاتنه سنگین پایین تنه سبک است و پاهای باریکی دارند.درکل دارای اندام های لاغر به طور خاص بازوها هستند اما شانه هایشان پهن است و معمولا این یکی از ویژگی های بارز این فرم بدنی می باشد.

 

فرم بدنی الماس 

زنی با فرم بدنی الماسدر این فرم اندام ها لوزی شکل و به سمت پایین تنه میل بیشتری دارند عرض شانه و سینه های کوچک نسبت به کمر و باسن از ویژگی های این فرم بدنی است . در این فرم به احتمال زیاد ران ها حجم نسبی بیشتری از بازو ها دارند

 

  • مدیر
  • 1400/03/20

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال