join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
بطری خار مریم و گل های خشک شده آن در اطراف

خار مریم برای درمان افسردگی

افسردگی بیش از 300 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.

در حالی که بسیاری از داروها به طور موثر افسردگی را درمان می کنند، برخی افراد ترجیح می دهند از درمان های طبیعی یا جایگزین استفاده کنند.

خار مریم یک گیاه دارویی است که قرن‌هاست برای درمان افسردگی و بسیاری از بیماری‌های دیگر استفاده می‌شود.

خار مریم چیست؟

تصویر گل خار مریم از نزدیک

خار مریم که از نظر گیاه شناسی با نام Hypericum perforatum شناخته می شود، گیاهی وحشی بومی اروپا و آسیا است. دارای گل های زرد رنگ و ستاره ای شکل است.

خار مریم یا مخمر سنت جان نام‌های مشترکی هستند که برای گیاهی به نام Silybum marianum استفاده می‌شوند. این گیاه از خانواده زرعیان (Asteraceae) به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نامهای "خار مریم" و "مخمر سنت جان" هر دو به دلیل خواص دارویی و محافظتی این گیاه به ویژه بر روی کبد به کار می‌روند.

در هر صورت، اگر سوال خاصی دارید یا اطلاعات بیشتری نیاز دارید، خوشحال می‌شوم که کمک کنم.

گل‌ها و جوانه‌های گیاه را می‌توان خشک کرد و به صورت کپسول و چای درآورد یا برای استفاده در روغن‌ها و عصاره‌های مایع فشرده کرد.

بیشتر برای درمان افسردگی و شرایط مرتبط با آن، مانند اضطراب، مشکلات خواب و اختلال عاطفی فصلی استفاده می شود.

در حالی که معمولاً به صورت خوراکی به شکل کپسول، چای یا عصاره مایع مصرف می شود، همچنین می توان آن را مستقیماً به عنوان روغن روی پوست استفاده کرد.

در ایالات متحده، توسط سازمان غذا و دارو (FDA) به عنوان یک مکمل غذایی طبقه بندی شده است و به عنوان یک داروی تجویزی برای افسردگی تایید نشده است.

خلاصه
خار مریم گیاهی وحشی است. گل ها و جوانه های آن معمولاً به عنوان یک درمان جایگزین برای افسردگی و سایر شرایط استفاده می شود.

چگونه افسردگی را درمان می کند؟

در حالی که اثرات مخمر سنت جان (خارمریم) بر بدن شما به طور کامل شناخته نشده است، تصور می شود که مانند داروهای ضد افسردگی عمل می کند.

تحقیقات نشان می دهد که تعدادی از مواد فعال آن، از جمله هایپریسین، هایپرفورین و آدیپرفورین ممکن است مسئول این فواید باشند.

به نظر می رسد این مواد باعث افزایش سطح پیام رسان های شیمیایی در مغز مانند سروتونین، دوپامین و نورآدرنالین می شوند. اینها سپس برای بهبود و تنظیم خلق و خوی شما عمل می کنند.

جالب اینجاست که خار مریم برخی از عوارض جانبی رایج داروهای ضد افسردگی تجویزی، مانند کاهش میل جنسی را ندارد.

خلاصه
تصور می شود که خار مریم با افزایش سطوح چندین پیام رسان شیمیایی در مغز، خلق و خو را تنظیم می کند.

ممکن است به اندازه داروهای ضد افسردگی موثر باشد

شواهد قوی برای حمایت از استفاده از خار مریم در درمان افسردگی وجود دارد.

در سال 2016، یک بررسی عمیق از 35 مطالعه این اثرات را بررسی کرد.

مشخص شد که مخمر سنت جان (منبع معتبر):

  • کاهش علائم افسردگی خفیف و متوسط بیش از دارونما
  • علائم را به اندازه داروهای ضد افسردگی تجویزی کاهش داد
  • ظاهراً عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای ضد افسردگی تجویزی دارد
  • به نظر نمی رسد میل جنسی را کاهش دهد، که یکی از عوارض جانبی رایج داروهای ضد افسردگی است

با این حال، تحقیقات کافی در مورد اثرات آن بر افسردگی شدید وجود نداشت.

تجزیه و تحلیل دیگری که اخیراً انجام شد، 27 مطالعه را بررسی کرد که اثرات مخمر سنت جان و داروهای ضد افسردگی را با هم مقایسه کردند. این نشان داد که مخمر سنت جان اثراتی مشابه اثرات داروهای ضد افسردگی بر افسردگی خفیف تا متوسط دارد.

همچنین دریافت که افراد کمتری در مقایسه با داروهای ضد افسردگی، مصرف خار مریم را در طول مطالعات متوقف کردند. این می تواند به دلیل عوارض جانبی کمتر آن باشد.

علاوه بر این، در یک مطالعه کنترل‌شده، 251 نفر که 900 تا 1800 میلی‌گرم خار مریم را به مدت شش هفته مصرف کردند، 56.6 درصد کاهش در نمره افسردگی خود را تجربه کردند، در مقایسه با کاهش 44.8 درصدی در افرادی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کردند (منبع معتبر).

در نهایت، یک مطالعه کنترل‌شده دیگر روی 241 نفر که از خار مریم یا یک داروی ضد افسردگی استفاده می‌کردند، نشان داد که 68.6 درصد از افراد کاهش علائم را با خار مریم تجربه کردند، در مقایسه با 70.4 درصد از افرادی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کردند (منبع معتبر).

خلاصه
مطالعات نشان می دهد که به نظر می رسد خار مریم به اندازه داروهای ضد افسردگی در درمان افسردگی خفیف تا متوسط موثر است. همچنین به نظر می رسد که عوارض جانبی کمتری دارد.

سایر مزایای بالقوه مخمر سنت جان یا همان خار مریم

مخمر سنت جان همچنین برای شرایط دیگر مورد تحقیق قرار گرفته است، از جمله:

  • سندرم پیش از قاعدگی (PMS): یک مطالعه نشان داد که مکمل‌های مخمر سنت جان علائم PMS را کاهش می‌دهند. با این حال، بررسی اخیر مطالعات، آن را موثرتر از دارونما پیدا نکرد (منبع مورد اعتماد 8، منبع مورد اعتماد 9).
  • التیام زخم: هنگامی که روی پوست استفاده می شود، مشخص شده است که به طور موثر زخم های فشاری، زخم ها، کبودی ها، سوختگی ها و بواسیر را درمان می کند (منبع مورد اعتماد 10،منبع مورد اعتماد 11).
  • علائم یائسگی: یک مطالعه کوچک کاهش قابل توجهی در علائم مرتبط با یائسگی پس از مصرف عصاره مایع سنت جان در مقایسه با دارونما نشان داد (منبع معتبر 12).
  • اختلال عاطفی فصلی (SAD): SAD نوعی افسردگی است که در ماه های زمستان رخ می دهد. شواهد نسبتاً ضعیفی وجود دارد که از استفاده از مکمل‌های مخمر سنت جان از درمان SAD حمایت می‌کند (منبع مورد اعتماد 13).
  • سرطان: مطالعات لوله آزمایش نشان داده است که هایپریسین موجود در خار مریم می تواند رشد سلول های تومور را مهار کند. با این حال، به دلیل تداخل بالقوه آن با سایر داروهای سرطان، به عنوان یک درمان سرطان توصیه نمی شود (منبع معتبر 14، منبع معتبر 15).

علاوه بر این، برخی ادعا می کنند که می توان از آن برای درمان اختلال وسواس فکری اجباری (OCD) استفاده کرد و به افراد در ترک سیگار کمک کرد.

با این حال، در حال حاضر هیچ مدرکی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد.

خلاصه
شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خار مریم می تواند به عنوان یک درمان جایگزین برای PMS، بهبود زخم و علائم یائسگی مفید باشد.

ممکن است برای همه خوب نباشد

در حالی که به نظر می رسد مخمر سنت جان یک مکمل نسبتا بی خطر است، چند نکته وجود دارد که قبل از مصرف آن باید در نظر گرفته شود.

اثرات جانبی

اکثر افرادی که از خار مریم استفاده می کنند هیچ عارضه جانبی را تجربه نمی کنند.

با این حال، برخی از افراد عوارض جانبی از جمله مشکلات خواب، ناراحتی معده، تحریک پذیری، خستگی و بثورات پوستی را گزارش می کنند.

با این وجود، تحقیقات نشان می دهد که این دارو عوارض جانبی بسیار کمتری نسبت به داروهای ضد افسردگی دارد.

علاوه بر این، با علائم ناراحت کننده کمتری مانند افزایش تعریق، اختلال عملکرد جنسی و خستگی همراه است.

در موارد نادر، مخمر سنت جان می تواند باعث ایجاد حساسیت به نور خورشید، هم برای پوست و هم برای چشم شود. به نظر می رسد که این مربوط به دوزهای بالا باشد.

توجه به این نکته مهم است که بیشتر عوارض جانبی گزارش شده آن نیز علائم رایج افسردگی هستند. به همین دلیل است که قبل از شروع مصرف مخمر سنت جان، آگاهی از احساس خود کمک می کند.

بارداری و شیردهی

تعداد کمی از مطالعات مشاهده‌ای خطر مصرف خار مریم در دوران بارداری را بررسی کرده‌اند.

آنها دریافتند که نرخ تولد زودرس تحت تأثیر قرار نگرفته است. با این حال، یکی از مطالعات افزایش اندکی را در خطر ناهنجاری ها نشان داد.

همچنین، برخی شواهد نشان می دهد که خار مریم می تواند باروری را با مهار اسپرم و جلوگیری از لقاح تخمک کاهش دهد.

با این حال، ماماها معمولاً خار مریم را برای افسردگی پس از زایمان توصیه می کنند.

تنها تعداد کمی از مطالعات به اثرات آن بر شیردهی پرداخته اند. آنها نشان می‌دهند که می‌تواند در سطوح بسیار کم به شیر مادر منتقل شود، اما به نظر نمی‌رسد که در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، عوارض جانبی ایجاد کند.

به دلیل کمبود شواهد، نمی توان به طور قطعی گفت که آیا مخمر سنت جان برای استفاده در دوران بارداری یا شیردهی بی خطر است یا خیر.

اعتیاد به خار مریم

شواهد مربوط به خار مریم که باعث علائم ترک می شود، بیشتر حکایتی است.

برخی از افراد پس از قطع ناگهانی مصرف آن علائمی مانند بیماری، سرگیجه و اضطراب را گزارش می کنند.

برای ایمن بودن، معمولاً توصیه می‌شود قبل از قطع استفاده از خار مریم، دوز مصرفی خود را به آرامی کاهش دهید.

خلاصه
برخی از عوارض جانبی با استفاده از خار مریم گزارش شده است. با این حال، تحقیقات به طور مداوم نشان می دهد که عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای ضد افسردگی استاندارد دارد.

می تواند با بسیاری از داروهای رایج تداخل داشته باشد

مخمر سنت جان با تعداد زیادی از داروهایی که معمولاً تجویز می شوند تداخل دارد.

در بیشتر موارد، اثرات آنها را کاهش می دهد، اما می تواند آنها را افزایش دهد و به طور بالقوه منجر به عوارض جانبی مکرر و شدیدتر شود.

به عنوان تداخل با داروهای زیر شناخته شده است، از جمله:

  • داروهای ضد افسردگی: در صورت مصرف با برخی از داروهای ضد افسردگی می تواند عوارض جانبی را افزایش دهد. این می تواند منجر به سندرم سروتونین شود، یک وضعیت نادر که در آن سطوح سروتونین بیش از حد بالا می رود و در موارد شدید، می تواند کشنده باشد.
  • قرص های ضد بارداری: خونریزی غیرمنتظره می تواند در اواسط چرخه با استفاده ترکیبی از قرص های ضد بارداری و خار مریم رخ دهد. همچنین ممکن است اثربخشی کنترل بارداری را کاهش دهد.
  • وارفارین: وارفارین یک داروی رقیق کننده خون است که معمولاً برای جلوگیری از حملات قلبی، سکته مغزی یا لخته شدن خون استفاده می شود. مشخص شده است که مخمر سنت جان اثر آن را کاهش می دهد و خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد .
  • داروی سرطان: نشان داده شده است که خار مریم اثربخشی برخی داروهای سرطان را کاهش می دهد.
  • زاناکس: نشان داده شده است که اثربخشی زاناکس، یک داروی ضد اضطراب را کاهش می دهد.

خلاصه
مشخص شده است که مخمر سنت جان با بسیاری از داروهای رایج تداخل دارد. اگر در حال حاضر از داروهای دیگری استفاده می کنید، مهم است که قبل از مصرف آن با پزشک خود صحبت کنید.

چگونه خار مریم را مصرف کنیم

مخمر سنت جان به اشکال مختلفی از جمله قرص، کپسول، چای، عصاره و روغن برای پوست وجود دارد.

قدرت استاندارد 0.3٪ هایپریسین است.

اما با توجه به اینکه FDA آن را به عنوان یک دارو به رسمیت نمی شناسد، به همین دلیل تحت نظارت نیست و محصولات می توانند از نظر قدرت بسیار متفاوت باشند.

این امر تعیین دوز دقیق را دشوار می کند، اما بیشتر مطالعات در مورد خار مریم و افسردگی از دوز 300 میلی گرم سه بار در روز (900 میلی گرم در روز) استفاده کرده اند.

به نظر می رسد کپسول ها یا قرص ها امکان دوز دقیق تری را دارند. خرید آن از یک منبع معتبر می تواند دوز دقیق را تضمین کند.

خلاصه
تعیین دوز دقیق ممکن است دشوار باشد. قدرت استاندارد 0.3٪ هایپریسین است، در حالی که دوز استاندارد برای افسردگی 300 میلی گرم سه بار در روز مصرف می شود.

نتیجه مطلب

مطالعات نشان می دهد که خار مریم می تواند به اندازه داروهای ضد افسردگی در درمان افسردگی خفیف تا متوسط موثر باشد - و عوارض جانبی کمتری دارد.

علاوه بر این، برخی شواهد استفاده از آن را برای درمان PMS، بهبود زخم و علائم یائسگی تایید می‌کنند.

نگرانی اصلی تداخل آن با تعداد زیادی از داروهای رایج است، بنابراین مهم است که قبل از مصرف با پزشک صحبت کنید.

  • جیم فیت
  • 1402/10/02

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال