join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
نمای بالا از تخم های بلدرچین در بشقاب روی میز با پس زمینه تاریک

تخم بلدرچین: ارزش غذایی، خواص و اقدامات احتیاطی

تخم بلدرچین به عنوان یک جایگزین کوچک و دوست داشتنی برای تخم مرغ، سریعاً پخته و در بدن جذب می‌شوند. با توجه به اندازه کوچک آنها، این تخم‌ها مملو از مواد مغذی هستند، اما برای استفاده از آنها باید برخی اقدامات احتیاطی را رعایت کرد.

طعم تخم بلدرچین به طرز قابل توجهی شبیه تخم مرغ است، اما کوچک است - معمولاً فقط یک سوم اندازه یک تخم مرغ استاندارد است. آنها دارای پوسته های کرم رنگ با لکه های قهوه ای و زرده های زرد تیره هستند.

این مقاله هر آنچه را که باید در مورد تخم بلدرچین بدانید را مرور می کند.

ارزش غذایی تخم بلدرچین

تخم بلدرچین کوچک است، بنابراین سه تا چهار عدد از آنها تقریباً برابر با اندازه یک تخم مرغ است.

یک تخم بلدرچین (9 گرم) حاوی (منبع معتبر):

کالری: 14
پروتئین: 1 گرم
چربی: 1 گرم
کربوهیدرات: 0 گرم
فیبر: 0 گرم
کولین: 4٪ از ارزش روزانه (DV)
ریبوفلاوین: 6 درصد DV
فولات: 2% از DV
اسید پانتوتنیک: 3٪ از DV
(ویتامین A): 2٪ از DV
(ویتامین B12): 6٪ از DV
آهن: 2% از DV
فسفر: 2% از DV
سلنیوم: 5 درصد از DV

با اینکه این تخم ها بسیار کوچک هستند، اما به طور شگفت انگیزی سرشار از مواد مغذی هستند.

یک تخم بلدرچین، با داشتن تنها 14 کالری، می‌تواند مقدار قابل توجهی از ویتامین B12، سلنیوم، ریبوفلاوین و کولین مورد نیاز روزانه شما را فراهم کند، همچنین مقداری از آهن مورد نیاز شما را نیز تامین می کند.

سلنیوم و ریبوفلاوین مواد مغذی مهمی هستند که به بدن شما کمک می کنند تا غذایی که می خورید را تجزیه کند و آن را به انرژی تبدیل کند. سلنیوم همچنین به اطمینان از عملکرد سالم تیروئید کمک می کند.

همچنین، ویتامین B12 و آهن، عملکرد سالم سیستم عصبی را تقویت می‌کنند و از طریق مشارکت در تشکیل گلبول‌های قرمز خون، به حفظ سطوح بهینه انرژی کمک می‌کنند.

علاوه بر این، کولین برای کمک به بدن شما برای ساخت استیل کولین، یک انتقال دهنده عصبی که پیام هایی را از سیستم عصبی شما به ماهیچه های شما می فرستد، حیاتی است.

خلاصه
یک تخم بلدرچین حاوی تنها 14 کالری است اما سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی از جمله سلنیوم، ریبوفلاوین، ویتامین B12 و کولین است.

خواص تخم بلدرچین

تخم بلدرچین سرشار از مواد مغذی و سرشار از آنتی اکسیدان های تقویت کننده سلامتی است که ممکن است به معکوس کردن آسیب سلولی و درمان علائم آلرژی کمک کند.

یک مطالعه 7 روزه روی 77 نفر مبتلا به رینیت آلرژیک نشان داد که علائمی مانند عطسه، احتقان، و آبریزش بینی ظرف 1 ساعت پس از مصرف مکمل آنتی اکسیدان و تخم بلدرچین بهبود یافته است. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا ترکیبات تخم بلدرچین به تنهایی مسئول این فواید هستند یا خیر. (منبع معتبر).

به علاوه، یک مطالعه روی موش نشان داد که زرده تخم بلدرچین علائم ازوفاژیت ائوزینوفیلیک، یک بیماری التهابی شدید ناشی از آلرژی غذایی را کاهش می‌دهد (منبع معتبر).

اگرچه این یافته ها امیدوارکننده هستند، اما تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

خلاصه
تخم بلدرچین حاوی آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است به درمان علائم رینیت آلرژیک و ازوفاژیت ائوزینوفیلیک کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

موارد احتیاط

بیشتر تخم‌های بلدرچین غیرپاستوریزه هستند، به این معنی که برای از بین بردن باکتری‌های مضری که ممکن است روی پوسته آن وجود داشته باشند، حرارت داده نشده‌اند.

به همین دلیل، زنان باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باید از خوردن تخم بلدرچین پرهیز کنند یا مطمئن شوند که قبل از مصرف، تخم بلدرچین به طور کامل بدون زرده آبکی یا ژلاتینی پخته شده باشد.

علاوه بر این، اگر به تخم مرغ حساسیت دارید، ممکن است به تخم بلدرچین نیز حساسیت داشته باشید.

همچنین ممکن است به تخم بلدرچین حساسیت داشته باشید حتی اگر به تخم مرغ حساسیت نداشته باشید.

خلاصه
بیشتر تخم های بلدرچین پاستوریزه نشده اند، بنابراین زنان باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند فقط در صورتی می توانند تخم بلدرچین بخورند که کاملا پخته شده باشد. همچنین برخی از افراد ممکن است به تخم بلدرچین حساسیت داشته باشند.

مقایسه تخم بلدرچین و تخم مرغ

تخم مرغ و تخم بلدرچین در یک کاسه آبی

تخم بلدرچین بسیار کوچکتر از تخم مرغ در حدود یک سوم اندازه آنهاست.

با این حال، تخم بلدرچین با توجه به اندازه، زرده بزرگی دارد. از آنجایی که بسیاری از مواد مغذی موجود در تخم‌مرغ در زرده یافت می‌شوند، برخی افراد ادعا می‌کنند که تخم بلدرچین نسبت به تخم مرغ دارای مواد مغذی‌تر است، به این معنی که در مقایسه با وزن، مواد مغذی بیشتری دارند.

این جدول مقادیر مواد مغذی انتخابی را به ترتیب در 100 گرم تخم بلدرچین و تخم مرغ مقایسه می‌کند:

 
  تخم بلدرچین(حدود 10 عدد) تخم مرغ (حدود 2 عدد تخم مرغ بزرگ)
کالری 158 148
چربی 11 گرم 10 گرم
پروتئین 13 گرم 12 گرم
کولین 48% DV DV 61%
ریبوفلاوین 61% DV DV 32%
ویتامین B12 66% DV 43% DV
آهن 20% DV DV 9%

 

اگرچه در مقادیر برخی از مواد مغذی دیگر تفاوت‌های جزئی وجود دارد، اما مهمترین تفاوت‌ها در مواد مغذی ذکر شده در جدول بالا مشاهده می‌شود.

تخم بلدرچین دارای چربی و پروتئین بیشتری نسبت به تخم مرغ، دو برابر آهن و ریبوفلاوین و حدود یک سوم ویتامین B12 بیشتر از تخم مرغ است. از سوی دیگر، تخم مرغ حاوی کولین بیشتری است.

همچنین، یافتن تخم بلدرچین دشوارتر و گران‌تر است. به دلیل اندازه کوچک آنها، اگر بخواهید از آنها به عنوان منبع پروتئین استفاده کنید، نیاز به تعداد بیشتری از تخم بلدرچین خواهید داشت که این امر به هزینه‌های بیشتری منجر می‌شود.

تخم بلدرچین سالم است، اما از نظر تغذیه‌ای چندان برتر از تخم مرغ نیست. اضافه کردن آنها به رژیم غذایی شما به نظر شخصی خودتان بستگی دارد.

خلاصه
تخم بلدرچین کوچکتر از تخم مرغ است اما حاوی چربی، پروتئین، آهن، ریبوفلاوین و ویتامین B12 بیشتری است. با این حال، آنها گران تراز تخم مرغ هستند.

موارد استفاده و طرز تهیه آنها

تخم بلدرچین را می‌توان به روش‌های مشابه با تخم مرغ تهیه کرد، با این تفاوت که به دلیل اندازه کوچک‌تر، زمان پخت بسیار کمتر است.

در ژاپن، تخم بلدرچین به عنوان یک غذای لذیذ در نظر گرفته می شود و - اغلب خام - در سوشی استفاده می شود. سایر کشورهای آسیایی مانند کره جنوبی و اندونزی به طور منظم از تخم بلدرچین به عنوان میان وعده یا همراه با غذاهای دیگر استفاده می کنند.

در کشورهای آمریکای جنوبی، از تخم بلدرچین به عنوان رویه مواد غذایی مانند هات داگ و همبرگر استفاده می شود.

یکی از راه های آسان برای امتحان این تخم ها آبپز کردن آنهاست.

برای تهیه تخم بلدرچین آب پز شده به این موارد نیاز دارید:

  • 12 عدد تخم بلدرچین
  • آب

در اینجا مراحل تهیه آمده است:

  • یک قابلمه کوچک آب را به جوش بیاورید.
  • تخم مرغ ها را با دقت به قابلمه اضافه کنید.
  • حرارت را کم کنید تا بجوشد و آنها را به مدت 3 تا 4 دقیقه بپزید.
  • برای پوست کندن، پوسته را با غلتاندن ملایم تخم روی سطح صاف و اعمال فشار کمی بشکنید. از پایین شروع کنید، پوسته و غشای داخلی را جدا کنید.
  • تخم بلدرچین پخته شده را می توان به مدت 3 تا 5 روز در یخچال نگهداری کرد.

خلاصه
شما می توانید از تخم بلدرچین به همان شکلی که از تخم مرغ استفاده می کنید استفاده کنید. با این حال، به دلیل اندازه کوچک، زمان پخت بسیار کمتری دارند.

کلام پایانی

تخم بلدرچین جایگزین غیرمنتظره ای برای تخم مرغ است.

آنها کوچک هستند اما مملو از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند.

با این حال، آنها گران تر از تخم مرغ هستند. همچنین، بیشتر این تخم‌ها پاستوریزه نشده‌اند، بنابراین زنان باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، فقط در صورتی باید آن‌ها را مصرف کنند که کاملا پخته شده باشند.

  • جیم فیت
  • 1403/02/09

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال