join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
نمای نزدیک از صورت یک زن با اسکار های ابله مرغان

چه درمان هایی اسکار آبله مرغان را محو یا از بین می برند؟

چون آبله مرغان خیلی مسری است، تقریبا همه بزرگسالان در سن خاصی آبله مرغان داشته اند. بعد از اینکه واکسن در دسترس قرار گرفت، میزان ابتلا به بیش از ۹۰ درصد کاهش یافت. امروزه آبله مرغان در بین کودکان نادر است. با این حال، بسیاری از بزرگسالان هنوز هم علائمی از آبله مرغان مانند جای زخم دارند.

خاراندن بیش از حد تاول های آبله مرغان می تواند باعث آسیب شود. هنگامی که پوست شما توسط یک زخم عمیق آسیب می بیند، بدن شما برای ترمیم آن، بافت ضخیم تری از پوست تولید می کند. این به عنوان بافت اسکار شناخته می شود.

التهاب پوست که در آبله مرغان شایع است، می تواند منجر به ایجاد زخم های فرو رفته شود. بسیاری از افراد به دنبال کم رنگ کردن یا از بین بردن این جای زخم ها هستند، به خصوص زمانی که روی صورت قرار دارند.

در ادامه این مقاله برخی از گزینه های درمانی که برای جای زخم های آبله مرغان دارید را بیاموزید.

درمان های طبیعی برای جای زخم (اسکار)

  • ویتامین E: مدت هاست که ویتامین E به عنوان یک ابزار معتبر در درمان جای زخم شناخته می شود. متأسفانه، این ادعاها ممکن است اغراق آمیز باشد. بسیاری از مطالعات نشان می دهند که تاثیر قابل توجهی ندارد. در واقع، آکادمی پوست آمریکا به مردم توصیه می کند که از ویتامین E روی جای زخم استفاده نکنند، زیرا ممکن است باعث بدتر شدن ظاهر آن شود.
  • آلوئه ورا: آلوئه ورا به طور گسترده در درمان سوختگی مورد آزمایش قرار گرفته است. در حالی که توانایی اثبات شده ای برای کاهش دمای پوست (مفید در بهبود سوختگی) دارد، اما روی جای زخم تاثیری ندارد.
  • کره کاکائو: کره کاکائو یک چربی گیاهی به رنگ کرم است که از دانه کاکائو به دست می آید. بافت صاف و مخملی آن و خاصیت ذوب شدن هنگام استفاده روی پوست، آن را به یک ماده رایج در مرطوب کننده ها تبدیل کرده است. اگرچه حاوی آنتی اکسیدان است و می تواند به طور موثر پوست را مرطوب کند، اما بعید است ظاهر جای زخم را کاهش دهد.
  • روغن رز هیپ: روغن های ضروری به دست آمده از رز هیپ به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی و ترکیبات فیتوشیمیایی، ارزش درمانی زیادی دارند. این فیتوشیمیایی ها شامل اسید آسکوربیک و اسیدهای چرب هستند.

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از روغن rosehip روی جای زخم جدید دو بار در روز به مدت ۱۲ هفته ممکن است ظاهر نهایی آن را بهبود بخشد.

درمان های بدون نسخه برای جای زخم

  • کرم های رتینول: رتینول، مشتق قدرتمندی از ویتامین A، به طور بالینی ثابت شده است که تولید کلاژن را افزایش می دهد. در مطالعه ای که به بررسی اثرات ترکیبی رتینول و اسید گلیکولیک روی جای زخم آکنه پرداخته است، محققان متوجه شدند که بیش از ۹۰ درصد از شرکت کنندگان بهبودی را مشاهده کرده اند.

برای تحریک کلاژن در ناحیه ای که به شدت کمبود دارد، شب ها قبل از خواب از کرم رتینول روی جای زخم خود استفاده کنید. اگر آن را خیلی تحریک کننده می دانید، می توانید هر دو روز یکبار استفاده کنید.

  • لایه بردارها: لایه برداری سلول های مرده پوست را از بین می برد و فضایی برای پوست جوان تر و زیباتر ایجاد می کند. لایه برداری جای زخم ممکن است به از بین بردن برخی از پوست های رنگدانه دار یا زبر کمک کند. دو نوع لایه برداری وجود دارد: مکانیکی و شیمیایی.

لایه بردارهای مکانیکی شامل اسکراب های بدن و صورت، برس و سایر ابزارها می شوند. از اینها به طور مستقیم روی جای زخم خود، به صورت حرکات دایره ای، هر سه روز یکبار استفاده کنید.

لایه بردارهای شیمیایی لوسیون هایی هستند که یک واکنش شیمیایی ملایم برای حذف لایه بالایی پوست ایجاد می کنند. اینها را مستقیماً روی جای زخم خود، طبق دستورالعمل محصول، استفاده کنید.

  • کرم های ضد اسکار : کرم های ضد اسکار بدون نسخه (OTC) حاوی ترکیبات مختلفی از مواد هستند که تصور می شود به جلوگیری از ایجاد جای زخم یا کاهش ظاهر بد آنها کمک می کند. اگرچه شواهد علمی کمی وجود دارد، اما بسیاری از مردم آنها را مفید می دانند.

محصولی که انتخاب می کنید بر اساس تازگی جای زخم شما بستگی دارد.

درمان های حرفه ای برای جای زخم

اکسیزیون و پانچ اکسیزیون

جراحی و برداشتن اسکار زمانی گزینه مناسبی است که سایر روش های حذف جای زخم با شکست مواجه شده باشند. در این روش، در حالی که تحت بیهوشی هستید، پزشک شما از اسکالپل یا ابزار پانچ برای برداشتن بافت اسکار به صورت جراحی استفاده می کند. سپس ناحیه را بخیه می زند. این درمان برای جای زخم های عمیق، چاله دار و فرو رفته بسیار مناسب است. با این حال، به جای یک جای زخم فرو رفته، یک جای زخم خطی جدید خواهید داشت که ممکن است از نظر زیبایی بهبود یافته باشد. اما این جای زخم نیز دائمی خواهد بود.

پرکننده ها

از فیلرهای بافت نرم می توان برای بازگرداندن شکل به جای زخم های فرورفته استفاده کرد. فیلرهای بافت نرم، مانند اسید هیالورونیک و همچنین چربی، می توانند به طور مستقیم به جای زخم تزریق شوند تا ظاهر آن را بهبود بخشند. این درمان ها موقت هستند و حدود شش ماه ماندگاری دارند.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یک روش نسبتاً جدید است که از یک ابزار شبیه وردنه استفاده می کند که با سوزن های بسیار ریز پوشیده شده است. پس از بی حسی صورت، پزشک شما این ابزار را با فشار قابل توجهی به جلو و عقب می غلتاند. خونریزی کمی هم اتفاق خواهد افتاد. میکرونیدلینگ باعث تحریک تولید کلاژن و منجر به پوستی با ظاهری صاف تر می شود. این روش ممکن است نیاز به تکرار چندین بار داشته باشد. چند ماه طول می کشد تا نتایج اولیه ظاهر شوند.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن فرآیندی است که از یک برس چرخشی سریع برای ساییدن لایه بالایی پوست استفاده می کند. این روش سطحی تر از درم ابریژن است که عمیق تر به بافت نفوذ می کند و به بازسازی پوست کمک می کند. هر دو روش برای درمان جای زخم بسیار موثر هستند. درم ابریژن می تواند جای زخم های سطحی را به طور کامل از بین ببرد و ظاهر جای زخم های عمیق را به طور قابل توجهی بهبود بخشد.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی تکنیک دیگری برای احیا و بازسازی لایه بیرونی پوست است. در این روش، اسید با قدرت بالا روی پوست پخش می شود، لایه بیرونی را برداشته و ظاهر جای زخم های عمیق را بهبود می بخشد.

  • لایه برداری ملایم را می توان به سرعت در مطب پزشک و بدون نیاز به زمان نقاهت انجام داد.
  • لایه برداری متوسط ​​نیز می تواند در مطب پزشک انجام شود، اما ممکن است چند هفته برای بهبود نیاز داشته باشد.
  • لایه برداری شیمیایی عمیق، روش های جدی تری هستند که اغلب نیاز به بیهوشی و ماه ها زمان نقاهت دارند.

برای مشاهده بهبود در جای زخم های خود، ممکن است به مدت چند هفته متوالی به یک لایه برداری ملایم در هر هفته نیاز داشته باشید. لایه برداری های متوسط باید با فاصله بیشتری انجام شوند.

همچنین می توانید لایه برداری شیمیایی را در خانه انجام دهید، اگرچه نتایج آن به اندازه لایه برداری حرفه ای نخواهد بود.

پیوند پوست

پیوند پوست معمولا برای جای زخم های شدید و گسترده، مانند جای سوختگی، جراحی یا سایر آسیب ها در نظر گرفته می شود. اما از پیوند پوست می توان برای بهبود ظاهر جای زخم های گسترده صورت نیز استفاده کرد. پیوند پوست شامل برداشتن پوست از ناحیه ای دیگر از بدن و پیوند آن به محل جای زخم است.

لیزر درمانی

لیزر درمانی یکی از رایج ترین درمان های حرفه ای برای جای زخم است. این روش می تواند ظاهر جای زخم های قدیمی را کاهش دهد، جای زخم های فرورفته آبله مرغان را بهبود بخشد و رنگ جای زخم ها را کم کند. انواع مختلفی از لیزر درمانی وجود دارد، از جمله تخریبی (ablative) و غیر تخریبی (nonablative) که نوع تخریبی کمی تهاجمی تر است.

لیزر درمانی به صورت سرپایی انجام می شود و معمولا نیازی به بیهوشی ندارد. پزشک شما قبل از شروع لیزر درمانی، بی حسی موضعی را روی ناحیه اعمال می کند. این روش می تواند از 15 دقیقه تا 2 ساعت طول بکشد.

چگونه از جای زخم های آبله مرغان جلوگیری کنیم

اگر شما یا فرزندتان در حال حاضر آبله مرغان دارید، کارهای زیادی می توانید برای جلوگیری از ایجاد جای زخم انجام دهید، از جمله موارد زیر:

  • تا حد امکان از خاراندن تاول ها خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از آسیب به پوست در اثر خاراندن، از دستکش یا پاپوش استفاده کنید.
  • لوسیون تسکین دهنده را روی تاول ها بمالید. لوسیونی با کره کاکائو و آلوئه ورا ایده آل است.

قطعا بهترین راه برای جلوگیری از جای زخم های آبله مرغان، پیشگیری از ابتلا به آبله مرغان است. کودکان را در برابر آبله مرغان و بزرگسالان را در برابر زونا که توسط همان ویروس ایجاد می شود، واکسینه کنید.

نتیجه گیری

ممکن است بخواهید به خصوص زمانی که جای اسکارروی صورت شما قرار دارند، آنها را از بین ببرید. خوشبختانه، گزینه های درمانی زیادی در دسترس است. می توانید با درمان های بدون نسخه شروع کنید یا مستقیماً به یک متخصص پوست مراجعه کنید. متخصصان پوست در زمینه جای زخم بسیار باتجربه هستند و می توانند در مورد بهترین گزینه برای شرایط شما به شما توصیه کنند.

با این حال، به خاطر داشته باشید که جای زخم های شما به احتمال زیاد برای خود شما بیشتر قابل توجه هستند و ممکن است دیگران حتی آنها را نبینند.

  • کرم ضد خارش مانند لوسیون کالامین را مستقیماً روی تاول ها بمالید.
  • حمام خنک با بلغور جو دوسر بگیرید.
  • آنتی هیستامینی مانند بنادریل را امتحان کنید.
  • جیم فیت
  • 1403/02/14

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال