join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
مردی با رکابی سفید در حال پر کردن سرنگ خود با مکمل استروئیدی

چگونه استروئیدها، مکمل های تستوسترون می توانند باروری را در مردان کاهش دهند

از آگهی‌های لباس زیر با مدل‌های عضلانی جوان گرفته تا آخرین فیلم ابرقهرمانی با بازی بازیگری با هیکلی تنومند خوش‌پوش، فشار برای ظاهری خاص یا رسیدن به سطح مشخصی از تناسب اندام می‌تواند بسیار زیاد باشد.

و برای آن دسته از مردانی که ممکن است احساس کنند به اوج پتانسیل خود نرسیده‌اند (یا دیگر در آن نیستند)، محصولات زیادی برای رسیدن به آن هدف به بازار عرضه شده‌اند. اینها می توانند شامل داروها یا مکمل های هورمونی برای کمک به بدست آوردن عضلات بزرگتر، افزایش سطح انرژی یا بهبود میل جنسی باشند.

با این حال، آنچه ممکن است برخی از مردان ندانند این است که چندین مورد از این مکمل های شیمیایی و هورمونی نیز می توانند خطر ناباروری را افزایش دهند.

ارتباط بین تستوسترون و ناباروری

همانطور که دکتر برایان لوین، شریک موسس و مدیر عمل CCRM نیویورک می گوید، "مصرف تستوسترون تقریباً پیشگیری از بارداری مردانه است."

استفاده از تستوسترون یا استروئیدهای آنابولیک برای به دست آوردن توده عضلانی، و در نتیجه بارورتر به نظر می رسد، در حالی که در واقع احتمال ناباروری را افزایش می دهد، اکنون به عنوان پارادوکس Mossman-Pacey شناخته می شود که به نام دو محققی که برای اولین بار آن را توصیف کردند، به عنوان BBC و رسانه های دیگر اخیرا گزارش داده اند.

این دو نقطه متفاوت از جستجوی یک مرد برای جفت را نشان می‌دهد: دستاوردهای کوتاه‌مدت جذاب‌تر ظاهر شدن برای زنان در حالی که آسیب‌های بالقوه طولانی‌مدت به توانایی آن‌ها در تولید مثل را تحمل می‌کند.

این به ویژه در مورد نوع استروئیدی است که برای رشد عضلات به اندازه تقریباً هرکول استفاده می شود. اما در دوزهای کوچک روزانه محصولاتی که برای افزایش انرژی و بهبود میل جنسی به کار می روند نیز وجود دارد.

دکتر کاترین مک نایت، متخصص غدد درون ریز و ناباروری در هیوستون متدیست و CCRM هیوستون، می گوید که او جمعیت زیادی از زوج های ناباروری مردانه را تنها به دلیل مصرف تستوسترون می بیند، زیرا دوزهای بالای تستوسترون تعداد اسپرم مردان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

او گفت: امروزه تمرکز زیادی در سلامت مردان بر مبارزه با خستگی و افزایش انرژی و میل جنسی وجود دارد. متأسفانه، داروهای هورمونی، به ویژه تستوسترون و مشتقات آن، برای مدیریت این علائم استفاده می شود.

در حالی که برخی از اثرات این داروها که تستوسترون را تغییر می دهند معکوس هستند، متخصصان هشدار می دهند که بهتر است از هر چیزی که سطح تستوسترون بدن شما را مختل می کند اجتناب کنید زیرا می تواند تحمل را ایجاد کند.

اساساً، هرچه مغز تستوسترون را در خون بیشتر حس کند، سیگنال کمتری به بیضه ها می دهد تا خود به خود آن را بسازند.

پل جنکینز، مربی ورزشی و موسس شرکت مکمل‌سازی DNA Lean، دو دهه تجربه کار با ورزشکاران، یعنی بدنسازان آماتور و حرفه‌ای را دارد که «همه از استروئیدها استفاده کرده‌اند».

طاسی یکی دیگر از عوارض جانبی رایج مصرف تستوسترون است، به همین دلیل است که بسیاری از بدنسازان سر خود را می تراشند.

جنکینز می‌گوید وقتی تستوسترون خارجی وارد بدن مرد می‌شود، چرخه طبیعی بدن را می‌شکند و باعث می‌شود که بیضه‌ها تولید تستوسترون طبیعی خود را متوقف کنند و در نتیجه آتروفی بیضه ایجاد شود.

جنکینز گفت: همانطور که می‌توانید تصور کنید، بیضه‌های کوچک شده تا حد زیادی نابارور هستند. هنگامی که درمان های تستوسترون متوقف شود، بیضه ها بسته می شوند و سطح تستوسترون به شدت کاهش می یابد. این منجر به اختلال نعوظ و ناباروری، همراه با تعداد بیشماری از علائم دیگر می شود.

بدترین قسمت؟ پس از قطع مصرف استروئیدها، طاسی باقی می ماند.

قبل از مصرف مکمل های افزایش دهنده تستوسترون چه نکاتی را باید در نظر گرفت

علاوه بر اثرات کوتاه‌مدت – که می‌تواند طولانی‌مدت شود – بر عملکرد جنسی، محققان هنوز نمی‌دانند که تستوسترون تغییر یافته ممکن است چه اثرات اضافی بر سایر عملکردهای بدن، مانند تنظیم سلامت قلب و استخوان داشته باشد.

لوین می‌گوید که بیماران بالقوه باید همه شرایط پزشکی خود را با پزشک خود بررسی کنند، زیرا این داروها و مکمل‌ها می‌توانند علاوه بر اندام‌های تولید مثلی، بر اندام‌های دیگر مانند کبد یا کلیه‌ها تأثیر بگذارند و همچنین تداخلات خطرناکی با سایر داروها داشته باشند.

وی گفت: "پس از درک خطرات، بیماران باید بدانند که ممکن است مشکلاتی در عملکرد جنسی، افزایش/کاهش وزن و باروری داشته باشند."

اما متخصصان همچنین در مورد پیام‌هایی که همراه با این مکمل‌ها و داروها می‌آیند هشدار می‌دهند، زیرا از دست دادن مو، میل جنسی و انرژی بخشی طبیعی از پیری است که با یک رژیم غذایی سالم و ورزش و خواب بهتر می توان با آن مبارزه کرد.

افزایش ناباروری مردان

در سال های اخیر گزارش های مختلفی در مورد کاهش باروری مردان وجود داشته است. یک مقاله در GQ تا آنجا پیش رفت که القا کرد که انسان ها به عنوان یک گونه در مسیر تهدید قرار دارند.

مروری بر مطالعات منتشر شده در Human Reproduction Update در سال 2017، مطالعات موجود در مورد تعداد اسپرم در مردان از آمریکای شمالی، اروپا و استرالیا را مورد بررسی قرار داد و دریافت که از سال 1973 تا 2011 بیش از 52.4 درصد کاهش یافته است.

محققان نتیجه گیری کردند: این یافته ها به شدت حاکی از کاهش قابل توجه در سلامت باروری مردان است که پیامدهای جدی فراتر از نگرانی های باروری دارد.

در حالی که مشخص کردن یک عامل منفرد در افزایش ناباروری مردان تقریبا غیرممکن است، برخی از کارشناسان مانند لوین معتقدند که در حال افزایش نیست، اما کارشناسان اکنون در تشخیص و دسته‌بندی آن بهتر عمل می‌کنند.

او گفت: «ما نسبت به ناهنجاری‌ها بسیار حساس‌تر هستیم و بسیار مشتاق‌تر هستیم که تعداد غیرطبیعی را با درمان‌هایی مانند تلقیح و [لقاح آزمایشگاهی] درمان کنیم.»

مک نایت استدلال می کند که افزایش ناباروری مردان دارای عوامل متعددی است، از جمله اینکه مردم در حال حاضر به طور کلی منتظر تا سنین بالاتر برای تلاش برای بچه دار شدن هستند.

او گفت: "کیفیت اسپرم با افزایش سن کاهش می یابد، اگرچه تعداد واقعی اسپرم ممکن است ثابت بماند."

البته افزایش استفاده از تستوسترون و سایر داروهای اصلاح کننده هورمون وجود دارد که به گفته مک نایت به کاهش باروری مردان کمک کرده است.

او گفت: «متاسفانه خطرات باروری برخی از این داروها به طور کامل توسط مصرف کننده درک نشده است.»

قبل از مصرف هر مکمل یا دارویی که وعده افزایش انرژی، بهبود میل جنسی یا افزایش توده عضلانی را می دهد، با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که خطرات باروری مرتبط با استفاده از آنها را درک می کنید. ممکن است گزینه های طبیعی و ایمن تری در دسترس باشند تا به شما کمک کنند به روشی سالم تر به اهداف خود برسید.

  • جیم فیت
  • 1402/11/30

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال