join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
انواع تیپ های بدنی در کنار یکدیگر

تیپ بدنی مزومورف چیست؟ رژیم غذایی و موارد دیگر

تیپ بدنی مزومورف با یک هیکل متوسط با عضله بیشتر از چربی مشخص می شود. به دلیل توده عضلانی اضافی، افراد با این تیپ بدنی ممکن است نسبت به سایرین به رژیم غذایی پر کالری تری نیاز داشته باشند.

بدنها در شکل ها و اندازه های مختلف هستند. اگر درصد بیشتری از عضله نسبت به چربی بدن دارید، ممکن است نوع بدنی مزومورف داشته باشید.

افرادی که دارای بدن مزومورف هستند ممکن است مشکل زیادی برای افزایش یا کاهش وزن نداشته باشند. آنها می توانند حجیم شوند و توده عضلانی را به راحتی حفظ کنند.

چرا تیپ بدنی مهم است؟ این جنبه ای از بدن منحصر به فرد شماست. دانستن نوع بدن شما ممکن است به شما در رسیدن به اهداف رژیم غذایی و تناسب اندام کمک کند.

انواع بدن ها و تیپ های بدنی

محقق و روانشناس ویلیام شلدون در دهه 1940 انواع بدن را به نام سوماتوتیپ معرفی کرد. اگرچه شلدون این نظریه را مطرح کرد که تیپ بدنی بر شخصیت و موقعیت اجتماعی تأثیر می گذارد، این مقاله فقط بر ویژگی های فیزیکی تیپ های بدن تمرکز دارد.

تیپ بدنی مزومورف

به گفته شلدون، افرادی که دارای تیپ بدنی مزومورف هستند، معمولاً هیکل متوسطی دارند. آنها ممکن است به راحتی عضلات خود را توسعه دهند و عضلات بیشتری نسبت به چربی در بدن خود داشته باشند.

مزومورف ها به طور معمول قوی و سفت هستند، اضافه وزن یا کم وزنی ندارند. بدن آنها را می توان به شکل مستطیل با حالت ایستاده توصیف کرد.

سایر مشخصات عبارتند از:

  • سر مربعی شکل
  • سینه و شانه های عضلانی
  • قلب بزرگ
  • بازوها و پاهای عضلانی
  • توزیع وزن یکنواخت

مزومورف ها ممکن است در خوردن چیزی که می خواهند بخورند مشکلی نداشته باشند، زیرا ممکن است به راحتی وزن کم کنند. از طرف دیگر، ممکن است به همین راحتی وزن اضافه کنند. کسانی که سعی می کنند مرتب بمانند ممکن است این ویژگی را یک نقطه ضعف در نظر بگیرند.

تیپ بدنی مزومورف بین دو نوع سوماتوتیپ اصلی دیگر قرار می گیرد که توسط شلدون توضیح داده شده است.

اکتومورف

یک اکتومورف با اندازه هیکل کوچک و چربی بدن کم مشخص می شود. افرادی که این تیپ بدنی دارند ممکن است لاغر و با حجم عضلانی کمی باشند. آنها ممکن است بدون توجه به آنچه که می خورند یا در باشگاه انجام می دهند در افزایش وزن و عضله سازی مشکل داشته باشند.

اندومورف

اندومورف ها که با چربی بیشتر بدن و عضلات کمتر مشخص می شوند، ممکن است گرد و نرم به نظر برسند. آنها همچنین ممکن است به راحتی وزن اضافه کنند.

این لزوما به این معنی نیست که افراد با این تیپ بدنی اضافه وزن دارند. در عوض، احتمال افزایش وزن آنها بیشتر از افرادی است که سایر تیپ های بدنی دارند.

تیپ های ترکیبی بدن

افراد ممکن است بیش از یک تیپ بدنی داشته باشند. به عنوان مثال، اکتو اندومورف ها گلابی شکل هستند. آنها دارای اندام بالایی لاغرتر و ذخیره چربی بیشتری در نیمه پایینی هستند.

از سوی دیگر، اندو اکتومورف ها به شکل سیب هستند و دارای ذخیره چربی بیشتری در قسمت بالایی بدن با باسن، ران ها و پاهای نازک تر هستند.

ماشین حسابتیپ بدنی من چیست و من جزو کدام دسته ام

رژیم هایی که بهترین نتایج را برای مزومورف ها به همراه دارد

از آنجایی که تیپ بدنی به اندازه اسکلت بدن و تمایل طبیعی شما به عضلانی بودن یا ذخیره چربی بیشتر بستگی دارد، نمی توانید با خوردن یک رژیم غذایی خاص، تیپ بدنی خود را تغییر دهید.

با این حال، می توانید عادات غذایی خود را تغییر دهید تا از تیپ بدنی خود نهایت استفاده را ببرید و از وزن مناسب حمایت کنید.

باز هم، مزومورف ها ممکن است به راحتی وزن اضافه و کاهش دهند. از آنجایی که آنها توده عضلانی بالاتری دارند، ممکن است نسبت به سایر انواع بدن به کالری بیشتری نیاز داشته باشند، اما این یک تعادل ظریف است.

مزومورف ها ممکن است در رژیم های غذایی با پروتئین بالاتر با تاکید کمتر بر کربوهیدرات ها بهتر عمل کنند. بشقاب خود را به یک سوم تقسیم کنید و روی گروه های غذایی زیر تمرکز کنید:

  • پروتئین (در یک سوم بشقاب) به عضلات سوخت می دهد و می تواند به ترمیم عضلات کمک کند. انتخاب های خوب شامل تخم مرغ، گوشت سفید، ماهی، لوبیا، عدس و لبنیات پر پروتئین مانند ماست یونانی است.
  • میوه ها و سبزیجات (در یک سوم بشقاب) بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای انواع بدن هستند. میوه ها و سبزیجات کامل را با پوست به جای انواع فرآوری شده که حاوی شکر یا نمک اضافه شده هستند، انتخاب کنید. محصولات کامل حاوی فیبر، آنتی اکسیدان ها و مواد شیمیایی گیاهی هستند که به حمایت از سیستم ایمنی سالم و ترمیم عضلات کمک می کنند.
  • غلات کامل و چربی ها (در یک سوم بشقاب) مانند کینوا، برنج قهوه ای و بلغور جو دوسر به پر شدن معده و کامل شدن وعده های غذایی کمک می کنند. چربی ها به همان اندازه مهم هستند، اما انتخاب درست آن ها مهم است. انتخاب های خوب عبارتند از روغن نارگیل یا زیتون، آووکادو و مغزها و دانه ها.

برای تعیین نیاز کالری خود، با یک متخصص تغذیه قرار ملاقات بگذارید یا از یک ماشین حساب آنلاین دقیق استفاده کنید که درصد چربی بدن و نوع سوماتوتیپ را در نظر می گیرد.

به یاد داشته باشید: عضله بیشتر به معنای کالری بیشتر مورد نیاز برای سوخت رسانی به آن عضلات است. و اگر به طور منظم ورزش می کنید، باید زمان خوردن خود را به گونه ای تنظیم کنید که انرژی و ریکاوری خود را بهینه کنید. خوردن میان وعده های کوچک قبل و بعد از فعالیت می تواند کمک کننده باشد.

جنسیت چگونه در انواع بدن نقش دارد؟

زنان به طور کلی چربی بیشتری نسبت به مردان دارند، اما نوع بدن و اندازه بدن دو چیز متفاوت هستند. هم مردان و هم زنان می توانند سوماتوتایپ مزومورف را داشته باشند. چگونگی عوامل جنسیتی دقیقاً مشخص نیست.

در یک مطالعه، محققان دریافتند که کودکان تمایل دارند از نوع سوماتوتیپ مشابه مادران خود باشند، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

در نهایت، نوع بدن شما توسط تعدادی از عوامل تعیین می شود. ژنتیک نقش مهمی را ایفا می کند، اما جنسیت و قومیت نیز ممکن است بر نوع بدن شما تأثیر بگذارد.

بدنسازی با تیپ بدنی مزومورف

افرادی که بدن مزومورف دارند ممکن است عضلانی‌تر از سایر تیپ‌های بدنی به نظر برسند.

تمرین با وزنه

مزومورف ها دارای توده عضلانی طبیعی هستند. آنها ممکن است تا پنج روز در هفته تمرینات با وزنه را برای عضله سازی به خوبی انجام دهند.

حتما بخوانیدبرنامه تمرینی مبتدی ماه اول

تمرینات هوازی

ورزش قلبی عروقی ممکن است به مزومورف هایی که به دنبال کات شدن هستند کمک کند. در نظر بگیرید که بین 30 تا 45 دقیقه تمرینات هوازی، سه تا پنج بار در طول برنامه هفتگی خود اضافه کنید.

همراه با تمرینات ثابت، مانند دویدن، شنا یا دوچرخه سواری، تمرینات تناوبی با شدت بالا (HIIT) را برای بیشترین قدرت دفع چربی امتحان کنید. HIIT شامل تمرینات شدیدی است که با فواصل کم‌تر و در طول جلسه تمرین تکرار می‌شود.

مزومورف هایی که چربی بدنشان کمتر است، بسته به اهدافشان، ممکن است جلسات کاردیو خود را به دو جلسه در هفته کاهش دهند.

انتخاب مربیسفارش برنامه تمرینی اختصاصی

در نتیجه

دانستن نوع سوماتویت ممکن است به شما کمک کند از بدن منحصر به فرد خود نهایت استفاده را ببرید. افرادی که بدن مزومورفیک دارند ممکن است به کالری و پروتئین بیشتری نیاز داشته باشند تا بتوانند به طور موثر کار کنند. و برخی از تمرینات می تواند به مزومورف ها کمک کند یا حجیم شوند یا کات شوند.

یک قرار ملاقات با پزشک یا یک متخصص تناسب اندام بگیرید تا یک برنامه غذایی و ورزشی ایجاد کنید که برای شما، بدن و اهداف شما بهترین نتیجه را دارد.

انتخاب مربیسفارش برنامه تمرینی و رژیم غذایی اختصاصی
  • جیم فیت
  • 1402/11/30

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال