join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
تخم های اردک آبی در بین کاه

تخم اردک: ارزش غذایی، فواید و مضرات

تخم اردک برای شکم‌بازهای ماجراجو که عاشق تخم‌مرغ هستند، ممکن است گزینه‌ای جدیدی باشد. اخیرا تخم اردک در رستوران‌ها، بازارچه‌های کشاورزان و حتی برخی فروشگاه‌های مواد غذایی دیده می‌شود.

ارزش غذایی تخم اردک

تخم‌مرغ منبع عالی پروتئین باکیفیت است و حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری است که بدن برای ساخت پروتئین به آن نیاز دارد. زرده تخم‌مرغ سرشار از چربی و کلسترول و همچنین بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

یک تخم اردک کمی مغذی‌تر از تخم مرغ است - بخشی به دلیل اندازه بزرگ‌تر آن است. یک تخم اردک به طور متوسط حدود ۷۰ گرم وزن دارد، در حالی که یک تخم مرغ بزرگ حدود ۵۰ گرم است.

بنابراین، شما در یک تخم اردک نسبت به یک تخم مرغ، مواد مغذی بیشتری دریافت می‌کنید. با این حال، اگر این دو را از نظر وزن با هم مقایسه کنید، باز هم تخم اردک برتری دارد. این جدول، ارزش غذایی ۱۰۰ گرم (حدود یک و نیم تخم اردک و دو تخم مرغ) از هر کدام را نشان می‌دهد :

ماده مغذی تخم اردک تخم مرغ
کالری ۱۸۵ ۱۴۸
پروتئین ۱۳ گرم ۱۲ گرم
چربی ۱۴ گرم ۱۰ گرم
کربوهیدرات ۱ گرم ۱ گرم
کلسترول ۲۹۵ درصد نیاز روزانه ۱۴۱ درصد نیاز روزانه
ویتامین B12 ۹۰ درصد نیاز روزانه ۲۳ درصد نیاز روزانه
سلنیوم ۵۲ درصد نیاز روزانه ۴۵ درصد نیاز روزانه
ریبوفلاوین ۲۴ درصد نیاز روزانه ۲۸ درصد نیاز روزانه
آهن ۲۱ درصد نیاز روزانه ۱۰ درصد نیاز روزانه
ویتامین D ۱۷ درصد نیاز روزانه ۹ درصد نیاز روزانه
کولین ۲۶۳ میلی‌گرم ۲۵۱ میلی‌گرم

تخم اردک طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی دارد. قابل‌توجه است که آن‌ها تقریباً تمام نیاز روزانه به ویتامین B12 را تأمین می‌کنند که برای تشکیل گلبول‌های قرمز، سنتز DNA و عملکرد سالم عصبی ضروری است.

فواید و خواص تخم اردک

فراتر از مواد مغذی فراوان، تخم اردک حاوی ترکیبات دیگری است که به سلامت شما کمک می کند. این ترکیبات برای سلامت چشم و مغز مفید بوده و ممکن است از شما در برابر عفونت ها و بیماری های مرتبط با سن محافظت کند.

آنتی اکسیدان ها

رنگ زرد-نارنجی زرده تخم اردک به دلیل رنگدانه های طبیعی به نام کاروتنوئید است. این ترکیبات آنتی اکسیدان از سلول ها و DNA شما در برابر آسیب های ناشی از اکسیداسیون که می تواند منجر به بیماری های مزمن و مرتبط با سن شود، محافظت می کند. کاروتنوئیدهای اصلی زرده تخم مرغ شامل کاروتن، کریپتوکسانتین، زآگزانتین و لوتئین هستند که با کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولای وابسته به سن (AMD)، آب مروارید، بیماری های قلبی و برخی انواع سرطان مرتبط است.

سلامت مغز

زرده تخم اردک سرشار از لسیتین و کولین است. کولین یک ماده مغذی شبیه ویتامین است که برای غشاهای سلولی سالم و همچنین عملکرد مغز، انتقال دهنده های عصبی و سیستم عصبی شما ضروری است. لسیتین در بدن شما به کولین تبدیل می شود. مطالعه ای روی افراد مسن نشان داد که سطوح بالاتر کولین در خون با عملکرد بهتر مغز مرتبط است. کولین همچنین یک ماده مغذی ضروری در دوران بارداری برای رشد سالم مغز جنین به شمار می رود.

تقویت سیستم ایمنی

سفیده تخم اردک علاوه بر پروتئین بالا، حاوی ترکیباتی با خاصیت ضدباکتری، ضدویروسی و ضدقارچی است. این ترکیبات می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت ها کمک کنند.

خلاصه
علاوه بر مواد مغذی ضروری، تخم اردک دارای بسیاری دیگر از ترکیبات تقویت کننده سلامتی است. آنها برای سلامت چشم و مغز مفید هستند و ممکن است از شما در برابر عفونت ها و بیماری های مرتبط با افزایش سن محافظت کنند.

احتیاط‌های مصرف تخم اردک

با وجود فواید بالقوه تخم اردک، ممکن است این ماده غذایی برای همه مناسب نباشد. در ادامه به نکات مهمی در این زمینه اشاره می‌کنیم:

آلرژی

پروتئین تخم‌مرغ یک آلرژن رایج است و یکی از شایع‌ترین آلرژی‌های غذایی در نوزادان و کودکان به شمار می‌رود. با این حال، اکثر کودکان از آلرژی به تخم‌مرغ در بزرگسالی عبور می‌کنند.

علائم آلرژی به تخم‌مرغ می‌تواند شامل بثورات پوستی، سوء هاضمه، استفراغ یا اسهال باشد. در موارد شدید، آلرژی غذایی می‌تواند باعث آنافیلاکسی شود که تنفس را تحت تاثیر قرار داده و تهدید کننده زندگی است.

پروتئین‌های موجود در تخم اردک و مرغ شبیه به هم هستند اما کاملا یکسان نیستند. در برخی موارد، افراد به یک نوع تخم‌مرغ حساسیت داشته اما به نوع دیگر حساس نباشند. بنابراین، حتی اگر به تخم مرغ حساسیت داشته باشید، باز هم ممکن است بتوانید تخم اردک بخورید.

با این حال، احتیاط شرط عقل است. اگر به تخم‌مرغ یا سایر انواع تخم‌ها حساسیت دارید و یا احتمال می‌دهید به آن‌ها حساس باشید، قبل از مصرف تخم اردک حتما با پزشک خود مشورت کنید.

بیماری قلبی

تخم اردک کلسترول نسبتا بالایی دارد. اما اکثر مطالعات نشان می‌دهند که کلسترول موجود در زرده تخم‌مرغ، خطر ابتلا به بیماری قلبی را در افراد سالم افزایش نمی‌دهد.

زرده تخم‌مرغ در برخی افراد باعث افزایش کلسترول LDL (بد) می‌شود اما معمولا کلسترول HDL (خوب) را نیز بالا می‌برد.

با وجود این، به دلیل کلسترول بالای تخم اردک، مصرف آن ممکن است برای همه افراد، به خصوص کسانی که دیابت دارند و یا سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارند، مناسب نباشد.

برخی تحقیقات حاکی از آن است که کولین موجود در زرده تخم‌مرغ نیز می‌تواند یک عامل خطر دیگر برای بیماری قلبی باشد. باکتری‌های روده‌ای، کولین را به ترکیبی به نام تری متیل آمین N-اکسید (TMAO) تبدیل می‌کنند. برخی مطالعات، سطوح بالاتر TMAO خون را با افزایش خطر بیماری‌های قلبی مرتبط دانسته‌اند. افرادی که رژیم غذایی پرچرب دارند، TMAO بیشتری تولید می‌کنند.

با این حال، مشخص نیست که آیا TMAO به خودی خود یک عامل خطر است یا اینکه وجود آن نشانگر خطر بیماری قلبی است. برخی مواد غذایی مانند ماهی، به طور طبیعی سرشار از TMAO هستند، با این حال مصرف بیشتر ماهی به عنوان راهی برای کاهش خطر بیماری قلبی توصیه می‌شود.

ایمنی مواد غذایی

ایمنی مواد غذایی، به ویژه خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از مصرف غذا مانند سالمونلوزیس ناشی از باکتری سالمونلا، اغلب در مورد تخم‌مرغ نگران‌کننده است.

شیوع عفونت سالمونلا ناشی از مصرف تخم اردک به صورت پراکنده گزارش شده است، از جمله شیوع گسترده آن در سال ۲۰۱۰ در انگلستان و ایرلند.

در برخی مناطق تایلند، سطوح بالای فلزات سنگین در تخم اردک شناسایی شده است.

تخم اردک در بسیاری از نقاط جهان، به ویژه در آسیا محبوب است. با این حال، بسیاری از کشورها استانداردهای ایمنی مشابه ایالات متحده را ندارند.

USDA توصیه می‌کند تخم‌مرغ‌هایی با پوسته تمیز و بدون ترک انتخاب کنید و آن‌ها را در خانه در دمای ۴۰ درجه فارنهایت (۴ درجه سانتیگراد) یا کمتر در یخچال نگهداری کرده و تا زمانی که زرده سفت شود، آن‌ها را بپزید.

همچنین، نوزادان، کودکان، زنان باردار، سالمندان و هر فردی با سیستم ایمنی ضعیف در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سالمونلا قرار دارند. بنابراین، این افراد باید از مصرف تخم‌مرغ نیم‌پز پرهیز کنند. مصرف تخم‌مرغ خام به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

خلاصه
اگر به تخم مرغ حساسیت دارید یا در معرض خطر بالای بیماری قلبی هستید، تخم اردک ممکن است انتخاب خوبی نباشد.

طرز استفاده از تخم اردک

شما می‌توانید از تخم اردک به همان شکلی که از تخم مرغ استفاده می‌کنید، بهره ببرید. فرقی نمی‌کند تخم‌مرغ آب‌پز، املت، نیمرو یا شیرینی‌پزی باشد.

  • تخم اردک آب‌پز: برای تهیه تخم اردک آب‌پز، آن‌ها را داخل قابلمه قرار داده و روی آن‌ها را با آب سرد بپوشانید. سپس با حرارت بالا آب را جوش بیاورید. پس از اینکه آب به جوش آمد، شعله را خاموش کرده و در قابلمه را بگذارید. اجازه دهید تخم‌مرغ‌ها به مدت ۱۲ دقیقه داخل آب جوش باقی بمانند. برای خنک کردن آن‌ها، قابلمه را درون ظرفی پر از یخ قرار دهید.

  • پخت‌وپز و شیرینی‌پزی: از آنجایی که تخم اردک نسبت به تخم مرغ چربی بیشتری دارد، می‌تواند طعم و غنای بیشتری به شیرینی های شما بدهد. همچنین می‌توانید با آن‌ها املت‌های خوشمزه و نیمروهای بسیار خامه‌ای درست کنید.

اگر برای پخت‌وپز یا شیرینی‌پزی از تخم اردک استفاده می‌کنید، به خاطر داشته باشید که اکثر دستورالعمل‌ها برای تخم مرغ‌های درشت مرغ نوشته شده‌اند. از آنجایی که تخم اردک بزرگ‌تر است، ممکن است نیاز باشد با استفاده از تخم اردک کمتر، مایع کمتر یا مواد خشک بیشتر، دستورالعمل خود را کمی تغییر دهید. همچنین، به دلیل زرده بزرگ‌تر و تیره‌تر تخم اردک، رنگ نهایی غذای شما ممکن است طلایی‌تر شود.

کلام پایانی

می‌توانید تخم اردک را به همان روشی که هر نوع تخم دیگری را مصرف می‌کنید، بخورید. این تخم‌ ها طعم و بافت غنی‌تری دارند. اگر می‌خواهید در پخت‌وپز یا شیرینی‌پزی از آن‌ها استفاده کنید، ممکن است نیاز باشد برای جبران اندازه بزرگ‌ترشان، دستورالعمل خود را کمی تغییر دهید.

در صورتی که به تخم مرغ حساسیت دارید یا به دلایل سلامتی مصرف تخم‌مرغ برایتان محدود شده است، قبل از امتحان کردن تخم اردک با پزشک خود مشورت کنید.

به طور کلی، تخم اردک یک خوراکی خوشمزه است که ارزش امتحان کردن را دارد. شما می‌توانید از آن‌ها به همان روشی که از تخم مرغ استفاده می‌کنید، بهره ببرید و از طعم غنی‌تر و بافت چرب‌ترشان لذت ببرید.

تخم اردک از تخم مرغ کمی بزرگ‌تر و مغذی‌تر است. همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات مهمی است که ممکن است برای چشم و مغز شما مفید باشد و از شما در برابر بیماری‌های مرتبط با سن یا عفونت‌ها محافظت کند.

  • جیم فیت
  • 1403/04/06

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال