join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
پای برهنه در ساحل

حرکات کششی و ورزش با پای برهنه در استودیوهای یوگا یا پیلاتس رایج است. با این حال، در محیط‌های سنتی‌تر، مانند سالن‌های ورزشی و اتاق‌های وزنه‌برداری، ورود بدون کفش بسیار دور از معمول است. در واقع، بسیاری از باشگاه‌ها دارای کد لباس هستند که به دلیل نگرانی‌های ایمنی، پوشیدن کفش‌های کتانی الزامی است.

با این حال در فضاهای دیگر، ایده های دیگری برای کفش ورزشی مناسب وجود دارد. ممکن است عکس‌ها و ویدئوهایی از شخصیت‌های رسانه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان را دیده باشید که در مورد تمرین پابرهنه صحبت می‌کنند. بسیاری از مربیان شخصی و متخصصان تناسب اندام برای مزایای بالقوه سلامتی، بدون کفش یا  از کفش های پابرهنه به جای کفش های کتانی سنتی استفاده می کنند.  

چرا تمرین پابرهنه بهتر است

محبوبیت تمرین پابرهنه در فضای سلامتی رو به افزایش است. دیو میس، موسس و سرمربی Maximum Potential Calisthenics توضیح می‌دهد: «آموزش پابرهنه در سال‌های اخیر به دلیل رواج کفش‌های پابرهنه، اینفلوئنسرهای آنلاین و ادبیاتی که از مزایا حمایت می‌کند، رایج‌تر شده است .

ورزش کردن با پای برهنه می تواند فوایدی برای پا و همچنین بدن داشته باشد. میس خاطرنشان می کند: «تمرین پابرهنه ممکن است چابکی، ثبات مچ پا و موقعیت مفصل را بهبود بخشد، اگر به درستی انجام شود. "برای برخی، این ممکن است چروک های جزئی مانند قوس پایین یا درد ناشی از حرکات تکراری مانند دویدن را تسکین دهد."

اما قبل از اینکه تصمیم بگیرید کفش‌هایتان را کنار بگذارید، باید نکاتی را در نظر بگیرید. به گفته میس، افرادی که عادت به راه رفتن یا تمرین با پای برهنه ندارند، ممکن است زودتر خسته شوند یا بیشتر مستعد آسیب شوند. 

او برای هر کسی که کنجکاو است که با پای برهنه ورزش کند، توصیه هایی ارائه می کند . او پیشنهاد می‌کند: «تمرین پابرهنه‌ها برای تازه‌کارها باید با پیاده‌روی ۵ دقیقه در روز با پای برهنه شروع شود – برای شروع، این تمرین می‌تواند در اطراف خانه باشد. سپس، با انجام تمرینات کوتاه‌تر، گرم کردن پاها قبل از شروع، و فکر کردن در مورد فرم صحیح و وضعیت قرارگیری پاها، به آرامی تمرینات پابرهنه را آغاز کنید. و اگر ترجیح می دهید قبل از تغییر ناگهانی کمی کوسن بیشتری داشته باشید، او پیشنهاد می کند از کفش های مینیمالیستی برای تنظیم استفاده کنید. او توضیح می‌دهد: « کفش‌های پابرهنه  به برخی افراد در تغییر و آمادگی بدن برای تمرین با پای برهنه کمک می‌کند.

 فواید تمرین پابرهنه 

تمرین با پای برهنه چندین مزیت دارد. 

ثبات در تمرین

تمرین بدون کفش می تواند به افزایش ثبات در پاها و بدن شما کمک کند.

خانم Eva Peña موسس و مدیر CPT، توضیح می‌دهد: «وقتی با پای برهنه ورزش می‌کنید، این توانایی را دارید که انگشتان پاهایتان را باز کنید (بر خلاف کفش‌های کتانی که اغلب فشرده می‌شوند)، که سطح تماس بزرگ‌تری با زمین ایجاد می‌کند که باعث ثبات بیشتر می‌شود.

همچنین، ورزش با پای برهنه می تواند به تنظیم مجدد پاهایی که در طول زمان به دلیل کفش تغییر شکل داده اند، کمک کند، چیزی که به شدت بر ثبات تاثیر می گذارد.

هماهنگی را افزایش می دهد

پابرهنه بودن بخشی طبیعی از انسان بودن است. پنیا می‌گوید : «بازگشت به طبیعت، یادگیری مجدد الگوهای حرکتی و بهبود درگیری عضلانی، فعال شدن گیرنده‌های عمقی را افزایش می‌دهد و هماهنگی، ثبات و تعادل شما را بی‌تردید به سطح بالاتری می‌رساند». "این به نوبه خود منجر به مفاصل سالم تر و کاهش قابل توجه خطر آسیب می شود و شما را از نظر بیومکانیکی کارآمدتر می کند.

 پاها را تقویت می کند

پنیا می‌گوید: «وقتی با پای برهنه تمرین می‌کنید، تمام ماهیچه‌های پای‌تان را به گونه‌ای درگیر می‌کنید که به دلیل «مکان‌هایی» که کفش‌هایتان فراهم می‌کنند، همیشه ممکن نیست. به عنوان مثال، بیشتر کفش‌های دویدن برای کمک به جلو بردن شما طراحی شده‌اند، نه برای ایجاد تعادل، بنابراین در نتیجه، پاهای شما به روش صحیح درگیر نمی‌شوند، که منجر به سفت‌تر شدن عضلات، افزایش فشار روی مفاصل و ضعیف‌تر شدن پاها می‌شود. ”

به گفته میس، «تمرین پابرهنه می‌تواند پرانی شدن پا را کاهش یا از بین ببرد . این به این دلیل است که پاها را تقویت می کند و توان عضلانی را بهبود می بخشد 

یک مطالعه با پنجاه و هفت دونده نشان داد که پوشیدن کفش های مینیمالیستی می تواند به تقویت پاها کمک کند. نتایج نشان داد که کفش های پابرهنه می توانند به اندازه انجام تمرینات پا برای تقویت پا موثر باشند. 

افزایش تحرک پا

ورزش کردن با پای برهنه به افزایش حرکت و تحرک پا کمک می کند. پنیا توضیح می دهد: «تمرین پابرهنه با اتصال بافت ها از انگشتان پا، فاسیای کف پا به مچ پا، تحرک مچ پا را بهبود می بخشد. 

اگرچه پوشیدن کفش برای ورزش معمول است، اما ممکن است تأثیرات نه چندان بزرگی روی پاها و بدن داشته باشد. او می‌گوید: «در حالی که پوشیدن کفش مطمئناً فوایدی دارد، بدن ما نیز برای سازگاری با کفش تغییر می‌کند که می‌تواند منجر به عواقب مختلفی از جمله ضعیف‌تر شدن پاها و توزیع غیرطبیعی وزن شود».

پنیا در پایان می‌گوید: «وقتی پابرهنه هستید، تمام ماهیچه‌های خود را به شیوه‌ای مناسب درگیر می‌کنید که به شما امکان می‌دهد ارتباط لازم را بین بافت‌ها و رباط‌های خود ایجاد کنید، زیرا بدن شما برای تلاش برای یافتن تعادل تغییر نمی‌کند.

آگاهی حسی

میس می گوید: «یکی از مزایای تمرین با پای برهنه، بازخورد حسی است که وقتی پاهای شما مستقیماً به زمین متصل می شوند، دریافت می کنید. سپس مغز ما به بدن می‌گوید که چگونه پایمان را روی زمین بگذارد، از جمله اینکه چقدر فشار وارد کنیم. 

دژا رایلی ، کارشناس سلامتی و مربی استودیو Lululemon، می‌افزاید: «اتصال شما به زمین به شما امکان می‌دهد به طور مستقیم بدانید که همیشه در کجا در فضا حرکت می‌کنید.»
میس توضیح می‌دهد که وقتی کفش می‌پوشیم، احساس کردن سطح و دریافت ورودی حسی سخت‌تر است که جبران بیش از حد آن را آسان‌تر می‌کند. او می‌گوید: «این می‌تواند باعث شود که ما نیروی بیشتری از آنچه که نیاز داریم اعمال کنیم و به مرور زمان باعث آسیب به مفاصل شود.»

جایی که نباید با پای برهنه تمرین کرد 
برخی از باشگاه ها ممکن است بر اساس کد لباس خود و همچنین به دلایل ایمنی اجازه ورزش بدون کفش را ندهند. رعایت بهداشت و نظافت نیز مهم است. پنیا توضیح می‌دهد: «اگر سطح نامنظم یا شرایط بهداشتی ضعیفی وجود دارد، مهم است که محتاط باشید و به دقت در نظر بگیرید که آیا این محیط مناسبی است که در آن با پای برهنه ورزش کنید یا خیر. 

بررسی فضایی که قصد دارید در آن تمرین کنید، قبل از اینکه کفش‌های کتانی خود را کنار بگذارید، مهم است. رایلی هشدار می دهد: "شما نباید در جایی با پای برهنه تمرین کنید که می تواند یک خطر ایمنی باشد." "مطمئن شوید که فضای اطرافتان تمیز است - باید مراقب کف پای خود باشید." 

تمرین کردن با پای برهنه

آره

 سطح تمرین صاف است

سطوح تمیز هستند

بدون کد لباس مورد نیاز

خیر

سطح تمرین تیز یا ناهموار است

سطوح کثیف هستند

کد لباس نیاز به کفش دارد

تصمیم گیری برای ورزش کردن با پای برهنه نیز شخصی است. پنیا خاطرنشان می کند: "این بستگی به سطح آموزش و تجربه هر فرد در هر فعالیت خاص دارد."

نوع تمرین نیز مهم است که در نظر بگیرید که آیا آن را با پای برهنه انجام می دهید یا با کفش های کتانی. میس توضیح می‌دهد: «زمانی که تمرین‌هایی مانند پریدن انجام می‌دهید، ممکن است تمرین با کفش‌های روی پا برای محافظت از مفاصل از نیروی فرود بی‌خطرتر باشد. به همین ترتیب، اگر در حال کوهنوردی یا راه رفتن بر روی سطوح ناهموار تیز هستید، بهتر است از تمرین با پای برهنه خودداری کنید.

خلاصه کلام

ورزش کردن با پای برهنه ممکن است به فواید سلامتی خاصی منجر شود، اما در نهایت فقط باید در محیط های ایمن و تمیز انجام شود. بعلاوه، افراد فقط در صورتی باید با پای برهنه تمرین کنند که در سطح راحتی آنها باشد - اگر در مورد کفش ورزشی خود سوال یا تردیدی دارید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

  • مدیر
  • 1401/12/15

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال