join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
دکتر در حال اندازه گیری چربی بیمار

جراحی چاقی

روش های جراحی چاقی شامل بای پس معده، گاسترکتومی اسلیو، نوار معده و سوئیچ اثنی عشر است. این عمل ها نتایج ثابتی در درمان چاقی کلاس III (چاقی درجه ۳) دارند. آنها همچنین به عادی سازی متابولیسم شما از جمله قند خون، فشار خون و کلسترول کمک می کنند.

جراحی چاقی چیست؟

جراحی چاقی که به آن جراحی کاهش وزن نیز می گویند، دسته ای از عمل های جراحی است که برای کمک به کاهش وزن افراد چاق انجام می شود. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است جراحی چاقی را توصیه کنند اگر سایر روش های کاهش وزن شکست خورده باشند و اگر به نظر می رسد چاقی خطر بیشتری نسبت به جراحی برای سلامتی شما دارد.

روش‌های جراحی چاقی با اصلاح سیستم گوارش شما - معمولاً معده و گاهی اوقات روده کوچک - برای تنظیم میزان کالری مصرفی و جذب کار می‌کنند. آنها همچنین می توانند سیگنال های گرسنگی را که از دستگاه گوارش شما به مغز می رسد، کاهش دهند.

این روش ها می توانند به درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری های متابولیک مرتبط با چاقی، از جمله دیابت و بیماری کبد چرب کمک کنند. اما جراحی کاهش وزن یک "راه حل سریع" آسان نیست. برای موفقیت نیاز به آمادگی قبلی و تغییرات طولانی مدت سبک زندگی پس از آن دارد.

چرا جراحی چاقی انجام می شود؟

جراحی چاقی موفق ترین درمان طولانی مدت برای چاقی کلاس III است. طبق گفته مؤسسه بهداشت (NIH)، برای افرادی که دارای چاقی کلاس III هستند تقریباً غیرممکن است که از طریق رژیم غذایی و ورزش به کاهش وزن خود ادامه دهند. هنگامی که بدن شما وزن بالاتر را به عنوان "عادی" ثبت کرد، به تلاش برای بازگشت به آن وزن ادامه می دهد. جراحی چاقی با تغییر نحوه مدیریت آنچه که می خورید توسط بدن شما انجام می شود و اجازه می دهد رژیم غذایی سالم و تغییرات سبک زندگی برای کاهش وزن و سلامت پایدار موثر باشد.

جراحی چاقی چه نوع شرایطی را می تواند درمان کند؟

چاقی با بسیاری از بیماری‌های مزمن مرتبط است که بسیاری از آنها می‌توانند تهدید کننده زندگی باشند. این شرایط و عوامل خطر پس از جراحی و کاهش وزن تا حد زیادی بهبود می یابند. اگر داوطلب جراحی چاقی هستید، ممکن است قبلاً به هر یک از این بیماری ها مبتلا شده باشید یا در معرض خطر ابتلا به این بیماری باشید، از جمله:

کلسترول بالا : هایپرلیپیدمی (کلسترول بالا) به این معنی است که خون شما دارای چربی (چربی) بیش از حد در آن است. اینها می توانند جمع شوند و منجر به انسداد در رگ های خونی شما شوند. به همین دلیل است که کلسترول بالا می تواند شما را در معرض خطر سکته مغزی یا حمله قلبی قرار دهد.

فشار خون بالا : هایپرتنشن (فشار خون بالا) به این معنی است که نیروی جریان خون در رگ های خونی شما بسیار زیاد است. این کار دیواره رگ های خونی شما را فرسوده می کند و شما را در معرض خطر حمله قلبی و سکته قرار می دهد.

قند خون بالا : هایپرگلیسمی (قند خون بالا) ارتباط زیادی با مقاومت به انسولین دارد و به عنوان پیش ساز دیابت در نظر گرفته می شود. در صورت عدم درمان، می تواند به اعصاب، رگ های خونی، بافت ها و اندام های شما آسیب برساند و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را افزایش دهد.

دیابت نوع 2 : ذخیره بیش از حد چربی می تواند منجر به مقاومت به انسولین شود که می تواند منجر به دیابت بزرگسالان (نوع 2) شود. خطر ابتلا به دیابت نوع 2 به ازای هر یک امتیاز افزایش در مقیاس BMI (شاخص توده بدنی) 20 درصد افزایش می یابد.

BMIمحاسبگر دقیق BMI فقط با چند کلیک

بیماری قلبی : چاقی می تواند منجر به اختلال در عملکرد قلب و نارسایی احتقانی قلب شود. همچنین می تواند باعث ایجاد پلاک در داخل شریان ها شود و خطر حمله قلبی و سکته را افزایش دهد.

بیماری کلیوی : سندرم های متابولیک مرتبط با چاقی، از جمله فشار خون بالا، مقاومت به انسولین و نارسایی احتقانی قلب، از عوامل اصلی بیماری مزمن کلیوی و نارسایی کلیه هستند.

آپنه انسدادی خواب : افراد مبتلا به آپنه خواب درمان نشده در طول خواب زمانی که دستگاه تنفسی فوقانی آنها مسدود می شود، به طور مکرر تنفس خود را متوقف می کنند. این دوره ها جریان اکسیژن را به اندام های حیاتی کاهش می دهند و به ویژه قلب را به خطر می اندازند.

آرتروز : اضافه وزن به مفاصلی مانند زانو فشار بیشتری وارد می کند. این امر احتمال ابتلا به استئوآرتریت، یک بیماری دژنراتیو مفصلی را افزایش می‌دهد یا اگر قبلاً به آن مبتلا شده‌اید، آن را بدتر می‌کند.

بیماری کبد چرب غیر مرتبط با الکل (NAFLD) : NAFLD زمانی اتفاق می افتد که بدن شما شروع به رسوب چربی اضافی در کبد می کند. این می تواند منجر به استئاتوهپاتیت غیر مرتبط با الکل (NASH) شود، التهاب مزمن که می تواند آسیب طولانی مدت به کبد شما وارد کند.

سرطان : در حالی که این ارتباط کاملاً شناخته شده نیست، چاقی با افزایش خطر ابتلا به بیش از دوازده نوع سرطان مرتبط است. همچنین خطر مرگ ناشی از سرطان را بیش از 50 درصد افزایش می دهد.

چه چیزی شما را واجد شرایط جراحی چاقی می کند؟

الزامات جراحی چاقی با ایجاد تشخیص چاقی کلاس III شروع می شود. یعنی شما یا:

بی ام آی 40 یا بالاتر داشته باشید. شاخص توده بدنی (BMI) روشی برای تخمین میزان چربی بدن بر اساس نسبت قد به وزن است. نمره 40 یا بالاتر با خطر بالای بیماری های ذکر شده مرتبط است.
داشتن BMI حداقل 35 و حداقل یک مشکل مرتبط با سلامتی. BMI 35 بدون مشکل سلامتی مرتبط به عنوان چاقی کلاس II در نظر گرفته می شود.

معیارها برای نوجوانان کمی بالاتر است. یک نوجوان ممکن است کاندید شود اگر موارد زیر را داشته باشد:

BMI حداقل 40 و شرایط پزشکی مرتبط با چاقی.
BMI حداقل 35 و یک وضعیت پزشکی شدید مرتبط با چاقی.

در حالی که BMI به راحتی اندازه گیری می شود، ممکن است مجبور شوید برخی از آزمایشات پزشکی را برای تشخیص بیماری های مرتبط با چاقی خود انجام دهید.

BMIمحاسبگر دقیق BMI فقط با چند کلیک

افسانه های رایج در مورد جراحی چاقی

این جراحی آخرین راه حل است. جراحی چاقی موثرترین درمان طولانی مدت برای چاقی کلاس III است. زمانی که از نظر علمی مطالعه شود، رژیم غذایی و ورزش - به تنهایی یا همراه با داروها - در دراز مدت بسیار کمتر موثر هستند.

این جراحی "راه آسان" است. جراحی چاقی را می توان به عنوان ابزاری در نظر گرفت که به رژیم غذایی و سبک زندگی سالم اجازه می دهد تا منجر به کاهش وزن پایدار شود. اغلب، بیماران قبلاً این تغییرات را بدون موفقیت طولانی مدت انجام داده اند. جراحی اجازه می دهد تا این تغییرات موثر باشند.

آمادگی برای جراحی چاقی شامل چه مواردی است؟

قبل از برنامه ریزی برای جراحی چاقی، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می خواهد اطمینان حاصل کند که شما از نظر جسمی و ذهنی برای جراحی مناسب هستید. شما با تیمی از متخصصان ملاقات خواهید کرد که در حین ارزیابی سلامت جسمی و روانی شما در مورد خطرات و فواید آن مشاوره خواهند داد.

ممکن است لازم باشد آزمایش های غربالگری پزشکی را انجام دهید تا مطمئن شوید که جراحی برای شما ایمن است. اگر از تنباکو، مواد مخدر یا الکل بیش از حد استفاده می کنید، قبل از واجد شرایط بودن برای جراحی باید ترک کنید. تیم مراقبت های بهداشتی شما می تواند در این مورد به شما کمک کند.

جراح شما همچنین ممکن است از شما بخواهد که رژیم غذایی قبل از جراحی چاقی را برای چند هفته دنبال کنید تا برای عمل خود آماده شوید. این کار برای کاهش چربی داخل شکم شما، جایی که عمل انجام می شود، عمل را ایمن تر می کند و خطر عوارض را کاهش می دهد. جراح شما دستورالعمل های خاصی را به شما می دهد که باید دنبال کنید.

جراحی کاهش وزن چگونه انجام می شود؟

جراحی کاهش وزن معمولاً با روش های کم تهاجمی (جراحی لاپاراسکوپی) انجام می شود. این بدان معناست که برش‌های کوچک، بهبودی سریع‌تر و درد و اسکار کمتری نسبت به جراحی باز سنتی ایجاد می‌شود. به ندرت، برخی از بیماران به دلیل شرایط خاص خود با جراحی باز بهتر درمان می شوند.

انواع مختلف جراحی چاقی چیست؟

اسلیو معده

اسلیو معده

اسلیو معده که اسلیو گاسترکتومی نیز نامیده می‌شود، رایج‌ترین عمل جراحی چاقی در ایالات متحده است که ممکن است به این دلیل باشد که این یک روش نسبتاً ساده است که برای اکثر افراد با خطر کم عوارضی بی‌خطر است. گاسترکتومی به سادگی بخش بزرگی از معده شما را برمی‌دارد - حدود 80٪ - یک بخش کوچک و لوله‌ای مانند یک آستین را پشت سر می‌گذارد. این به طور طبیعی مقدار غذایی را که می توانید در یک وعده مصرف کنید کاهش می دهد و باعث می شود سریعتر احساس سیری کنید. اما هورمون های گرسنگی که به طور معمول در معده شما تولید می شوند را نیز کاهش می دهد. این به تثبیت متابولیسم، کاهش اشتها و تنظیم قند خون کمک می کند.

بای پس معده

بای پس معده

بای پس معده با نام Roux-en-Y نیز شناخته می شود که یک اصطلاح فرانسوی به معنای "به شکل حرف Y" است. با این روش، روده کوچک شما به آن شکل ختم می شود. ابتدا جراحان یک کیسه کوچک در بالای معده شما ایجاد می کنند و آن را با منگنه های جراحی از قسمت پایینی جدا می کنند. سپس روده کوچک شما را تقسیم می کنند و قسمت جدید را بالا می آورند. برای اتصال به کیسه معده. اکنون غذا از طریق معده جدید، کوچکتر و بخش پایینی روده کوچک شما جریان می یابد و بقیه قسمت ها را دور می زند. این امر باعث می شود که معده شما چقدر می تواند نگه دارد و همچنین میزان مواد غذایی که روده کوچک شما می تواند جذب کند را محدود می کند. روده کوچک این روش را موثرتر از محدودیت معده به تنهایی می کند.

انحراف بیلیوپانکراس با سوئیچ دوازدهه (BPD-DS)

انحراف بیلیوپانکراس با سوئیچ دوازدهه (BPD-DS)

این نسخه اصلی سوئیچ اثنی عشر است، عملی که ترکیبی از گاسترکتومی اسلیو با بای پس روده است. (گاهی اوقات با یک نام کوتاه تر به کارمی رود: کاهش معده سوئیچ دوازدهه). این شبیه بای پس معده Roux-en-Y است اما شدیدتر است. این عمل بیشتر روده کوچک شما را دور می زند - حدود 75٪. این به طور قابل توجهی هورمون های گرسنگی تولید شده در روده کوچک و همچنین در معده شما را کاهش می دهد. همچنین میزان مواد غذایی که روده کوچک شما می تواند جذب کند به میزان قابل توجهی محدود می کند. این همان چیزی است که سوئیچ اثنی عشر را به موثرترین جراحی برای کاهش وزن و برای بهبود سندرم های متابولیک مانند دیابت تبدیل می کند. اما همچنین می تواند جذب مواد مغذی کافی برای سالم ماندن را برای بدن شما دشوار کند.

جراحی حفظ پیلور روده معده (SIPS)

جراحی حفظ پیلور روده معده (SIPS) در مقایسه با انحراف بیلیوپانکراس با سوئیچ دوازدهه (BPD-DS)

این روش جدیدتر نسخه اصلاح شده سوئیچ اصلی اثنی عشر است که برای کاهش عوارض در نظر گرفته شده است. همچنین با نام های Loop Duodenal Switch یا SADI-s نیز شناخته می شود. نتایج اولیه هنوز در حال مطالعه است، اما تا کنون به نظر می رسد امیدوار کننده است که این نسخه در نهایت جایگزین سوئیچ دوازدهه اصلی شود. مانند نمونه اصلی، با گاسترکتومی اسلیو شروع می شود، سپس قسمت اول روده کوچک را درست بعد از معده (اثنی عشر) تقسیم می کند. این بار، روده کوچک دوباره به صورت یک حلقه متصل می شود که به جای دو عمل، تنها به یک اتصال جراحی (آناستوموز) نیاز دارد. همچنین به این معنی است که روده کوچک کمتری دور می زند و باعث جذب بیشتر مواد مغذی می شود.

بعد از عمل جراحی لاغری به چه نوع مراقبت های بعد از عمل نیاز خواهم داشت؟

در طول اولین سال پس از جراحی، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما را به طور منظم برای ویزیت‌ها و آزمایش‌های بعدی ملاقات می‌کند. آنها آزمایشات خون متابولیک را برای نظارت بر بهبود سلامت شما و بررسی هرگونه کمبودهای تغذیه ای انجام می دهند. پس از سال اول، اگر از سلامت خوبی برخوردار هستید و وزن زیادی از دست داده اید، ممکن است بخواهید گزینه های کانتورینگ بدن را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید. کانتورینگ بدن می تواند به حذف چین های اضافی پوست و سفت شدن بافت های شل کمک کند.

با جراحی چاقی چقدر وزن کم می کنید؟

اکثر مردم - حدود 90٪ - حدود 50٪ از وزن اضافی خود را پس از جراحی چاقی از دست می دهند و آن را حفظ می کنند. رویه های مختلف نتایج کمی متفاوت دارند. میانگین کاهش وزن پس از بای پس معده حدود 70 درصد وزن اضافی بدن است. بعد از سوئیچ اثنی عشر، حدود 80٪ است. کاهش وزن پس از گاسترکتومی اسلیو بین 30 تا 80 درصد است. این نتایج پس از یک دوره 18 تا 24 ماهه اندازه گیری می شوند.

خطرات جراحی چاقی چیست؟

هنگام بررسی مزایا و معایب جراحی چاقی، مهم است که خطرات خود عمل و همچنین عوارض جانبی احتمالی که ممکن است بعد از آن رخ دهد را در نظر بگیرید.

عوارض جراحی

همه جراحی ها با خطرات خاصی همراه هستند. عملیات طولانی تر و پیچیده تر ممکن است شامل موارد بیشتری باشد. خطرات عبارتند از:

خون ریزی.
عفونت
لخته شدن خون.
فتق ها
انسداد روده کوچک.
نشت آناستوموز.

جراحی هایی که سیستم گوارش شما را اصلاح می کنند می توانند عوارض گوارشی خاصی ایجاد کنند. گاهی اوقات به این سندرم های پس از گاسترکتومی گفته می شود. عوارض احتمالی عبارتند از:

سندرم دامپینگ : این مجموعه علائمی است که می تواند زمانی رخ دهد که معده شما غذا را خیلی سریع به روده کوچک شما می ریزد. تا 50 درصد از افرادی که جراحی چاقی انجام می دهند ممکن است پس از آن علائم سندرم دامپینگ را داشته باشند. علائم می تواند شامل حالت تهوع، اسهال، گرفتگی شکم و هیپوگلیسمی باشد. معمولا با گذشت زمان محو می شوند. تیم مراقبت های بهداشتی شما دستورالعمل های غذایی را برای کمک به پیشگیری یا کاهش سندرم دامپینگ در حین بهبودی به شما می دهد.

سوء جذب و سوء تغذیه : بسیاری از روش های جراحی چاقی عمدا باعث سوء جذب در روده کوچک می شوند تا کالری جذب شده کاهش یابد. اما سوء جذب می تواند منجر به شل شدن مدفوع شود. همچنین اگر مراقب نباشید می تواند منجر به کمبودهای تغذیه ای شود. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما مکمل های غذایی را برای کمک به جلوگیری از این امر تجویز می کند.

رفلاکس صفرا : جراحی که بر دریچه پیلور، سوراخ بین معده و روده کوچک تأثیر می گذارد، می تواند باعث اختلال در عملکرد آن شود. اگر دریچه پیلور به درستی بسته نشود، یکی از نتایج احتمالی رفلاکس صفرا است. این بدان معناست که صفراوی که کیسه صفرا برای کمک به هضم غذا به روده کوچک شما می فرستد، می تواند به معده شما بازگشت کند. رفلاکس صفرا می تواند پوشش معده شما را فرسایش دهد و منجر به گاستریت و زخم معده شود.

سنگ کیسه صفرا : کاهش وزن سریع حجم زیادی از کلسترول را برای پردازش به کبد شما می فرستد. هنگامی که کبد شما صفرا را به کیسه صفرا می فرستد، کلسترول اضافی را با خود حمل می کند. این کلسترول اضافی می تواند در کیسه صفرا انباشته شود و سنگ های صفراوی کلسترولی را تشکیل دهد. سنگ کیسه صفرا همیشه مشکلی ایجاد نمی کند، اما اگر حرکت کند و در مجاری صفراوی شما گیر کند، می تواند خطرناک باشد. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است برای جلوگیری از سنگ کیسه صفرا پس از جراحی، داروی تجویزی به شما بدهد.

مزایای جراحی چاقی چیست؟

کاهش وزن قابل توجه و پایدار : جراحی تنها درمانی است که برای چاقی کلاس III در دراز مدت موثر بوده است.

کاهش هورمون های گرسنگی و بهبود متابولیسم : جراحی تنها درمان چاقی است که برنامه‌ریزی متابولیک بدن شما را پس از چاقی مجدداً تنظیم می‌کند تا از افزایش وزن جلوگیری کند.

مدیریت کلسترول و قند خون : جراحی کاهش وزن اغلب باعث بهبود علائم دیابت می شود و به افراد مبتلا به سندرم های متابولیک مختلف اجازه می دهد تا داروها را قطع کنند.

زندگی طولانی تر و سالم تر : جراحی کاهش وزن علاوه بر کاهش بیماری ها و ناراحتی های مرتبط با چاقی، در واقع می تواند عمر شما را افزایش دهد. مطالعات علمی بزرگ نشان داده است که جراحی چاقی خطر مرگ به هر علتی را تا بیش از 40 درصد کاهش می دهد.

بهبودی پس از جراحی چاقی چقدر طول می کشد؟

شما احتمالاً چند روز را در بیمارستان صرف نقاهت خواهید کرد، سپس چند هفته را در خانه سپری می‌کنید تا اینکه احساس کنید آماده بازگشت به سر کار هستید. ممکن است لازم باشد تا شش هفته از فعالیت های شدید خودداری کنید و ممکن است تا ۱۲ هفته طول بکشد تا یک رژیم غذایی عادی را از سر بگیرید.

میزان موفقیت جراحی چاقی چقدر است؟

اگر 50 درصد از وزن اضافی خود را از دست بدهید و آن را حفظ کنید، جراحی کاهش وزن موفقیت آمیز تلقی می شود. با این استاندارد، میزان موفقیت 90٪ است. بسیاری از افراد در دو سال اول کاهش وزن ثابتی را تجربه می‌کنند، سپس وزن خود را کاهش می‌دهند یا پس از آن مقداری وزن به دست می‌آورند. معمولاً وزن بازیابی شده کمتر از 25 درصد است.

سخنی از جیم فیت

جراحی چاقی یک راه حل بسیار مورد نیاز و طولانی مدت برای یک بیماری دشوار و پیشرونده ارائه می دهد. غلبه بر چاقی بسیار سخت است و بدون مداخله تاثیرات سنگینی بر سلامت، کیفیت زندگی و طول عمر شما می گذارد. جراحی چاقی می تواند عوامل بیولوژیکی را تغییر دهد که کاهش وزن و حفظ آن را برای افراد چاق بسیار سخت می کند. در حالی که جراحی می تواند خطرات و عوارض خاص خود را داشته باشد، اما در بیشتر موارد این خطرات و عوارض بسیار کمتر از خطرات و عوارض ناشی از چاقی و بیماری های مرتبط با آن است.

  • جیم فیت
  • 1402/05/13

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال