join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
جوانه گندم داخل قاشق چوبی

خواص پودر جوانه گندم

مزیت های جوانه گندم بسیار زیاد هستند و از بین آنها می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود بخشیدن به سلامت رگ ها و جلوگیری از انواع سرطان اشاره کرد. جوانه گندم همچنین با جلوگیری از پیری زودرس، به عملکرد بهتر بدن در هنگام ورزش کمک می کند. 

فواید دیگر جوانه گندم، بهتر کردن متابولیسم بافت سلولی و سلامت عضلات بدن، بهبود بخشیدن به دوران بارداری و قاعدگی و از همه مهم تر چاق کردن بدن و  و به خصوص صورت می باشد که در این مقاله به آنها می پردازیم.

جوانه گندم چیست

جوانه گندم، قسمت کوچکی از هسته گندم می باشد که حاوی مواد مغذی بسیاری است. در حالی که کمتر از ۵ درصد از هسته گندم به این جوانه های کوچک تعلق دارد، اما بیشترین خواص را در خود جای می دهند.

می توان جوانه گندم را محل تجمع ترکیبات مغذی اساسی توصیف کرد. ترکیبات و موادی همچون ویتامین E، فولیک اسید، فسفر، تیامین (ویتامینی که در سبوس غلات و پوست لوبیا یافت می شود)، زینک , منیزیم , اسید های چرب اصلی و الکل چرب در این دانه های کوچک وجود دارند علاوه برتمام اینها جوانه گندم منبع خوبی برای تامین فیبر بدن نیز می باشند.

آیا نان حاوی مواد مغذی جوانه گندم است؟

نان سفید از آرد گندمی ساخته شده است که هنگام تولید، سبوس و جوانه را از دانه های گندم جدا کرده اند. اما با مصرف نان سبوس دار و اضافه کردن پودر جوانه گندم به شیک پروتئین، ماست، اسموتی، کلوچه و کیک هایی که درست می کنید، می توانید از مواد مغذی موجود در گندم بهره مند شوید.

پودر جوانه گندم برای چاقی

اگر به دنبال چاقی و اضافه وزن هستید، بهتر است که به مواد غذایی روی بیاورید که با مصرف مقدار ناچیزی، علاوه بر کالری زیاد، برای بدن شما مغذی و مفید باشند. از آنجایی که هر دو قاشق از جوانه گندم ۵۲ کالری دارد، بهترین توصیه غذایی برای افرادیست که به دنبال اضافه وزن هستند.  این مقدار کالری در مقایسه با ۱۲۸  گرم هویج که همان میزان کالری را شامل می شود، قابل تامل است.

پودر جوانه گندم برای چاقی صورت و بهبود پوست 

به عنوان منبعی غنی از مواد پاد اُکسنده، مصرف جوانه گندم روشی سالم برای بازسازی سلول های پوستی به شمار می آید. به زبان دیگر، بدن و علی الخصوص پوست شما دیگر هیچوقت با فقدان سلول های سالم و جدید روبرو نخواهد شد چرا که با استفاده از مواد مغذی موجود در جوانه گندم به تولید هرچه بیشتر این سلول ها و حتی ذخیره آنان خواهد پرداخت. به همین دلیل است که با مصرف جوانه گندم، صورت شما پُر و پوست آن شاداب تر خواهد شد. مصرف روزانه دو قاشق از پودر جوانه گندم و اضافه کردن آن به ماست یا سوپ می تواند برای چاقی صورت کافی باشد. استیکر

 علاوه بر اینها، اگر قصد چاق و پر کردن صورت خود را ندارید، می توانید به تنهایی و با استفاده از پودر جوانه گندم به عنوان ماسک صورت، از مزیت های روشن سازی و لک بری این ماده غنی، استفاده کنید. با ترکیب پودر جوانه گندم با ماست و ایجاد یک ماده خمیر مانند، آنرا به مدت 10 الی 15 دقیقه بر روی پوست صورت خود بگذارید. پس از شستن صورت، برای نتیجه بهتر، صورت خود را ماساژ داده و تاثیر آنرا در مدت کوتاه مشاهده کنید.

پودر جوانه گندم و بهبود سلامت ماهیچه ها

یکی از بهترین منابع تامین پروتئین در رژیم غذایی، جوانه گندم می باشد. (پروتئین از ترکیبات اصلی برای حفظ و ایجاد ماهیچه های بدن، ترمیم بافت های آسیب دیده، تنظیم میزان انرژی و کمک به تعادل عملکرد و توازن سیستم بدن مورد استفاده قرار می گیرد) در کل پروتئین، ضرورتی در رژیم غذایی افرادی می باشد که قصد دارند با بالابردن حجم ماهیچه های خود به تناسب اندام برسند.
جوانه گندم سرشار از ویتامین B و E می باشد (که در گندم نیز موجود است). به گفته نشریه بین المللی علوم مولکولی (International Journal of Molecular Sciences  )، مصرف روزانه مواد حاوی توکوفرول (ویتامین E) منجر به کاهش پیامد بیماری های مربوط افزایش سن (بیماری هایی مانند سارکوپنی یا کم ماهیچگی) و تاثیر آن بر بدن می شود.

نحوه مصرف پودر جوانه گندم در رژیم غذایی

مصرف جوانه گندم خام با ماست و یا سوپ

استفاده در اسموتی و یا پاشیدن آن بر روی پنیر و یا کرده بادام زمینی

اضافه کردن به کیک و کلوچه هنگام آماده سازی

مخلوط کردن آن با پنکیک و یا وافل

پاشیدن پودر جوانه گندم بر روی دسر

مخلوط کردن با خمیر پیتزا

پر کردن درون کوفته، شامی و یا رولت گوشت با جوانه گندم

استفاده به عنوان پوششی برای ماهی و مرغ فری

مصرف پودر جوانه گندم به عنوان پودر سوخاری

در گذشته نه چندان دور، از  دانه های گندم فقط به منظور عمل آوردن آرد استفاده می شد و در این پروسه، سبوس و جوانه موجود در دانه های گندم دور ریخته شده و این امر موجب به جا ماندن مقدار بسیار ناچیزی از مواد مغذی در آرد گندم می شد. اما امروزه علاوه بر مصرف جوانه گندم به صورت جداگانه، از آن در تولید آرد نیز استفاده می کنند.

ارزش غذایی جوانه گندم

ارزش غذایی 30 گرم جوانه گندم

 
ارزش غذایی 30 گرم جوانه گندم
کالری 100 کیلو کالری
کربوهیدرات 14.5 گرم
پروتئین 6.5 گرم
چربی 2.7 گرم
فیبر 3.7 گرم
منگنز 3.7 میلی گرم
سلنیوم 22.2 میکرو گرم
فسفر 236 میلی گرم
زینک 3.4 میلی گرم
مس 0.2 میلی گرم
نیاسین 1.9 میلی گرم
آهن 1.8 میلی گرم
ریبو فلاوین 0.1 میلی گرم
پتاسیم 250 میلی گرم
اسید پانتوتنیک 0.6 میلی گرم

با این حساب، هر 100 گرم جوانه گندم،۸۸۴ کالری دارد

شرایط نگهداری جوانه گندم

 ذخیره جوانه گندم پس از باز کردن بسته بندی آن، باید در یک ظرف هوابند صورت بگیرد. در این صورت جوانه گندم پس از خریداری تا شش ماه و در صورت نگهداری در یخچال، تا هشت ماه قابل استفاده می باشد. البته بهتر است تا این دانه های مغذی را برای مصارف طولانی تر فریز کنید. جوانه گندم شامل چربی های اشباع نشده می باشد و در صورت نگهداری نادرست به سرعت فاسد خواهد شد.

برداشت آخر

جوانه گندم، محصول فرعی صنعت آرد سازی، غنی از مواد مغذی است. خاصیت ضد اکسیداسیون (پاداُکسیدان یا ضد پیری) و ضد التهاب بودن آن می تواند به سلامت قلب کمک کرده، علائم یائسگی را کمتر و از ابتلا به سرطان جلوگیری کند. علاوه بر اینها، مصرف جوانه گندم ریسک مبتلا شدن به دیابت را کاهش داده و همانطوری که گفته شد، به ساخت ماهیچه کمک می کند. لازم به ذکر است که استفاده از آن ممکن است منجر به اضافه وزن و چاقی شده و برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند به هیچ وجه توصیه نمی شود. در صورت مصرف دارو، قبل از شروع به استفاده جوانه گندم حتما با دکتر خود مشورت کنید.

پس از مشاهده لیست بلند بالای ارزش غذایی جوانه گندم، حتی اگر قصد اضافه وزن و چاقی را ندارید، قطعاً وسوسه خواهید شد تا آن را برای سلامتی بدن به رژیم غذایی خود اضافه کنید. هرچند که در هنگام مصرف باید به میزان کالری مصرفی روزانه خود توجه داشته باشید تا مبادا از مقدار مجاز بیشتر شود.

ابزار آنلاینمحاسبه کالری موردنیاز روزانه
  • مدیر
  • 1401/03/01

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال