join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
یک دانه قهوه در بین تفاله های قهوه از نمای نزدیک

آیا تفاله قهوه می تواند کلید پیشگیری از آلزایمر و پارکینسون باشد؟

دانشمندان معتقدند ترکیب موجود در تفاله قهوه می تواند برای جلوگیری از اختلالات عصبی مورد استفاده قرار گیرد.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که نقاط کوانتومی کربنی مبتنی بر اسید کافئیک (CACQDs) که از تفاله قهوه ساخته شده‌اند، ممکن است قادر به محافظت از مغز در برابر اختلالات عصبی مانند آلزایمر یا پارکینسون باشند.

این تحقیق نشان می دهد که خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی کافئیک اسید ممکن است به مبارزه با اثرات شیوه زندگی و عوامل محیطی که خطر ابتلا به چنین اختلالاتی را افزایش می دهند، کمک کند.

اتخاذ عادات سبک زندگی سالم، مانند پیروی از یک رژیم غذایی مغذی، ورزش منظم، خواب کافی و غیره می تواند به کاهش خطر ابتلا به اختلالات عصبی کمک کند.

اختلالات عصبی، تقریباً 15٪ از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد و علت اصلی مشکلات سلامت جسمی و شناختی در سراسر جهان است.

محققان دریافتند که نقاط کوانتومی کربنی مبتنی بر اسید کافئیک (CACQD) که از تفاله قهوه تولید می‌شوند، ممکن است توانایی محافظت از مغز را در برابر اثرات منفی برخی اختلالات عصبی داشته باشند.

بر اساس یک مطالعه جدید، CACQD ها زمانی که اختلال عصبی ناشی از شیوه زندگی و عوامل محیطی از جمله سن، چاقی و قرار گرفتن در معرض آفت کش ها ایجاد می شود، موثر هستند.

این یافته ها در مجله Environmental Research منتشر شد.

نقاط کوانتومی کربن چیست؟

نقاط کوانتومی کربن (CQDs) نانوذراتی با اندازه نیش هستند (طبق برخی استانداردها 2 تا 10 نانومتر، در برخی دیگر تا 20 نانومتر و اگر کمتر از 100 نانومتر باشند، به سادگی نانومواد کربنی نامیده می شوند) که از پیش سازهای حاوی کربن ساخته می شوند. دکتر ماهش نارایان، نویسنده ارشد این مطالعه و بیوفیزیکدان در گروه شیمی و بیوشیمی در دانشگاه تگزاس در ال پاسو، گفت:

«آن‌ها آن‌طور که هست پیدا نمی‌شوند، اما باید سنتز شوند. ما از یک رویکرد سازگار با مواد شیمیایی (شیمی سبز) استفاده کردیم که پخت و پز در آب داغ را تقلید می‌کرد و به اسید کافئیک اجازه می‌داد تا به نقاط کوانتومی کربن مشتق از کافئیک اسید (CACQDs) تبدیل شود. همانطور که گفته شد، می توان آنها را با استفاده از سایر مواد زائد آلی نیز تهیه کرد.

فواید اسید کافئیک برای سلامت مغز

وقتی صحبت از تخریب عصبی به میان می آید، عوامل مختلفی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند.

پروتئین ها به اشتباه تا شدن می کنند و به طور جداگانه، رادیکال های آزاد تولید می شوند. دکتر نارایان گفت که هر دو رویداد باعث آسیب عصبی، آسیب و مرگ می شوند. CQD ها (در اینجا CACQD) هم از تا شدن اشتباه پروتئین ها و هم از بین بردن رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند و در نتیجه مکانیسم های مستقل مداخله و محافظت عصبی را نشان می دهند.

[نقاط کوانتومی کربن] احتمالاً در بسیاری از اشکال پراکنده (ایدیوپاتیک) تخریب عصبی مانند پارکینسون، آلزایمر، لوی بادی همراه با زوال عقل، دمانس با بادی لوی موثر هستند، اما در اختلالات ژنتیکی یا خانوادگی مانند درصد کمی از افراد مبتلا بعید است. پارکینسون و آلزایمر خانوادگی یا مبتلایان به هانتینگتون (ناشی از جهش در پروتئین هانتیگتون است).
- دکتر ماهش نارایان

از آنجایی که کافئیک اسید توانایی مبارزه با رادیکال های آزاد را دارد که می تواند منجر به استرس اکسیداتیو شود و مغز مستعد استرس اکسیداتیو است، می تواند ابزار مفیدی برای مدیریت شرایط عصبی باشد.

اسید کافئیک دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. دکتر ناتالیا پسوا روچا، استادیار دپارتمان نورولوژی دانشکده پزشکی مک گاورن در UTHealth هیوستون، که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: استرس اکسیداتیو و التهاب به مرگ سلولی در هر اندامی کمک می کند.

با این حال، سلول های مغز نسبت به سلول های سایر اندام ها در برابر استرس اکسیداتیو و التهاب آسیب پذیرتر هستند (به دلیل مصرف بالای اکسیژن مغز و محتوای غنی از چربی). سلول های مغز ظرفیت بسیار محدودی برای بازسازی دارند و هر راهبردی که بتواند از مرگ نورون ها جلوگیری کند به ویژه برای مغز مرتبط است.

آیا قهوه می تواند به درمان زوال عقل کمک کند؟

در حالی که این یافته ها امیدوارکننده است، مهم است که هنگام تفسیر یافته های این مطالعه مراقب باشید.

مهم‌تر از همه، این تنها در شرایط آزمایشگاهی آزمایش شد، یک مرحله تحقیقاتی ضروری اما اولیه. آنها از سلول های SH-SY5Y استفاده کردند که سلول های نوروبلاستوما هستند. این ها به طور گسترده به عنوان مدل های آزمایشگاهی بیماری های عصبی مورد استفاده قرار می گیرند، اما ما نمی توانیم فرض کنیم که اثرات آن بر مغز یکسان باشد. علاوه بر این، بیماری های عصبی (NDs) پیچیده و چند عاملی هستند.

آنها (دوباره، در شرایط آزمایشگاهی) اثرات CACQD ها را در مهار بخشی از پروتئین های سازنده آمیلوئید و از بین بردن رادیکال های آزاد (یعنی خواص آنتی اکسیدانی) نشان دادند. در واقع، این مطالعه بیشتر بر روی خواص شیمیایی (سنتز و توصیف نقاط کوانتومی اسید کافئیک) متمرکز است تا استفاده بالینی (یا حتی پیش بالینی).

من معتقدم که آنها می خواستند استفاده از CACQD های سنتز شده را با نشان دادن اینکه می توانند به طور بالقوه برای درمان [بیماری های تخریب کننده عصبی] مورد استفاده قرار گیرند، توجیه کنند.- دکتر پسوا روچا ادامه داد.

«[محققان] پتانسیل پیشگیرانه (نه درمان) را آزمایش کردند، زیرا آنها تأثیرات بر مرگ سلولی را زمانی که سلول ها با CACQDs قبلاً تیمار شده بودند آزمایش کردند (اولین بار سلول ها را در معرض CACQDs قرار دادند؛ تنها پس از آن سلول ها را وادار به انحطاط کردند)، دکتر پسوا روچا. بیشتر توضیح داد.

"مطالعات قبلی قبلاً خواص محافظت کننده عصبی قهوه و اجزای آن را نشان داده اند. بسیاری از مطالعات اپیدمیولوژیک گزارش کرده اند که مصرف قهوه خطر زوال عقل، سکته مغزی و بیماری آلزایمر را کاهش می دهد و تأثیر مثبتی بر پیشرفت بیماری پارکینسون دارد. مطالعه حاضر مکانیسم های بالقوه ای را نشان می دهد که یافته های اپیدمیولوژیک را توضیح می دهد.
- دکتر ناتالیا پسوا روچا

تشخیص زودهنگام برای اختلالات نورودژنراتیو مهم است

دکتر پسوا روچا گفت: «علائم بالینی (و در نتیجه تشخیص بالینی) اختلالات عصبی سال ها یا حتی دهه ها پس از شروع فرآیندهای پاتوفیزیولوژیک شروع می شود.

به دلیل ظرفیت بسیار محدود (یا عدم ظرفیت) نورون‌ها برای بازسازی، درمان‌های اصلاح‌کننده بیماری باید بر پیشگیری از اختلال عملکرد عصبی/مرگ عصبی تمرکز کنند. و این چالش اصلی در تحقیقات [اختلال عصبی] است: چگونه می‌توان بیماران را برای آزمایش‌های بالینی با تشخیص انتخاب کرد، اما برای دستیابی به اصلاح بیماری دیر نیست؟»

برای کمک به جلوگیری از ایجاد اختلالات عصبی، متخصصان توصیه می‌کنند که عادت‌های سالمی داشته باشید.

رژیم غذایی سالم با مقدار زیادی سبزیجات و میوه های ارگانیک (بدون آفت کش ها و اجتناب از غذاهای صنعتی!)، حفظ سلامت قلب و عروق، خواب خوب، "کار کردن" مغز خود (درگیر کارهای شناختی، معاشرت، لذت بردن از زندگی!) و نوشیدن قهوه ، می تواند از ابتلا به اختلالات عصبی جلوگیری کند

  • جیم فیت
  • 1402/09/12

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال