join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
مردی در حال فک کردن و نگاه کردن به مغز بالای سر خود-مفهوم طوفان فکری

ذهن خود را جوان و تیز نگه دارید

1. به زندگی خود موسیقی متن بدهید

هنگامی که لیست آهنگ های مورد علاقه خود را پخش می کنید، مغز شما تمرین ذهنی می کند. گوش دادن به موسیقی نه تنها می تواند به شما کمک کند تا هوشیارتر شوید، بلکه می تواند حافظه و خلق و خوی شما را نیز تقویت کند. یک دلیل این است که یک ریاضی برای موسیقی و ارتباط یک نت با دیگری وجود دارد. مغز شما باید برای درک این ساختار کار کند. این به ویژه برای موسیقی هایی که برای اولین بار می شنوید صادق است.

2. برای دوست یابی وقت بگذارید

شناخت افراد جدید به اندازه انجام جدول کلمات متقاطع «عملکرد اجرایی» مغز شما را تقویت می کند. این مجموعه از مهارت‌های ذهنی شامل حافظه کوتاه‌مدت، قدرت کنترل عوامل حواس‌پرتی و توانایی متمرکز ماندن است. اما چت دوستانه 10 دقیقه ای چگونه کمک می کند؟ گوش دادن به دیدگاه دیگران و تلاش برای قرار دادن خود به جای او، مغز شما را به فکر کردن به روش های جدید سوق می دهد.

3. بیشتر بخندید

استرس می تواند مغز شما را وادار به ترشح هورمونی به نام کورتیزول کند که باعث می شود به وضوح فکر نکنید. با گذشت زمان، سطوح بالای استرس می تواند باعث ایجاد مشکل در یادگیری و حافظه شما شود. یک راه سرگرم کننده برای محافظت از مغزتان این است که خوب بخندید. این می تواند سطح کورتیزول را کاهش دهد و به سلامت مغز شما کمک کند.

4. برو بیرون

طبیعت اثر آرام بخش دارد و می تواند استرس را کاهش دهد - حتی اگر فقط از پنجره به بیرون نگاه می کنید. وقتی زمانی را در خارج از منزل می گذرانید، به مغز خود از جریان مداوم داده ها و محرک هایی که در طول روز دریافت می کند استراحت می دهید. این به آن اجازه می دهد تا توانایی تمرکز خود را مجددا راه اندازی کند، بنابراین ممکن است احساس خلاقیت بیشتری داشته باشید و بهتر می توانید مشکلات را حل کنید.

5. روال خود را کنار بگذارید

خوردن صبحانه یکسان هر روز یا رانندگی در همان مسیر تا محل کار، هیچ اشکالی ندارد. انسان ها مخلوق عادت هستند. اما برای مغز شما خوب است که سعی کند همه چیز را با هم مخلوط کند. حتی یک بار در هفته می تواند کمک کند. تغییر در روال، توانایی مغز شما را برای یادگیری اطلاعات جدید و حفظ آن ها افزایش می دهد. یک دستور غذای جدید را امتحان کنید یا قسمت دیگری از شهر خود را کاوش کنید.

6. دوباره دانشجو شو

وقتی یک مهارت یا موضوع جدید یاد می گیرید، مغز شما مسیرهای جدیدی را بین سلول های متعدد خود ایجاد می کند. ممکن است دست خود را در نوشتن خلاقانه یا سرگرمی جدیدی که به آن علاقه دارید، مانند نواختن گیتار امتحان کنید. اگر در ابتدا سخت به نظر می رسد، تسلیم نشوید. هر چه سخت‌تر باشد، برای مغزتان بهتر است.

7. روی یک چیز در یک زمان تمرکز کنید

فقط به این دلیل که می توانید همزمان پیامک ارسال کنید، تلویزیون تماشا کنید و فید رسانه های اجتماعی خود را بررسی کنید، به این معنی نیست که برای شما خوب است. وقتی مغز شما با چندین جریان اطلاعات به طور همزمان برخورد می کند، باید همه آن ها را غربال کند. این کار تمرکز، مدیریت حافظه و تغییر از یک چیز به چیز دیگر را برای شما دشوارتر می کند. با خیال راحت برو و هر بار توجه خود را به یک چیز معطوف کن.

8. مدیتیشن کنید

چه یک مانترا بگویید یا فقط روی تنفس تمرکز کنید، مدیتیشن می تواند به فشار خون بالا یا کلسترول بالا کمک کند. (هر دو می توانند شانس ابتلا به آلزایمر را در شما افزایش دهند.) مطالعات نشان می دهد که می تواند تمرکز، حافظه و توانایی شما را در انتخاب کلمات تقویت کند و تغییر از یک فکر به فکر دیگر را آسان تر کند. دلایل این امر روشن نیست، اما یک نظریه این است که مدیتیشن به مغز شما اجازه می دهد تا از کلمات و افکار واقعی فاصله بگیرد.

9. ورزش کنید

ورزش کردن به همان اندازه که برای بدن شما مفید است برای مغز شما نیز مفید است. ورزش مهارت های استدلال و تفکر شما را تیز نگه می دارد، زیرا جریان خون را به مغز شما افزایش می دهد، همراه با مواد شیمیایی خاصی که به محافظت از آن کمک می کند. سعی کنید حداقل 30 دقیقه یک روز در میان ورزش کنید.

10. به حال خودش بذارش

اگر به اندازه کافی نخوابید، حتی یک کار ساده می تواند تلاش ذهنی بیشتری نسبت به حالت قبلی داشته باشد. همچنین تمرکز کردن برای شما بسیار سخت تر خواهد بود و ممکن است متوجه شکاف هایی در حافظه کوتاه مدت خود شوید. برای شاداب ماندن، هر شب ۷ تا ۹ ساعت بخوابید.

11. مراقب آنچه می خورید باشید

هرچه کالری بیشتری دریافت کنید، احتمال از دست دادن حافظه بیشتر می شود. دلیل آن مشخص نیست، اما BMI (شاخص توده بدنی) بیشتر در میانسالی با سلامت ضعیف مغز در مراحل بعدی زندگی مرتبط است. تغییرات کوچک، مانند تغییر از شیر کامل به بدون چربی، به کاهش کالری کمک می کند. پزشک یا متخصص تغذیه می تواند به شما در برنامه ای که برای شما مناسب است کمک کند.

12. مغز خود را تغذیه کنید

برخی غذاها برای محافظت از مغز شما سخت کار می کنند. اینها شامل میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، ماهی و چربی‌های «خوب» مانند چربی‌های موجود در روغن کانولا و زیتون است. یک فنجان چای یا قهوه روزانه نیز می تواند به بیدار شدن مغز شما کمک کند. اما مراقب غذاهای فرآوری شده باشید که می توانند قند خون شما را خراب کنند.

13. سیگار نکش

بسیاری از مواد شیمیایی موجود در سیگار برای مغز شما سمی هستند، بنابراین ممکن است از اینکه بدانید سیگار با زوال عقل و آلزایمر مرتبط است، تعجب نکنید. و همین امر در مورد دود دست دوم نیز صدق می کند. با سایر اعضای خانواده خود نیز در مورد ترک سیگار صحبت کنید. اگر خانه و ماشین شما عاری از دود باشد، شما نیز در خطر هستید.

14. مراقب قلبت باش

اگر سلامت قلب شما ضعیف باشد، احتمالاً مشکلات یادگیری و حافظه دارید. اضافه وزن و ورزش نکردن کافی می تواند رگ های خونی شما را باریک کند. این مقدار خونی را که به مغز شما جریان می‌یابد محدود می‌کند و شریان‌های شما ممکن است شروع به سخت شدن کنند. فشار خون بالا بزرگترین علامت این است که سلامت مغز شما در خطر است. اگر مال شما بالا است، با پزشک خود در مورد نحوه کنترل آن صحبت کنید.

15. برای سلامت روان خود کمک بگیرید

اگر افسرده هستید، ممکن است احتمال افت ذهنی شما بیشتر باشد. علاوه بر احساس درماندگی و از دست دادن علاقه به چیزهایی که دوست دارید، افسردگی همچنین می تواند شما را در «مه مغزی» قرار دهد. فکر کردن، متمرکز ماندن و تصمیم گیری می تواند بسیار سخت تر باشد. اگر برخی از این علائم را دارید، با پزشک خود در مورد اقداماتی که می توانید برای درمان آنها انجام دهید صحبت کنید.

  • جیم فیت
  • 1402/09/28

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال