join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
فنجان چای  متر  اندازه گیری میز چوبی مفهوم کاهش وزن

6 تا از بهترین چای ها برای کاهش وزن و چربی شکم

بسیاری از انواع چای حاوی ترکیبات مفیدی مانند فلاون ها و کاتچین ها هستند که می توانند از کاهش وزن و کاهش چربی حمایت کنند.

این نوشیدنی معطر بیشتر از برگ های Camellia sinensis، نوعی درختچه همیشه سبز بومی آسیا تهیه می شود.

نوشیدن چای با فواید بسیاری برای سلامتی از جمله کاهش خطر بیماری قلبی و سرطان مرتبط است.

برخی مطالعات حتی نشان داده اند که چای ممکن است کاهش وزن را افزایش داده و به کاهش چربی شکم کمک کند. مشخص شده است که انواع خاصی از انواع دیگر در دستیابی به این امر مؤثرتر هستند.

در زیر 6 تا از بهترین چای ها برای افزایش کاهش وزن و کاهش چربی بدن آورده شده است.

1. چای سبز

چای سبز یکی از شناخته شده ترین انواع چای است و فواید زیادی برای سلامتی دارد.

همچنین یکی از موثرترین چای ها برای کاهش وزن است. شواهد قابل توجهی وجود دارد که چای سبز را با کاهش وزن و چربی بدن مرتبط می کند.

بر اساس یک بررسی از 11 مطالعه، چای سبز می تواند به کاهش وزن بدن، شاخص توده بدنی (BMI) و چربی شکم در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

اعتقاد بر این است که کاتچین ها - که به طور طبیعی آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز هستند - می توانند به افزایش متابولیسم و چربی سوزی و در نتیجه کاهش وزن کمک کنند.

همین اثر در مورد ماچا نیز صدق می‌کند، نوع بسیار غلیظ چای سبز پودری که حاوی همان مواد مفید چای سبز معمولی است.

خلاصه
چای سبز سرشار از نوعی آنتی اکسیدان به نام کاتچین است و با کاهش وزن و کاهش چربی همراه است.

2. چای پوئر

چای پوئر که با نام های pu’er یا puerh نیز شناخته می شود، نوعی چای سیاه چینی است که تخمیر شده است.

اغلب بعد از غذا از آن میل می شود و عطر خاکی دارد که هر چه مدت طولانی تری نگهداری شود بیشتر می شود.

برخی از مطالعات حیوانی نشان داده اند که چای پوئر ممکن است به کاهش قند خون و تنظیم متابولیسم اسیدهای چرب کمک کند.

شواهد دیگر نشان می دهد که ممکن است از کاهش وزن نیز حمایت کند. در واقع، یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه چای پوئر با کاهش وزن بدن، BMI، تری گلیسیرید و سطح کلسترول مرتبط است.

در مطالعه دیگری در سال 2014، به 70 مرد یک کپسول عصاره چای چای پوئر یا دارونما داده شد. پس از 3 ماه، کسانی که از کپسول چای پوئر استفاده کردند، تقریباً 1 کیلوگرم بیشتر از گروه دارونما وزن خود را از دست دادند.

خلاصه
برخی از مطالعات نشان داده اند که چای پوئر و عصاره چای پوئر ممکن است به کاهش وزن کمک کنند و در عین حال سطح قند خون را نیز کاهش دهند.

3. چای سیاه

چای سیاه نوعی چای است که نسبت به انواع دیگر مانند چای سبز، سفید یا اولانگ بیشتر اکسید شده است.

اکسیداسیون یک واکنش شیمیایی است که زمانی اتفاق می افتد که برگ های چای در معرض هوا قرار می گیرند و در نتیجه قهوه ای می شوند که باعث رنگ تیره مشخصه چای سیاه می شود.

چندین مطالعه نشان داده اند که چای سیاه می تواند در کنترل وزن موثر باشد.

یک مطالعه در سال 2014 روی 111 نفر نشان داد که نوشیدن 3 فنجان چای سیاه پودر شده در روز به مدت 3 ماه به طور قابل توجهی کاهش وزن و کاهش دور کمر را در مقایسه با نوشیدن یک نوشیدنی کنترلی با کافئین افزایش می دهد.

برخی بر این باورند که اثرات بالقوه چای سیاه ممکن است به دلیل وجود پلی فنول ها و فلاون ها، نوعی رنگدانه گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی باشد.

تصور می شود که این ترکیبات با کاهش جذب کالری، بهبود متابولیسم چربی و کاهش استرس اکسیداتیو باعث کاهش وزن می شوند.

یک مطالعه قدیمی 4280 بزرگسال را طی 14 سال مورد بررسی قرار داد. این نشان داد که افرادی که دریافت فلاون بیشتری از غذاها و نوشیدنی هایی مانند چای سیاه داشتند نسبت به افرادی که دریافت فلاون کمتری داشتند، افزایش کمتری در BMI داشتند.

با این حال، توجه داشته باشید که این مطالعه فقط به ارتباط بین BMI و مصرف فلاون می پردازد. تحقیقات بیشتری برای در نظر گرفتن سایر عواملی که ممکن است دخیل باشند مورد نیاز است.

خلاصه
چای سیاه سرشار از فلاون است و با کاهش وزن، BMI و دور کمر مرتبط است.

4. چای اولانگ

چای اولانگ یک چای سنتی چینی است که تا حدی اکسید شده است و آن را از نظر اکسیداسیون و رنگ در جایی بین چای سبز و چای سیاه قرار می دهد.

اغلب به عنوان داشتن رایحه میوه ای، معطر و طعمی منحصر به فرد توصیف می شود، اگرچه بسته به سطح اکسیداسیون می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

چندین مطالعه نشان داده اند که چای اولانگ می تواند با بهبود چربی سوزی و سرعت بخشیدن به متابولیسم به کاهش وزن کمک کند.

در یک مطالعه قدیمی، 102 فرد دارای اضافه وزن یا چاقی هر روز به مدت 6 هفته چای اولانگ می نوشیدند که ممکن است به کاهش وزن و چربی بدن آنها کمک کند. محققان پیشنهاد کردند که چای این کار را با بهبود متابولیسم چربی در بدن انجام دهد.

مطالعه دیگری نشان داد که نوشیدن چای اولانگ دو بار در روز به مدت 14 روز باعث افزایش 20 درصدی چربی سوزی می شود که از نظر تئوری می تواند منجر به کاهش وزن شود.

در حالی که مطالعات بیشتری در مورد اثرات چای اولانگ مورد نیاز است، این یافته ها نشان می دهد که اولانگ می تواند به طور بالقوه برای کاهش وزن مفید باشد.

خلاصه
مطالعات نشان می دهد که چای اولانگ ممکن است با افزایش متابولیسم و بهبود چربی سوزی به کاهش وزن و چربی بدن کمک کند.

5. چای سفید

چای سفید در میان انواع دیگر چای متمایز است، زیرا کمتر فرآوری شده است و زمانی که گیاه چای هنوز جوان است برداشت می شود.

چای سفید دارای طعمی متمایز با سایر انواع چای است. طعم آن لطیف و کمی شیرین است.

فواید چای سفید به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است و از بهبود سلامت دهان تا کشتن سلول های سرطانی در برخی از مطالعات لوله آزمایش متغیر است.

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما چای سفید می تواند در کاهش وزن و چربی بدن نیز مفید باشد.

مطالعات نشان می دهد که چای سفید سرشار از کاتچین است که ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

علاوه بر این، یک مطالعه حیوانی نشان داد که عصاره چای سفید می‌تواند با افزایش متابولیسم، افزایش تجزیه سلول‌های چربی و جلوگیری از تشکیل سلول‌های جدید، افزایش چربی را در موش‌های رژیم غذایی پرچرب کاهش دهد.

با این حال، به خاطر داشته باشید که تحقیقات بیشتری برای درک اینکه چگونه اثرات چای سفید ممکن است برای انسان اعمال شود و برای تایید اثرات مفید بالقوه چای سفید در کاهش چربی مورد نیاز است.

خلاصه
یک مطالعه لوله آزمایش نشان داد که عصاره چای سفید ممکن است کاهش چربی را افزایش دهد. با این حال، در حال حاضر تحقیقات زیادی در مورد انسان وجود ندارد.

6. چای گیاهی

دمنوش های گیاهی شامل دم کردن گیاهان، ادویه ها و میوه ها در آب داغ است.

آنها با چای های سنتی متفاوت هستند زیرا معمولاً حاوی کافئین نیستند و از برگ های Camellia sinensis ساخته نمی شوند.

انواع چای گیاهی محبوب شامل چای رویبوس، چای زنجبیل، چای گل رز و چای هیبیسکوس است.

اگرچه ترکیبات و فرمولاسیون دمنوش های گیاهی می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد، برخی از مطالعات نشان داده اند که چای های گیاهی ممکن است به کاهش وزن و کاهش چربی کمک کنند.

یک مطالعه حیوانی نشان داد که دوزهای بالای چای هیبیسکوس BMI را کاهش می دهد و می تواند در برابر چاقی و استرس اکسیداتیو در موش هایی که از رژیم غذایی قند بالا تغذیه می شوند محافظت کند.

چای رویبوس نوع دیگری از چای گیاهی است که ممکن است به ویژه در مورد چربی سوزی موثر باشد.

در واقع، یک مطالعه لوله آزمایشی در سال 2014 نشان داد که چای رویبوس متابولیسم چربی را افزایش می‌دهد و به جلوگیری از تشکیل سلول‌های چربی کمک می‌کند.

با این حال، برای بررسی اثرات چای های گیاهی مانند رویبوس در کاهش وزن، مطالعات بیشتری در انسان مورد نیاز است.

خلاصه
اگرچه تحقیقات محدود است، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که چای‌های گیاهی، از جمله چای رویبوس و چای هیبیسکوس، ممکن است به کاهش وزن و افزایش کاهش چربی کمک کند.

خط پایین

اگرچه بسیاری از مردم چای را صرفاً به دلیل کیفیت تسکین دهنده و طعم لذیذ آن می نوشند، اما هر فنجان ممکن است فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد.

جایگزینی نوشیدنی های پرکالری مانند آبمیوه یا نوشابه با چای می تواند به کاهش کالری دریافتی کلی کمک کرده و منجر به کاهش وزن شود.

برخی از مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نیز نشان داده اند که انواع خاصی از چای ممکن است به افزایش کاهش وزن کمک کند و در عین حال مانع تشکیل سلول های چربی شود. با این حال، مطالعات روی انسان برای بررسی بیشتر این موضوع مورد نیاز است.

علاوه بر این، بسیاری از انواع چای به خصوص دارای ترکیبات مفیدی مانند فلاون ها و کاتچین ها هستند که می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند.

همراه با یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، یک یا دو فنجان چای در روز می تواند به کاهش وزن و جلوگیری از چربی مضر شکم کمک کند.

  • جیم فیت
  • 1402/11/17

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال