join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
نمای نزدیک از یک مرد با یک بالشت در بغل

چرا بیش از حد احساس خواب آلودگی می کنم؟

ممکن است به دلایل زیادی احساس خواب آلودگی و خستگی کنید، از جمله تغییرات آب و هوا، افسردگی، اختلالات خواب، عوارض جانبی داروها، و شرایط زمینه ای مانند اختلال تیروئید و سرطان.

کلید غلبه بر خواب آلودگی بیش از حد، تعیین علت آن است. یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است به شما کمک کند علائم دیگر، علل احتمالی و مراحل بعدی را برای افزایش سطح انرژی و هوشیاری خود کشف کنید.

خواب آلودگی مفرط چیست؟

خواب آلودگی بیش از حد ممکن است برای افراد مختلف معانی مختلفی داشته باشد. به طور کلی، ممکن است شامل ساعات خواب بیشتر از حد معمول و احساس خواب آلودگی بیشتر در روز باشد. ممکن است احساس خستگی یا خواب آلودگی داشته باشید یا اینکه چشمانتان خسته است و باید مرتباً آنها را ببندید. ممکن است بیشتر چرت بزنید و بعد از بیدار شدن همچنان احساس خواب آلودگی کنید.

بر خلاف خستگی، که بیشتر در مورد انرژی کم است، خواب آلودگی بیش از حد ممکن است در مدرسه، محل کار و احتمالاً حتی روابط و عملکرد روزانه شما اختلال ایجاد کند. ممکن است در طول روز احساس پریشان و گیجی داشته باشید، درست مانند زمانی که ممکن است پس از بیدار شدن از خواب احساس کنید.

چه چیزی باعث خواب آلودگی بیش از حد می شود؟

هر شرایطی که شما را از خواب کمیت و کیفیت مطلوب باز دارد ممکن است منجر به خواب آلودگی مفرط شود.

خواب آلودگی در طول روز ممکن است تنها علامتی نباشد که تجربه می کنید. برخی دیگر ممکن است شامل خروپف، بی قراری یا لگد زدن در هنگام خواب باشد. ممکن است از برخی از این علائم آگاه نباشید. برای بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات خواب، ممکن است یک شریک و هم خواب باشد که برخی از آنها را مشاهده می کند.

برخی از دلایل خواب‌آلودگی بیش از حد ممکن است به اختلال در چرخه خواب و بیداری مرتبط نباشد، اما همچنین می‌تواند منجر به احساس خواب‌آلودگی در طول روز شود. به عنوان مثال، اختلال تیروئید یا سرطان.

در اینجا چند دلیل رایج خواب آلودگی بیش از حد ذکر شده است:

آپنه خواب

آپنه خواب یک وضعیت بالقوه جدی است که در آن به طور مکرر در طول شب متوقف شده و شروع به تنفس می کنید. ممکن است باعث شود در طول روز احساس خواب آلودگی کنید.

سایر علائم آپنه خواب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خروپف بلند و نفس نفس زدن در هنگام خواب
  • گلو درد و سردرد پس از بیدار شدن از خواب
  • چالش های توجه و تمرکز
  • تحریک پذیری

آپنه خواب ممکن است شانس شما را برای تجربه موارد زیر افزایش دهد:

  • فشار خون بالا
  • بیماری قلبی
  • دیابت نوع 2
  • چاقی

آپنه خواب ممکن است باعث خواب آلودگی بیش از حد شود زیرا شما را از خواب عمیق کافی باز می دارد. انواع آپنه خواب عبارتند از:

  • آپنه انسدادی خواب (OSA): زمانی رخ می دهد که بافت پشت گلو در حالی که خواب هستید شل شود و تا حدی راه هوایی شما را می پوشاند.
  • آپنه خواب مرکزی (CSA): این زمانی اتفاق می افتد که مغز سیگنال های مناسب را به ماهیچه هایی که تنفس شما را در هنگام خواب کنترل می کنند ارسال نمی کند.

سندرم پاهای بی قرار

سندرم پاهای بیقرار (RLS) باعث میل غیرقابل کنترل و ناراحت کننده برای حرکت دادن یک یا هر دو پا می شود.

ممکن است زمانی که احساس تپش یا خارش در پاهای خود می کنید آرام دراز کشیده اید که تنها زمانی که بلند می شوید و راه می روید بهتر می شود.

RLS ممکن است افتادن و به خواب رفتن را دشوار کند و در نتیجه روز بعد باعث خواب آلودگی مفرط شود.

نارکولپسی

مانند RLS، نارکولپسی یک اختلال عصبی است. با نارکولپسی، مغز چرخه خواب و بیداری را به درستی تنظیم نمی کند.

در طول زمان استراحت، فرد مبتلا به نارکولپسی ممکن است چندین بار از خواب بیدار شود (شبیه به بی خوابی). همچنین ممکن است دوره‌هایی از خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز در زمان‌های فعالیت تصادفی داشته باشند. افراد مبتلا به نارکولپسی ممکن است در میانه گفتگو یا در حین غذا به خواب بروند.

نارکولپسی نسبتاً نادر است. اغلب به اشتباه به عنوان یک اختلال روانپزشکی تشخیص داده می شود. نارکولپسی ممکن است بین 7 تا 25 سالگی ایجاد شود.

افسردگی

تغییر محسوس در روال خواب شما یکی از علائم رایج افسردگی است. ممکن است خیلی بیشتر یا خیلی کمتر از قبل بخوابید.

از دیگر علائم افسردگی می توان به انگیزه پایین، تحریک پذیری، تغییر در اشتها، احساس ناامیدی و عدم لذت بردن از فعالیت های مورد علاقه خود اشاره کرد.

اگر شب ها خوب نمی خوابید، احتمالاً در طول روز دچار خواب آلودگی مفرط می شوید. گاهی اوقات تغییرات خواب نشانه اولیه افسردگی است. برای سایر افراد، تغییرات در عادات خواب پس از ظاهر شدن سایر علائم افسردگی رخ می دهد.

افسردگی دلایل بالقوه زیادی دارد، از جمله سطوح غیرعادی برخی از مواد شیمیایی مغز، مشکلات مربوط به مناطقی از مغز که خلق و خو را مدیریت می‌کنند و رویدادهای آسیب‌زا.

عوارض دارویی

برخی از داروها به عنوان یک عارضه جانبی باعث خواب آلودگی و خواب آلودگی مفرط می شوند. این لیست ممکن است شامل داروهایی برای درمان موارد زیر باشد:

  • فشار خون بالا
  • افسردگی
  • احتقان بینی (آنتی هیستامین ها)
  • حالت تهوع و استفراغ (ضد تهوع)
  • روان پریشی
  • صرع
  • اضطراب

اگر فکر می کنید داروهای تجویزی شما ممکن است باعث خواب آلودگی شما شود، صحبت با پزشک تجویز کننده می تواند کمک کننده باشد. مهم است که هیچ دارویی را بدون نظارت متخصص خود قطع نکنید. آنها ممکن است بخواهند آن را کاهش دهند یا دوز یا نام تجاری را تغییر دهند.

مشکلات خواب مرتبط با سن

افراد مسن ممکن است زمان بیشتری را در رختخواب بگذرانند اما پایین ترین کیفیت خواب را دارند.

افزایش سن ممکن است شامل تغییراتی در چرخه های بیولوژیکی باشد که منجر به زمان کمتری در بخش خواب عمیق چرخه و بیدار شدن بیشتر در نیمه شب می شود.

شرایط روحی و جسمی مزمن نیز ممکن است خوابیدن در طول شب را سخت‌تر کند و منجر به خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز شود.

پرخوابی ایدیوپاتیک

هنگامی که یک متخصص نمی تواند دلیل واضحی برای خواب آلودگی بیش از حد شما تعیین کند، ممکن است یک تشخیص پرخوابی ایدیوپاتیک (IH) ارائه دهد. ایدیوپاتیک به این معنی است که دلیل مشخصی برای علائم وجود ندارد.

IH یک اختلال خواب مزمن است که با وجود خواب کافی یا حتی طولانی مدت، مستلزم خواب آلودگی بیش از حد مداوم است. همچنین ممکن است در بیدار شدن از خواب مشکل داشته باشید.

خواب آلودگی مفرط چگونه درمان می شود؟

بسته به علت، گزینه های درمانی برای خواب آلودگی بیش از حد بسیار متفاوت است.

آپنه خواب

فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) از یک دستگاه کوچک کنار تخت استفاده می کند که هوا را از طریق یک شیلنگ انعطاف پذیر به ماسکی که روی بینی و دهان شما می پوشند پمپ می کند.

نسخه های جدیدتر دستگاه های CPAP ماسک های کوچکتر و راحت تری دارند. برخی افراد ممکن است احساس کنند CPAP خیلی بلند یا ناراحت کننده است، اما همچنان موثرترین درمان برای آپنه انسدادی خواب است.

سندرم پاهای بی قرار

RLS ممکن است به خوبی به معیارهای سبک زندگی پاسخ دهد. ماساژ پا یا حمام آب گرم قبل از خواب ممکن است کمک کننده باشد. ورزش در اوایل روز نیز گزینه ای برای کاهش علائم RLS و بهبود چرخه خواب شما است.

اگر سطح خون شما پایین باشد، متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است مکمل های آهن را توصیه کند. آنها همچنین ممکن است داروهایی را برای مدیریت علائم RLS تجویز کنند. اگر چنین است، در مورد عوارض جانبی احتمالی بحث کنید.

نارکولپسی

علائم نارکولپسی ممکن است با تنظیم سبک زندگی کنترل شود. چرت های کوتاه و برنامه ریزی شده ممکن است کمک کننده باشد. رعایت یک برنامه منظم خواب و بیداری هر شب و صبح نیز توصیه می شود.

سایر نکات مدیریتی برای کاهش خواب آلودگی بیش از حد در هنگام زندگی با نارکولپسی عبارتند از:

  • درگیر شدن در فعالیت بدنی منظم
  • اجتناب از کافئین یا الکل حداقل 4 ساعت قبل از خواب
  • ترک سیگار
  • 30 دقیقه قبل از خواب استراحت کنید

این چیزها ممکن است به شما کمک کند که بخوابید و شب ها بهتر بخوابید. این ممکن است به کاهش خواب آلودگی در طول روز کمک کند.

افسردگی

درمان افسردگی موثر است. ممکن است شامل گفتار درمانی، داروها یا هر دو باشد. تغییرات سبک زندگی نیز ممکن است به شما کمک کند، از جمله درگیر شدن در فعالیت بدنی، محدود کردن الکل، خوردن یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و مدیریت استرس.

افسردگی درمان نشده ممکن است بدتر یا طولانی شود. درمان ممکن است به شما کمک کند تا مهارت‌های مقابله‌ای را ایجاد کنید که تسکین دهنده هستند.

مشکلات خواب مرتبط با سن

تغییرات سبک زندگی که می تواند به درمان نارکولپسی و بی خوابی کمک کند، ممکن است به مشکلات خواب مرتبط با افزایش سن نیز کمک کند. اگر تغییرات سبک زندگی کافی نیست، متخصص شما ممکن است روش های دیگری را پیشنهاد کند. به عنوان مثال، آنها ممکن است داروهای خواب تجویز کنند.

پرخوابی ایدیوپاتیک

درمان IH ممکن است بر کاهش علائم با داروهای محرک، تغییر رژیم غذایی یا اصلاح شیوه زندگی متمرکز باشد.

سوالات متداول

چرا من می خواهم همیشه بخوابم؟

تمایل به خواب مداوم ممکن است نشانه ای از خستگی ذهنی و جسمی یا ناشی از یک بیماری زمینه ای، یک رژیم غذایی نامتعادل، تغییرات آب و هوا یا داشتن اختلال خواب باشد.

به عنوان مثال، آب و هوای مرطوب و گرم ممکن است باعث خواب آلودگی شما شود، به خصوص اگر به آن عادت ندارید. نخوردن تمام مواد مغذی یا کالری مورد نیاز بدن برای عملکرد ممکن است باعث شود بیشتر از حد معمول بخوابید.

چرا خواب آلودگی بیش از حد دارم؟

خواب‌آلودگی بیش از حد شامل احساس خواب‌آلودگی بیش از حد معمول علی‌رغم ساعت‌های زیاد خواب است. در این صورت، تنها یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است علت اصلی را تعیین کند، که ممکن است شامل یک بیماری مزمن یا تغییرات اخیر سبک زندگی باشد.

چه کمبودی باعث خواب آلودگی مفرط می شود؟

سطوح پایین آهن و ویتامین B کمپلکس خون گاهی ممکن است منجر به خواب آلودگی و خستگی مفرط شود. رژیم‌های غذایی محدود که ممکن است مواد مغذی ضروری را محدود کند - مانند پروتئین‌ها، چربی‌های سالم و کربوهیدرات‌ها - ممکن است باعث احساس خواب‌آلودگی و کمبود انرژی در شما شود. فقط یک متخصص می تواند ارزیابی کند که آیا علائم شما با کمبودهای تغذیه ای مرتبط است یا خیر.

چگونه می توانم همیشه اینقدر خواب آلود نباشم؟

مدیریت خواب آلودگی بیش از حد با بررسی علل احتمالی شروع می شود. یک متخصص می تواند در این مورد کمک کند. بسته به یافته‌ها، آن‌ها می‌توانند گزینه‌های مدیریتی خاصی را توصیه کنند که ممکن است شامل داروها، تغییر رژیم غذایی، فعالیت بدنی بیشتر یا گفتار درمانی و غیره باشد.

در نتیجه

خواب‌آلودگی بیش از حد ممکن است دلایل زیادی داشته باشد، بنابراین اولین قدم ممکن است کشف آنچه در پشت علائم شما وجود دارد باشد.

اگر بیش از حد معمول احساس خستگی و خواب آلودگی می کنید، در نظر داشته باشید که علائم خود را برای یک متخصص توضیح دهید. آنها ممکن است تست هایی را توصیه کنند یا سوالات بیشتری از شما بپرسند. پس از یک معاینه جامع، آنها ممکن است یک برنامه درمانی ارائه دهند که با نیازهای شما سازگار باشد.

  • جیم فیت
  • 1403/01/01

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال