join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
روغن زیتون در حال ریختن روی سبزیجات

روغن زیتون در مقابل روغن نباتی: کدام سالم تر است

روغن زیتون و روغن نباتی در نحوه تهیه، مصارف آشپزی، طعم و ارزش غذایی با هم تفاوت دارند.

در زیر برخی از تفاوت های اصلی بین روغن زیتون و روغن نباتی آورده شده است:

روغن زیتون | روغن نباتی

  • منبع: از زیتون له شده به دست می آید. | مخلوطی از چربی های گرفته شده از منابع گیاهی مختلف مانند آفتابگردان، ذرت، کلزا، سویا و گلرنگ.
  • مصارف اصلی: سس سالاد، تفت دادن، نان خیس کردن | پخت و پز، سرخ کردن
  • ویتامین ها و مواد معدنی: ویتامین های K و E، به ویژه در انواع فوق بکر. | بسته به ترکیب روغن، اما به طور کلی پس از فرآوری مواد مغذی کمی باقی می ماند.
  • سرشار از آنتی اکسیدان: بله | خیر
  • به شدت فرآوری شده: خیر (کمترین فرآوری شده نوع فوق بکر است) | بله

فرآوری و طعم

پس از استخراج روغن های گیاهی، آنها معمولاً با مواد شیمیایی تمیز و حرارت داده می شوند تا ناخالصی ها از بین بروند و ماندگاری آنها افزایش یابد. هر چه روغن بیشتر فرآوری شود، مواد مغذی و طعم کمتری باقی می ماند.

این موضوع در مقایسه روغن زیتون فوق بکر با فرآوری کم، که دارای طعم زیتون متمایز است، با روغن نباتی که تمایل به طعم خنثی دارد، مشهود است.

ارزش غذایی

میزان فرآوری روغن نه تنها بر طعم آن تأثیر می گذارد، بلکه بر ارزش غذایی آن نیز تأثیر می گذارد.

در حالی که هر دو روغن زیتون و روغن های نباتی حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع هستند، روغن زیتون حاوی مقادیر بیشتری از چربی های تک غیر اشباع مانند اسید اولئیک، اسید لینولئیک و اسید پالمیتیک است. روغن های نباتی بیشتر حاوی چربی های چند غیر اشباع امگا 6 هستند.

چربی های تک غیر اشباع دارای خواص ضد التهابی و فواید سلامتی برای قلب هستند، در حالی که چربی های چند غیر اشباع امگا 6 در صورت مصرف بیش از حد می توانند التهابی بوده و به سلامت قلب آسیب برسانند.

همچنین لازم به ذکر است که هر چه روغن بیشتر تصفیه شود، ریزمغذی ها و ترکیبات سالم کمتری در آن باقی می ماند.

روغن زیتون فوق بکر سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی مانند توکوفرول ها، کاروتنوئیدها و پلی فنول ها است. روغن زیتون با تصفیه کم همچنین برخی از ریزمغذی ها مانند ویتامین های E و K را حفظ می کند.

از طرف دیگر، فرآیند تصفیه ای که برای تهیه روغن نباتی استفاده می شود، ریزمغذی ها، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات مفید گیاهی از جمله توکوفرول ها، فیتوسترول ها، پلی فنول ها و کوآنزیم Q10 را از بین می برد.

خلاصه
روغن نباتی یک مخلوط بسیار تصفیه شده از روغن های خنثی است که سرشار از چربی های التهابی و فاقد ریزمغذی ها است. روغن زیتون از زیتون تهیه می شود و انواع فوق بکر آن کمترین فرآوری را دارند و بیشترین ترکیبات مفید را حفظ می کنند.

شباهت های روغن زیتون و روغن نباتی

مخلوط روغن زیتون و روغن نباتی نقاط دود مشابهی دارند و در حدود 400 درجه فارنهایت (205 درجه سانتیگراد) قرار دارند. نقطه دود یک روغن دمایی است که می توان آن را قبل از تجزیه چربی به گلیسرول و اسیدهای چرب آزاد در آن حرارت داد.

درست مانند روغن نباتی، برخی از انواع روغن زیتون از جمله روغن تفاله فرآوری شده هستند. این گونه‌ها فاقد ریزمغذی‌ها و همچنین طعم مشخصی هستند که از روغن زیتون فوق بکر دریافت می‌کنید و در عوض طعم بیشتری دارند.

خلاصه
روغن زیتون و روغن نباتی نقاط دود مشابهی دارند. بر خلاف روغن زیتون فوق بکر، روغن زیتون بسیار تصفیه شده شبیه روغن نباتی است که حداقل ریزمغذی ها را ارائه می دهد.

کدام روغن سالم تر است؟

روغن زیتون، به ویژه روغن زیتون فوق بکر، یکی از کم‌ فرآورری‌ شده‌ترین روغن‌های پخت‌وپز در دسترس است. این به این معنی است که بیشترین آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی را در خود نگه می‌دارد.

به عنوان مثال، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و فنولیک موجود در روغن زیتون به طور گسترده برای فواید آن‌ها برای سلامت قلب مورد تحقیق قرار گرفته‌اند.

از طرف دیگر، روغن نباتی برای خنثی کردن طعم و مخلوط کردن چندین نوع روغن گیاهی، فرآیند زیادی را طی می‌کند. این بدان معنی است که روغن نباتی دارای حداقل مواد مغذی مفید است و فقط کالری خالی به جا می‌گذارد.

جایگزین کردن روغن نباتی با روغن زیتون ممکن است به سلامت مغز نیز کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که جایگزینی روغن نباتی با روغن زیتون فوق بکر، عملکرد شناختی را در بزرگسالان بهبود می‌بخشد.

اگر تصمیم به مصرف روغن دارید، روغن زیتون فوق بکر انتخابی بسیار سالم‌تر از اکثر روغن‌های نباتی و مخلوط‌های روغن نباتی است.

خلاصه
در حالی که روغن زیتون و روغن های نباتی کاربردهای آشپزی متفاوتی دارند، سالم‌ترین گزینه روغن زیتون فوق بکر است که کمترین فرآوری را دارد و بیشترین ترکیبات مفید را ارائه می‌دهد.

کلام پایانی

روغن نباتی و روغن زیتون هر دو به طور گسترده در آشپزی استفاده می شوند.

در حالی که روغن زیتون از زیتون گرفته می شود و کمتر فرآوری می شود، روغن نباتی معمولاً ترکیبی از چندین روغن گیاهی است و به شدت فرآوری شده و به محصولی با طعم خنثی تبدیل می شود.

فرآوری روغن نباتی باعث می‌شود که بسیاری از ریزمغذی‌های سالم و ترکیبات گیاهی که ممکن است در گیاهانی که برای ساختن آن استفاده می‌شوند وجود داشته باشد، کم شود. همچنین سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 است که می تواند به التهاب کمک کند.

روغن زیتون فوق بکر، از سوی دیگر، چندین ویتامین و مواد معدنی کمیاب را حفظ می کند و سرشار از آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب تک غیراشباع ضد التهابی است که ممکن است برای سلامت قلب و مغز مفید باشد.

اگر می خواهید روغن های گیاهی را در رژیم غذایی خود بگنجانید، روغن زیتون فرابکر با حداقل فرآوری شده در مقایسه با روغن نباتی انتخاب سالم تری است.

  • جیم فیت
  • 1403/04/07

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال