join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
روغن زیتون و یک زیتون سالم سبز در یک قاشق غذاخوری

خواص بی‌نظیر روغن زیتون برای بدن

روغن زیتون خواص فروانی دارد. از جمله داشتن آنتی اکسیدان‌ها، چربی‌های سالم و خاصیت ضد التهابی.

تاثیر چربی‌های رژیمی بحث‌برانگیز است. با این حال، کارشناسان بر این باورند که روغن زیتون (به ویژه روغن زیتون فوق بکر) برای شما مفید است. در اینجا به ۱۱ مورد از خواص روغن زیتون که توسط تحقیقات علمی تأیید شده است اشاره می‌کنیم.

1. روغن زیتون سرشار از چربی‌های تک‌اشباعی سالم است

روغن زیتون روغن طبیعی استخراج‌شده از زیتون، میوه درخت زیتون است. حدود ۱۳.۸ درصد از روغن زیتون چربی اشباع‌شده و ۱۰.۵ درصد آن چربی‌های چندغیر اشباعی مانند امگا ۳ و امگا ۶ است. با این حال، اسید چرب غالب روغن زیتون، اسید اولئیک است که یک چربی تک‌اشباعی بوده و ۷۱ درصد از کل محتوای روغن را تشکیل می‌دهد.

مطالعات نشان می‌دهند که اسید اولئیک باعث کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو می‌شود و حتی ممکن است تأثیر مفیدی روی ژن‌های مرتبط با سرطان داشته باشد. همچنین چربی‌های تک‌اشباعی در برابر حرارت بالا بسیار مقاوم‌اند و به همین دلیل روغن زیتون فوق بکر، انتخابی سالم برای پخت و پز محسوب می‌شود.

2. روغن زیتون حاوی مقدار قابل توجهی از آنتی‌اکسیدان‌ها است

روغن زیتون فوق بکر حاوی مقدار کمی از ویتامین‌ها است. برای مثال، یک قاشق غذاخوری از آن، ۱۳ درصد از نیاز روزانه (DV) برای ویتامین E و ۷ درصد از نیاز روزانه برای ویتامین K را تأمین می‌کند. با این حال، روغن زیتون سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند با فعالیت بیولوژیکی است. این آنتی‌اکسیدان‌ها ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمنی که بر سیستم قلبی عروقی و سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارند، کمک کند.

آنتی‌اکسیدان‌ها همچنین با التهاب مبارزه کرده و از اکسید شدن کلسترول خون محافظت می‌کنند - دو فایده‌ای که ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

3. روغن زیتون دارای خواص ضد التهابی قوی است

تصور بر این است که التهاب مزمن عامل اصلی بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی، سندرم متابولیک، دیابت نوع ۲، بیماری آلزایمر، آرتریت و چاقی است. روغن زیتون فوق بکر ممکن است به کاهش التهاب کمک کند که می‌تواند یکی از دلایل اصلی خواص آن باشد. این آنتی‌اکسیدان‌ها اثرات اصلی ضد التهابی را میانجی‌گری می‌کنند. کلیدی‌ترین آن‌ها اولئوکانتال است که نشان داده شده به طور مشابه با ایبوپروفن عمل می‌کند.

پژوهش‌ها همچنین نشان می‌دهند که اسید اولئیک، اصلی‌ترین اسید چرب موجود در روغن زیتون، می‌تواند سطح برخی نشانگرهای التهابی مانند پروتئین C-Reactive (CRP) را کاهش دهد.

4. روغن زیتون ممکن است به پیشگیری از سکته مغزی کمک کند

سکته مغزی ناشی از اختلال در جریان خون به مغز است که می‌تواند به دلیل لخته شدن خون یا خونریزی رخ دهد. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سکته مغزی دومین عامل شایع مرگ و میر است.

ارتباط بین روغن زیتون و خطر سکته مغزی به طور گسترده‌ای مورد مطالعه قرار گرفته است، اما نتایج آن متفاوت است. برای مثال، یک بررسی در سال ۲۰۱۴ روی ۸۴۱۰۰۰ نفر نشان داد که روغن زیتون تنها منبع چربی‌های تک‌اشباعی است که با کاهش خطر سکته مغزی و بیماری‌های قلبی مرتبط است.

با این حال، یک متاآنالیز در سال ۲۰۲۰ هیچ ارتباط قابل توجهی بین مصرف روغن زیتون و خطر سکته مغزی پیدا نکرد. اگر فکر می‌کنید در معرض خطر سکته مغزی قرار دارید، با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی را به شما توصیه کنند.

5. روغن زیتون در برابر بیماری‌های قلبی خاصیت محافظت‌کنندگی دارد

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، بیماری‌های قلبی شایع‌ترین علت مرگ و میر در جهان است. مطالعات مشاهده‌ای انجام‌شده در چند دهه پیش نشان داد که بیماری‌های قلبی در کشورهای مدیترانه‌ای شیوع کمتری دارد. این امر منجر به تحقیقات گسترده‌ای در مورد رژیم غذایی مدیترانه‌ای شد که اکنون ثابت شده است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

روغن زیتون فوق بکر یکی از مواد اصلی این رژیم غذایی است، اما تحقیقات در مورد فواید آن برای بیماری‌های قلبی متفاوت است. به عنوان مثال، یک بررسی در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که روغن زیتون ممکن است به کاهش التهاب و افزایش کلسترول خوب (HDL) کمک کند. نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که این روغن همچنین ممکن است سایر چربی‌های خون را کاهش دهد، اما به اندازه سایر روغن‌های گیاهی مؤثر نباشد. از طرف دیگر، یک متاآنالیز در سال ۲۰۲۲ نشان داد که هر ۱۰ گرم اضافی روغن زیتون مصرفی روزانه تأثیر کمی بر چربی خون دارد. همچنین نشان داده شده است که روغن زیتون فشار خون را کاهش می‌دهد که یکی از قوی‌ترین عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی و مرگ زودرس است.

اگر بیماری قلبی، سابقه خانوادگی بیماری قلبی یا هر عامل خطر دیگری دارید، ممکن است بخواهید مصرف روغن زیتون فوق بکر را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

6. مصرف روغن زیتون با افزایش وزن و چاقی مرتبط نیست

مصرف بیش از حد کالری ممکن است منجر به افزایش وزن شود و چربی‌ها کالری بالایی دارند. با این حال، مطالعات متعددی رژیم غذایی مدیترانه‌ای را که سرشار از روغن زیتون است، با تأثیرات مطلوب بر وزن بدن مرتبط دانسته‌اند. همچنین یک بررسی در سال ۲۰۱۸ نشان داد که رژیم‌های غذایی با روغن زیتون زیاد، بیشتر از رژیم‌های غذایی با روغن زیتون کم، به کاهش وزن کمک می‌کنند.

با این حال،توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد هر غذایی می‌تواند منجر به افزایش وزن شود و روغن زیتون نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر در مورد مقدار مناسب مصرف روغن زیتون مطمئن نیستید، با یک متخصص تغذیه ثبت‌شده صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند توصیه‌های غذایی خاصی را برای شما ارائه دهند.

7 روغن زیتون ممکن است با بیماری آلزایمر مبارزه کند

بیماری آلزایمر یکی از شایع‌ترین بیماری‌های تحلیل‌برنده عصبی در جهان است. یکی از ویژگی‌های کلیدی آن، تجمع پلاک‌های بتا-آمیلوئید در داخل سلول‌های مغزی است که می‌تواند منجر به اختلال در تفکر و از دست دادن حافظه شود.

یک بررسی در سال ۲۰۲۴ نشان داد که روغن زیتون ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و اختلالات شناختی را کاهش دهد. روغن زیتون احتمالا با کاهش پلاک‌های بتا-آمیلوئید، التهاب عصبی و استرس اکسیداتیو به این امر دست می‌یابد. به خاطر داشته باشید که تحقیقات بیشتری برای تعیین کامل تأثیر روغن زیتون بر بیماری آلزایمر مورد نیاز است.

8. روغن زیتون ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد

روغن زیتون ممکن است به محافظت در برابر دیابت نوع ۲ کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که افرادی که پیش‌دیابت داشتند و روزانه ۵۵ میلی‌لیتر روغن زیتون غنی‌شده با اسید اولئانولیک مصرف می‌کردند، ۵۵ درصد کمتر از افراد گروه کنترل در معرض ابتلا به دیابت قرار داشتند. همچنین یک متاآنالیز در سال ۲۰۱۷ نشان داد که مصرف مکمل روغن زیتون به طور قابل توجهی به کاهش قند خون و گلوکز پلاسمای ناشتا در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می‌کند.

9. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون دارای خواص ضد سرطان هستند

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سرطان یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در جهان است. افرادی که در کشورهای حوزه مدیترانه زندگی می‌کنند، خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها در آن‌ها کمتر است. متخصصان بر این باورند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای - که شامل روغن زیتون است - ممکن است دلیل این امر باشد.

یک متاآنالیز بزرگ در سال ۲۰۲۲ نشان داد که افرادی که بیشترین مقدار روغن زیتون را مصرف می‌کنند، ۳۱ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند. این احتمالاً به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون است که ممکن است به کاهش آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد، عامل اصلی سرطان، کمک کند. با وجود چشم‌انداز مثبت، تحقیقات بیشتری برای تعیین نقش دقیق روغن زیتون در سرطان مورد نیاز است.

10. روغن زیتون ممکن است به درمان آرتریت روماتوئید کمک کند

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که با مفاصل تغییر شکل یافته و دردناک مشخص می شود. اگرچه علت دقیق آن به خوبی شناخته نشده است، اما این بیماری شامل حمله سیستم ایمنی بدن شما به سلول های سالم به اشتباه است.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۳ نشان داد که روغن زیتون در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، به ویژه در موارد شدید بیماری، با کاهش نشانگرهای التهابی و شدت بیماری مرتبط است. محققان همچنین دریافتند که روغن زیتون به کاهش سطح پروتئین C-reactive (CRP) کمک می‌کند که ممکن است در التهاب و پیشرفت بیماری نقش داشته باشد.

با این حال، تحقیقات محدودی از تاثیر روغن زیتون بر آرتریت روماتوئید پشتیبانی می‌کند. یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی ممکن است به عنوان بخشی از برنامه درمانی شما، سایر درمان‌های طبیعی را توصیه کند.

11. روغن زیتون دارای خواص ضد باکتری است

روغن زیتون حاوی ترکیباتی است که ممکن است باکتری‌های مضر را مهار یا از بین ببرد. یکی از این باکتری‌ها هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) است که در معده زندگی می‌کند و ممکن است باعث زخم معده و سرطان معده شود. یک مطالعه حیوانی در سال ۲۰۲۲ نشان داد که روغن زیتون فوق بکر ممکن است به مبارزه با برخی سویه‌های این باکتری کمک کند. با این گفته، تحقیقات بیشتری روی انسان برای تأیید نقش روغن زیتون در مبارزه با باکتری‌ها و عفونت‌ها مورد نیاز است.

حتماً روغن زیتون فوق بکر تهیه کنید

خرید روغن زیتون فوق بکر ممکن است نسبت به روغن زیتون تصفیه‌شده، فواید بیشتری برای سلامتی داشته باشد. روغن زیتون فوق بکر برخی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات بیواکتیو موجود در زیتون را حفظ می‌کند، در حالی که روغن زیتون تصفیه‌شده بخش زیادی از مواد مغذی زیتون را از دست می‌دهد. همچنین مهم است قبل از خرید محصول، برچسب‌ها و لیست مواد تشکیل‌دهنده را به دقت بخوانید.

سوالات متداول

آیا یک قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز برای شما مفید است؟

تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف روزانه تنها نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و قلبی کمک کند.

فواید روغن زیتون چیست؟

روغن زیتون، چربی‌های سالم، آنتی‌اکسیدان‌ها و خواص ضد التهابی را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های مزمن کمک کند.

در روز چقدر روغن زیتون باید مصرف کنید؟

توصیه دقیقی در مورد مقدار روغن زیتونی که باید در روز مصرف کنید وجود ندارد. با این حال، مصرف روزانه حداقل نصف قاشق غذاخوری با کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن مرتبط است.

نتیجه گیری

روغن زیتون فوق بکر باکیفیت، فوق‌العاده برای سلامتی مفید است. به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند، برای قلب، مغز، مفاصل و سایر اندام‌ها مفید است.

  • جیم فیت
  • 1403/04/11

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال