join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
آشپز با لباس سفید و یک لابستر در دست

لابستر همان شاه میگوست ؟

شاه میگو در واقع نام فارسی انتخاب شده برای لابستر است تا آن را به خانواده میگو ها ربط دهند و آن را حلال گوشت اعلام کنند اما در مورد حلال بودن یا نبودن این خرچنگ پرفایده و با ارزش بحث های زیادی وجود دارد که ما به آن نمی پردازیم در اینجا فقط آنچه علم ثابت کرده است مورد بررسی قرار میگیرد

لابستر دریایی یک انتخاب محبوب از غذاهای دریایی با ارزش غذایی چشمگیر است. شاید شنیده باشید که خرچنگ کلسترول بالایی دارد و.لابستر نیز از خانواده خرچنگ هاست اگرچه این درست است، اما خرچنگ چربی اشباع (چربی مضر) کمی دارد . مانند سایر صدف ها، خرچنگ دیگر به عنوان یک غذای افزایش دهنده کلسترول شناخته نمی شود. چندین دلیل وجود دارد که دفعه بعد که برای یک وعده غذایی خاص برنامه ریزی می کنید، خود را با لابستر همراه کنید.

ارزش غذایی لابستر

این اطلاعات تغذیه ای توسط USDA برای 1 فنجان (145 گرم) گوشت لابستر آب پز یا بخارپز ارائه شده است.

کالری : ۱۲۹
چربی : ۱.۳ گرم
سدیم : ۷۰۵ میلیگرم
کربوهیدرات : ۰
فیبر : ۰
 شکر : ۰
پروتئین : ۲۷.۶ گرم
کلسیم : ۱۳۹.۲ میلی گرم
منیزیم : ۶۲.۴ میکرو گرم
سلنیوم : ۱۰۶ میکرو گرم
ویتامین ب ۱۲ : ۲.۱ میکرو گرم
ویتامین ب ۵ : ۲.۴ میلی گرم
کولین : ۱۱۷.۳ میلی گرم
روی : ۵.۹ میلی گرم

کربوهیدرات لابستر

خرچنگ به طور طبیعی بدون کربوهیدرات است و فیبر یا قند ندارد.

چربی لابستر

یک فنجان گوشت لابستر پخته شده تنها 1.3 گرم چربی دارد که بیشتر آن از چربی های چند غیر اشباع است. همچنین مقداری چربی تک غیراشباع و اشباع شده در لابستر وجود دارد. لابستر منبع خوبی از اسیدهای چرب ضروری امگا 3 است.

لابستر کلسترول بالایی دارد به میزان 212 میلی گرم در هر فنجان. البته اعتقاد بر این است که کلسترول غذایی دیگر سطح کلسترول خون را افزایش نمی دهد.

از آنجایی که لابستر معمولاً یک غذای روزمره نیست، مصرف گهگاهی آن بعید است که برای اکثر افراد مشکل کلسترول ایجاد کند.

پروتئین لابستر

لابستر تا حد زیادی از پروتئین بدون چربی تشکیل شده است. یک فنجان خرچنگ تقریباً 28 گرم پروتئین دارد. مانند سایر صدف‌ها، لابستر نیز تمام اسیدهای آمینه ضروری را فراهم می‌کند.

ویتامین ها و مواد معدنی لابستر

لابستر حاوی کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، سلنیوم، کولین و ویتامین E است.

از آنجایی که لابستر یک حیوان دریایی است، می تواند سدیم بسیار بالایی داشته باشد و تنها یک فنجان آن 705 میلی گرم سدیم دارد. 1 که تقریباً 31 درصد از حد توصیه شده روزانه برای اکثر افراد (2300 میلی گرم در روز) است. 

کالری لابستر

یک فنجان لابستر آب پز یا بخارپز تقریباً 129 کالری دارد.

مقایسه لابستر با دیگر غذاهای دریایی

در اینجا نحوه مقایسه لابستر با انواع دیگر ماهی ها و صدف ها (همه حقایق تغذیه ای برای وعده های ۸۵ یا ۱۱۳ گرمی) آمده است:

ماهی باس : 124 کالری، 4 گرم چربی، 21 گرم پروتئین

ماهی کاد : 90 کالری، 0.5 گرم چربی، 20 گرم پروتئین

صدف : 69 کالری، 2 گرم چربی، 8 گرم پروتئین

ماهی قزل آلا : 121 کالری، 5 گرم چربی، 7 گرم پروتئین

گوش ماهی : 137 کالری، 1 گرم چربی، 24 گرم پروتئین

میگو : 84 کالری، 0.2 گرم، 20 گرم پروتئین

ماهی تن : ۹۹ کالری، ۱ گرم چربی، ۴۲ گرم پروتئین

فواید سلامتی مصرف لابستر

با وجود شهرتش به عنوان یک غذای پرکلسترول، لابستر دارای چندین ویژگی تغذیه ای است که فواید سلامتی زیادی دارد.

از عملکرد سیستم ایمنی پشتیبانی می کند

لابستر یک منبع فراوان از روی است، یک ماده معدنی مهم که با عملکرد سیستم ایمنی مرتبط است . در حالی که کمبود شدید روی باعث اختلال در عملکرد سیستم ایمنی می شود، حتی کمبودهای جزئی روی تولید لنفوسیت ها را مختل می کند و پاسخ های ایمنی را سرکوب می کند.

وضعیت ضعیف روی با نرخ بالاتر عفونت و پنومونی مرتبط است.

یک وعده 1 فنجان لابستر تقریباً 6 میلی گرم روی دارد که 67 درصد نیاز روزانه زنان و 56 درصد برای مردان است.

ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد

مصرف بیشتر غذاهای دریایی، مانند لابستر، با نرخ کمتر سرطان پروستات پیشرفته مرتبط است.

این مزیت به اسیدهای چرب امگا 3 غذاهای دریایی، EPA و DHA مربوط می شود. از آنجایی که بدن ما قادر به تولید امگا 3 نیست، مصرف آنها از طریق غذاهای دریایی، آجیل و دانه ها ضروری است.

از بارداری سالم حمایت می کند

لابستر یک منبع فوق العاده از کولین است. مطالعات انسانی نشان می‌دهد افرادی که در دوران بارداری کولین کافی مصرف می‌کنند، فواید طولانی‌مدتی برای عملکرد حافظه فرزندان خود دارند. 

فواید کولین در دوران بارداری نیز توسط چندین مطالعه حیوانی تایید شده است. در طول سه ماهه دوم بارداری، 450 میلی گرم به عنوان مقدار کافی کولین در نظر گرفته می شود و 1 فنجان لابستر 26 درصد از این مقدار را تامین می کند.

زوال شناختی را کاهش می دهد ( مانند آلزایمر)

کولین نه تنها در دوران بارداری، بلکه برای افراد مسن نیز ضروری است. در این گروه، مصرف کولین با عملکرد بهتر در تست های حافظه شفاهی و دیداری و شاخص های کمتر بیماری آلزایمر همراه است . اسید چرب DHA که در لابستر دریایی نیز یافت می شود، با کاهش مشابهی در زوال شناختی مرتبط است. 

به عملکرد تیروئید کمک می کند

خرچنگ دو ماده معدنی کلیدی مورد نیاز برای عملکرد مناسب تیروئید را فراهم می کند: ید و سلنیوم . اگرچه معمولاً توصیه نمی شود که این مواد معدنی را تکمیل کنید (مگر اینکه پزشک شما خلاف آن را پیشنهاد کند)، غذاهایی مانند لابستر و سایر محصولات دریایی نیازهای غذایی شما را پوشش می دهند. 

اگر با خوردن یک رژیم غذایی متنوع از کمبود آن جلوگیری کنید، ممکن است پزشک شما بتواند علل رژیم غذایی عملکرد ضعیف تیروئید را رد کند.

آلرژی به لابستر

صدف ها (از جمله لابستر، خرچنگ پهن و میگو) یکی از علل شایع واکنش های آلرژیک هستند. بزرگسالان نسبت به کودکان بیشتر مستعد ابتلا به آلرژی به صدف هستند.

آلرژی به صدف با آلرژی به ماهی پره دار متفاوت است. بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی به صدف می توانند انواع دیگر غذاهای دریایی را تحمل کنند.

علائم آلرژی به صدف ممکن است شامل اسهال، استفراغ، سرفه های مکرر، کهیر، یا تورم لب ها و زبان باشد. اگر مشکوک به آلرژی به صدف هستید، برای آزمایش به متخصص آلرژی مراجعه کنید.

مضرات مصرف لابستر

مانند سایر صدف های صید شده وحشی، لابستر دریایی می تواند در معرض خطرات محیطی از جمله انگل ها، بیوتوکسین ها، فلزات سنگین و آلاینده های شیمیایی باشد.همیشه غذاهای دریایی تازه را از یک منبع معتبر انتخاب کنید و هنگام تهیه و نگهداری خرچنگ از دستورالعمل های ایمنی مواد غذایی پیروی کنید.

به گفته کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG) ، لابستر یکی از "بهترین انتخاب ها" برای افرادی است که باردار و شیرده هستند . در دوران بارداری، غذاهای دریایی را به دو تا سه وعده (۲۲۶ تا ۳۴۰ گرم) در هفته محدود کنید. 

انواع لابستر

دو نوع لابستر محبوب وجود دارد: لابستر آمریکایی (همچنین به عنوان لابستر مین، لابستر ماساچوست یا لابستر کانادایی شناخته می شود) و لابستر خاردار. لابستر ها همه به صورت وحشی صید می شوند زیرا روش های پرورش لابستر در مزرعه هنوز در دسترس نیست.

لابستر ها در طیف وسیعی از رنگ ها از جمله قهوه ای مایل به سبز، آبی، زرد روشن، نارنجی غبارآلود و طرح دار هستند. پس از پختن، همه لابستر ها در اثر یک واکنش شیمیایی در پوسته رنگ آن قرمز می شوند. بسته به سن آنها، خرچنگ ها می توانند به اندازه 1.5 اینچ تا ارتفاع رکورد 2.1 فوت طول داشته باشند. 

بهترین زمان مصرف لابستر

لابسترها در تمام طول سال به دام می افتند، اما اواخر بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای خرید لابستر تازه در نظر گرفته می شود.

لابستر ها مدت کوتاهی پس از کشته شدن شروع به فاسد شدن می کنند، بنابراین باید فوراً پخته یا منجمد شوند. هنگامی که یک لابستر زنده منجمد می شود، مواد شیمیایی تخریب شده به سرعت آزاد نمی شوند. جوشاندن خرچنگ زنده نیز از فساد سریع آن جلوگیری می کند. به همین دلیل است که بسیاری از مردم ترجیح می دهند خرچنگ های زنده را برای پختن درست قبل از غذا بخرند. 

ذخیره سازی و ایمنی گوشت لابستر

لابستر در بین یخ

اگرلابستر زنده خریداری می کنید، آن را در همان روز بپزید. پس از پخته شدن، لابستر باید در ظرف دربسته در یخچال نگهداری شود و دو تا سه روز دیگر مصرف شود. گوشت لابستر پخته و چیده شده سه تا چهار روز در یک کیسه ضد رطوبت در یخچال باقی می ماند.

همیشه گوشت خام را جدا از سایر غذاها نگه دارید و قبل و بعد از آماده سازی سطوح، دست ها و ظروف را به خوبی بشویید. لابستر های یخ زده باید به طور ایمن ذوب شوند، یا مهر و موم شده و در آب سرد یا در یخچال غوطه ور شوند. خرچنگ باید حداقل به مدت 15 ثانیه به دمای داخلی ۶۳ درجه سانتیگراد برسد قبل از اینکه خوردن آن بی خطر باشد.

نحوه تهیه لابستر

لابستر ها به دلیل طعم شیرین، غنی و بافت خوش طعم خود شناخته می شوند. از آنجایی که گوشت لابستر به طور طبیعی طعم دهنده است، با روش های ساده آماده سازی خوشمزه می شود.

لابستر ها را می توان آب پز، بخارپز، آب پز، پخته یا کبابی کرد. لابستر پخته شده را می توانید گرم یا سرد سرو کنید. گوشت لابستر را می توان در کاسرول، سالاد، سوپ و سس استفاده کرد. دم لابستر را نیز می توان پر کرد.

علاوه بر گوشت سفید، تامالی (که جگر سبز زیتونی است) و مرجان (قلیه زایشی موجود در گونه های خرچنگ ماده) نیز قابل خوردن است. این اقلام به عنوان غذای خوشمزه سرو می شوند. 

  • مدیر
  • 1401/10/15

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال