join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
عسل و موم عسل

عسل منبعی از شکر طبیعی است که با مصرف معتدل، می‌تواند یک بخش مفید از برنامه غذایی سالم را تکمیل کند و برخی از فواید جالبی را ارائه دهد. اما باید به خاطر داشت که عسل نباید بیش از حد مصرف شود، به ویژه اگر دیابت دارید؛ زیرا دارای مقدار زیادی شکر و کالری است. در ادامه به اطلاعات تغذیه‌ای عسل و تحقیقات علمی مرتبط با آن می‌پردازیم.

ارزش غذایی عسل

سازمان کشاورزی ایالات متحده (USDA) اطلاعات زیر را در مورد یک قاشق غذاخوری (حدود 21 گرم) عسل ارائه می‌دهد:

- کالری: 64
- چربی: 0 گرم
- سدیم: 0 میلی‌گرم
- کربوهیدرات: 17 گرم
- فیبر: 0 گرم
- شکر: 17 گرم
- پروتئین: 0.1 گرم
- پتاسیم: 10.9 میلی‌گرم
- آهن: 0.1 میلی‌گرم
- کلسیم: 1.3 میلی‌گرم

کربوهیدرات‌ها

کالری‌های عسل از کربوهیدرات، به‌خصوص شکر، تشکیل شده‌اند. شکر موجود در عسل تقریباً 50% گلوکز و 50% فرکتوز است. شاخص گلیسمی عسل تقریباً 60 تخمین زده شده است و بار گلیسمی یک قاشق چایخوری حدود 3.5 است. برای مقایسه، شاخص گلیسمی شکر معمولی (سوکروز) 65 است.

چربی

در عسل هیچ چربی‌ای وجود ندارد.

پروتئین

عسل حاوی مقادیر کمی پروتئین است، اما کمیت آن کافی نیست تا به نیازهای روزانه پروتئین شما کمک کند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در عسل ممکن است شامل ویتامین‌های گروه ب، کلسیم، مس، آهن، روی و موارد دیگر باشند که به‌طور اصلی از خاک و گیاهان تولیدکننده شهد وارد می‌شوند. کیفیت عسل و محتوای معدنی آن توسط جایگاه کشتارو پردازش‌دهنده آن تعیین می‌شود. به طور کلی، عسل‌های تاریک‌رنگ، مقادیر بیشتری از ویتامین‌ها و مواد معدنی نسبت به عسل‌های روشن‌رنگ دارند، اما مصرف عسل به طور معمول در مقادیر بسیار کمی است که به‌طور قابل توجهی برای تامین نیازهای روزانه ویتامین و مواد معدنی کمک نمی‌کند.

فواید مصرف عسل

بعضی از انواع عسل‌ها اثرات مفیدی برای بهبود بیماری‌ها ارائه می‌دهند. اما هنگام استفاده از این خصوصیات در زندگی روزانه، مهم است که فواید ادعاشده عسل را با هزینه تغذیه‌ای (محتوای بالای شکر) تعادل دهید.

همچنین باید به‌خاطر داشت که معمولاً عسل به مقادیر کمی مصرف می‌شود که ممکن است معادل مقادیر مصرفی در مطالعات برای بررسی فواید بالقوه عسل نباشد.

می‌تواند سرفه را آرام کند

تحقیقات نشان داده است که عسل ممکن است به آرام کردن سرفه کمک کند. بررسی شش مطالعه درمان سرفه در کودکان نشان داد که یک قاشق عسل، به‌همان اندازه دکسترومتورفان - مهارکننده سرفه موجود در رابیتوسین دی‌ام - و بهتر از بنادریل (دی‌فنهیدرامین) یا عدم درمان سرفه کمک می‌کند. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که عسل ممکن است تسکین بیشتر و برتری طولانی‌تری نسبت به آلبوترول (سالبوتامول) فراهم کند.

ممکن است رژیم‌های منظم‌کننده روده را حمایت کند

تحقیقات نشان داده‌اند که عسل ممکن است تأثیر مثبتی در درمان سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) داشته باشد. محققان فرضیه می‌گذارند که فیتوشیمیکال‌ها و فلاونوئیدها ممکن است به فرایندهای گوارشی در بدن کمک کنند. اما تاکنون مطالعاتی که این فواید را تأیید کنند، به‌اندازه کافی بزرگ و جامع نیستند.

برای مثال، یک مطالعه انجام شده بر روی موش‌ها نشان داد که عسل خام معده را آرام می‌کند و علائم اسهال و یبوست را کاهش می‌دهد. عسل اثرات شدت و مدت زمان اسهال ویروسی را بهتر از درمان آنتی‌ویروس معمولی کاهش می‌دهد. اما این فواید در انسان‌ها تأیید نشده است.

ممکن است به سلامت تولیدات تولیدی زنان کمک کند

یک نوع عسل به نام ژله رویال اثرات مختلفی در خصوص سلامت تولیدات تولیدی زنان دارد. ژله رویال موجودیت‌های مقاومتی پیش‌قاعدگی (PMS) و علائم انقطاع قاعدگی را کاهش داده‌اند.

آنتی‌اکسیدان‌ها موجود در ژله رویال ممکن است کمک کنند تا آسیب‌های اکسیداتیو مرتبط با پیری تخمدان‌ها کاهش یابد. مطالعات اولیه روی حیوانات همچنین نشان داده‌اند که ژله رویال کیفیت اسپرم را بهتر کرده‌ است. اما این تأثیر در انسان‌ها هنوز تأیید نشده است.

کمک به ترمیم زخم‌ها

پروپولیس، یک مؤلفه موجود در عسل، از 50% رزین، 30% موم، 10% روغن‌های اساسی، 5% گرده‌ها و 5% ترکیبات آلی دیگر تشکیل شده‌است. پروپولیس فعالیت رادیکال‌های آزاد را کاهش داده و سنتز کلاژن را ترویج می‌دهد، که هر دوی آنها برای ترمیم زخم مفید هستند.

توصیه شده برای زخم‌های پاهای دیابتی و برخی از نوع‌های خاصی از آکنه هنگام استفاده موضعی است. اما نیاز به بررسی‌های بیشتری در انسان‌ها احساس می‌شود.

کاهش خطر سرطان

عسل ممکن است بر توسعه سرطان در مراحل مختلف پیشروی بیماری تأثیر بگذارد. عسل در مطالعات انجام‌شده در لابه‌لای آزمایش‌لوله‌ها نشان داده‌شده‌است که می‌تواند آپوپتوز (مرگ سلولی) سلول‌های توموری را ایجاد، التهاب را کاهش دهد و رشد تومور را مهار کند.

تاکنون مطالعات روی انسان‌ها این فواید را نشان نداده‌اند. اگرچه عسل به تنهایی درمان مؤثری برای سرطان نیست، مطالعات اولیه نیاز به بررسی‌های بیشتری نشان داده‌اند.

آلرژی‌ به عسل

عسل آلرژن شایعی نیست. با این حال، مطالعات موردی از آنافیلاکسیس ناشی از عسل گزارش شده‌اند. آنافیلاکسیس ناشی از مصرف عسل واکنش ایمنی ناشی از IgE (آلرژی غذایی واقعی) است.

پروپولیس می‌تواند برای افرادی که در جمع‌آوری عسل فعالیت دارند، آلرژن تماسی باشد. اگر شما به عسل حساسیت دارید، بهتر است برای ارزیابی کامل به متخصص درمانی خود مراجعه کنید.

اثرات مخرب

اکادمی کودکان ایالات متحده (AAP) به والدین توصیه می‌کند که هیچ‌گاه عسل را به نوزادان زیر یک سال عمر ندهند. این می‌تواند منبعی از اسپوره‌های باعث بوتولیسم باشد که می‌تواند به بیماری شدید در نوزادان جوان منجر شود.

اگر به دلایل پزشکی رژیم کم‌شکر یا کم‌کربوهیدرات دارید، باید مصرف عسل را محدود کنید. عسل تقریباً از خالصه‌ی شکر (کربوهیدرات) است. به‌طوری‌که با وجود فواید بهداشتی‌ای که مرتبط با آن است، عسل همچنان باعث افزایش سطح گلوکز خون می‌شود و باید در توجه به کل مصرف کربوهیدرات ارزیابی شود.

چگونگی نگه‌داری و ایمنی غذایی

عسل خام و فرآوری‌شده باید زیر ۳۲ درجه فارنهایت نگه‌داری شوند تا از کریستالیزه‌شدن و تغییر رنگ و بو جلوگیری شود. عسل به‌طور طبیعی ضدعفونی‌کننده است، اما باید از رطوبت خارجی محافظت شود.

توصیه‌ی کلی برای ماندگاری عسل دو سال است، اما این ممکن است متفاوت باشد. محفظه‌های بی‌هوازی و ضدعفونی‌شده به ماندگاری و ایمنی عسل کمک می‌کنند.

روش تهیه

عسل یک ماده‌ی شیرین‌کننده و یکی از بهترین جایگزین‌های شکر است، بنابراین راه‌های بی‌شماری برای استفاده از آن در آشپزخانه وجود دارد. با این حال، برخی از آشپزها ممکن است هنگام پخت و پز با عسل مشکل داشته باشند، زیرا ممکن است آن پیچیده شود. برای جلوگیری از این موضوع، قبل از قرار دادن عسل در قاشق یا پیمانه محلول پخت، از اسپری‌کردن آن استفاده کنید تا عسل بدون هیچ‌گونه اندازه‌گیری و خرابکاری آسان بیفتد.

هنگام جایگزینی عسل به جای شکر خرد شده در دستور العمل‌ها، مهم است به یاد داشته باشید که عسل طعم قوی‌تر، اسیدیته بیشتر و محتوای رطوبتی بیشتری نسبت به شکر دارد. متخصصان پخت‌وپز توصیه می‌کنند که برای هر کوپ شکر به‌جای آن 14 تا 21 گرم عسل استفاده کنید و همچنین مقدار مایعات را برای هر کوپ شکر کم کنید. همچنین باید دمای فر را ۲۵ درجه فارنهایت کاهش دهید و به‌دقت نظارت کنید تا غذا به‌موقع آماده شود.

  • جیم فیت
  • 1402/04/30

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال