join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
شاخه های سبز رزماری روی سطح چوبی

رزماری (Rosmarinus officinalis) گیاهی است که معمولاً در آشپزی مرزه استفاده می شود. رزماری یک عنصر کلیدی در بسیاری از سس های ماکارونی، دستور پخت پیتزا و وینیگرت است. گیاه چوبی چند ساله نیز سابقه طولانی در استفاده برای فواید دارویی و سلامتی دارد.

برخی، اما نه همه این فواید سلامتی، توسط شواهد علمی تأیید شده اند. درباره نحوه افزودن رزماری به رژیم غذایی خود برای طعم و مزه و سلامت بیشتر بیاموزید.

فواید رزماری

از فواید رزماری می توان به اثرات ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی اشاره کرد. با این حال، مشخص نیست که آیا این فواید رزماری در انسان رخ می دهد یا خیر، زیرا مطالعات بیشتر بر روی حیوانات انجام می شود. گفتنی است، رزماری به طور سنتی در طب جایگزین برای درمان یا بهبود برخی از شرایط پزشکی از جمله ریزش مو، آرتریت، آسیب کلیوی، خستگی ذهنی و فیبرومیالژیا استفاده شده است.

در زیر شرایطی وجود دارد که محققان اثرات رزماری را بر روی آنها اعمال کرده اند. اگرچه برخی از آنها ارتباط قوی تری با رزماری برای مزایای بالقوه سلامتی نسبت به سایرین دارند، تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر کلی رزماری مورد نیاز است.

ریزش مو

تحقیقات اولیه نشان می دهد که استفاده از روغن رزماری روی پوست سر به اندازه ماینوکسیدیل برای افزایش تعداد مو در افراد مبتلا به طاسی با الگوی مردانه موثر است.

در یک مطالعه تحقیقاتی، افرادی که رزماری و سایر روغن های ضروری (اسطوخودوس، آویشن و چوب سدر) را ماساژ دادند، پس از هفت ماه بهبودی نشان دادند.

با این حال، مشخص نیست که آیا این رزماری بود که فایده ای را به همراه داشت یا خیر.

آرتروز

به گفته دانشگاه پنسیلوانیا، روغن های حاوی رزماری برای تسکین درد عضلات و مفاصل مرتبط با آرتریت و همچنین بهبود گردش خون استفاده شده است. برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف یک محصول حاوی رزماری، رازک و اسید اولئانولیک می تواند درد مرتبط با آرتریت را کاهش دهد. تحقیقات بیشتری برای تایید این اثر مورد نیاز است.

آسیب کلیه دیابتی (نفروپاتی)

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف یک محصول حاوی رزماری، سنتوری و لوواژ ممکن است بتواند میزان پروتئین موجود در ادرار را در صورت مصرف با داروهای استاندارد دیابت کاهش دهد. پروتئین موجود در ادرار نشانگر بیماری کلیوی در بیماران دیابتی است.

خستگی روانی

تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف رزماری باعث بهبود توجه یا انرژی ذهنی در بزرگسالان با سطح انرژی پایین نمی شود. با این حال، نتایج مطالعه متفاوت است. مطالعات دیگر نشان می دهد که می تواند استرس ناشی از تست زدن را کاهش دهد و اضطراب را از بین ببرد.

فیبرومیالژیا

در حالی که تصور می شد رزماری می تواند اثرات فیبرومیالژیا را بهبود بخشد، تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف یک محصول حاوی رزماری، رازک و اسید اولئانولیک در واقع علائم فیبرومیالژیا را بهبود نمی بخشد.

بیماری لثه (ژنژیویت)

تحقیقات اولیه نشان می دهد که دهانشویه گیاهی حاوی رزماری و سایر مواد به کاهش خونریزی و تورم لثه در افراد مبتلا به بیماری لثه در صورت استفاده دو بار در روز بعد از غذا به مدت دو هفته کمک می کند.

فشار خون پایین (هیپوتانسیون)

یک مطالعه اولیه نشان داد که مصرف روغن رزماری ممکن است به طور موقت فشار خون را در افراد مبتلا به افت فشار خون افزایش دهد، اما فواید آن موقتی بود.

سایر کاربردهای رایج رزماری شامل درمان موارد زیر است:

سرفه
اگزما
گاز
نقرس
سردرد
فشار خون بالا
افزایش جریان قاعدگی
القای سقط جنین
سوء هاضمه
مشکلات کبد و کیسه صفرا

برای تایید این مزایا به شواهد بیشتری نیاز است.

ارزش غذایی رزماری

هنگامی که با رزماری طبخ می کنید، ممکن است از ادویه خشک شده یا رزماری تازه موجود در بخش محصولات بازار استفاده کنید. حقایق تغذیه ای کمی متفاوت است زیرا غلظت آن در هر نسخه متفاوت است، اما استفاده از رزماری در غذای شما احتمالاً تفاوت قابل توجهی در تعداد کالری یا ترکیب مواد مغذی وعده غذایی شما ایجاد نمی کند.

طبق داده‌های USDA، یک قاشق غذاخوری رزماری خشک کمتر از 11 کالری دریافت می‌کند. بیشتر این کالری ها از کربوهیدرات به شکل فیبر می آیند، اما رزماری منبع قابل توجهی از کربوهیدرات، قند یا فیبر نیست.

یک وعده معمولی یک قاشق غذاخوری رزماری نیز به احتمال زیاد ریزمغذی های قابل توجهی را تامین نمی کند. با این حال، مقدار کمی ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B6 و فولات دریافت خواهید کرد. مواد معدنی موجود در رزماری شامل کلسیم، آهن و منیزیم و منگنز است.

انتخاب، آماده سازی و ذخیره سازی

رزماری دارای طعمی است که اغلب شبیه به کاج توصیف می شود. برخی نیز آن را تند، لیمویی یا تلخ توصیف می کنند.

رزماری تازه به راحتی در بخش تولید اکثر بازارها یافت می شود. نسبتا دلچسب است و زمانی که در یخچال نگهداری می شود نسبت به بسیاری از گیاهان دیگر تازه می ماند. به همین دلیل، بسیاری از آشپزها استفاده  رزماری تازه را (به جای خشک) ترجیح می دهند.

مانند همه گیاهان و ادویه جات خشک، رزماری خشک شده را در یک ظرف دربسته در یک فضای تاریک خنک نگهداری کنید. اگر به درستی ذخیره شود، احتمالاً سه تا چهار سال خوب می ماند.

دستور پخت

رزماری به خوبی با گوشت برشته، گوجه فرنگی و غذاهای سبزیجات جفت می شود. معمولا در غذاهای ایتالیایی استفاده می شود. رزماری اغلب هنگام تهیه پیتزا استفاده می شود و اغلب با سایر گیاهان در ترکیب ادویه ها ترکیب می شود.

برخی از افراد با افزودن یک شاخه رزماری و اجازه دادن به دم کردن آن، روغن‌هایی مانند روغن زیتون را طعم‌دار می‌کنند.

عوارض جانبی احتمالی

هنگامی که رزماری در مقادیر معمولی برای طعم دادن به غذا استفاده می شود، احتمالاً برای اکثر افراد بی خطر است. همچنین در صورت استفاده دارویی در دوزهای مناسب برای مدت زمان کوتاه، احتمالاً بی خطر است. طبق منابع پزشکی، دوز معمولی برگ رزماری 4 تا 6 گرم در روز است. آنها توصیه می کنند که اسانس رزماری نباید به صورت داخلی استفاده شود.

برخی گزارش‌ها از واکنش آلرژیک به رزماری در دوزهای بالا وجود دارد. عوارض جانبی ممکن است شامل استفراغ، اسپاسم، کما و در برخی موارد مایع در ریه ها باشد.

در نهایت، دوز رزماری نباید توسط زنان باردار یا زنانی که مایل به باردار شدن هستند استفاده شود.

سوالات رایج

بهترین جایگزین برای رزماری در دستور العمل ها چیست؟

بسیاری از آشپزها از آویشن یا ترخون به عنوان جایگزین رزماری در دستور العمل ها استفاده می کنند. مریم گلی و مرزنجوش نیز توسط برخی آشپزها استفاده می شود.

آیا می توانم ساقه های رزماری را بخورم؟

ساقه گیاه رزماری چوبی است و جویدن آن سخت است. به همین دلیل، آشپزها معمولاً قبل از پختن، برگ های کوچک رزماری را از ساقه جدا می کنند، مگر اینکه بعد از پختن بخواهند ساقه را جدا کنند.

  • جیم فیت
  • 1402/05/18

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال