join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
خربزه تلخ نرسیده

فواید خوردن خربزه تلخ و ارزش غذایی آن

خربزه تلخ (Momordica charantia) معمولاً به عنوان کدو تلخ، کارلا یا گلابی بلسان نیز شناخته می شود. خربزه تلخ به عنوان یک میوه کم کالری و کربوهیدرات و فیبر مفید بالایی دارد. اگر با استفاده از خربزه تلخ در طب عامیانه آشنایی دارید، ممکن است از خود بپرسید که آیا تحقیقات امروزی ادعاهای سلامت باستانی آن را تأیید می کند یا خیر. در اینجا جدیدترین موارد در مورد این میوه سبز آورده شده است.

ارزش غذایی خربزه تلخ

ارزش غذایی خربزه تلخ بر اساس اینکه کدام قسمت از گیاه مصرف می شود و خام یا پخته شدن آن کمی متفاوت است. اطلاعات تغذیه ای زیر توسط USDA برای 1 فنجان (124 گرم) خربزه تلخ پخته شده بدون چربی اضافه ارائه شده است.

کالری: 24
چربی: 0.2 گرم
سدیم: 392 میلی گرم
کربوهیدرات: 5.4 گرم
فیبر: 2.5 گرم
شکر: 2.4 گرم
پروتئین: 1 گرم
پتاسیم: 395.6 میلی گرم
منیزیم: 19.8 میلی گرم
(ویتامین C) : 40.9 میلی گرم
فولات: 63.2 میکروگرم

 

کربوهیدرات ها

بیشتر کالری موجود در خربزه تلخ از کربوهیدرات ها تامین می شود. از آنجایی که محتوای کالری کل بسیار کم است، کربوهیدرات خربزه تلخ نیز کم است. یک فنجان خربزه تلخ پخته شده کمی بیش از 5 گرم کربوهیدرات دارد که حدود نیمی از آن فیبر (2.5 گرم) است. خربزه تلخ همچنین حاوی مقداری قند طبیعی است اما در کل میوه ای با گلیسمی پایین است.

چربی ها

در خربزه تلخ چربی بسیار کمی وجود دارد. یک فنجان خربزه تلخ پخته شده حاوی کمتر از 1/2 گرم چربی است مگر اینکه در طول پخت چربی اضافی اضافه شود.

پروتئین

مانند بیشتر میوه ها، خربزه تلخ منبع پروتئین قابل توجهی نیست.

ویتامین ها و مواد معدنی

ریزمغذی های موجود در خربزه تلخ شامل ویتامین A، ویتامین C، کلسیم، پتاسیم، فسفر، روی، مس، آهن و منیزیم است. خربزه تلخ همچنین چندین ویتامین B و آنتی اکسیدان های مفید مانند لوتئین و زآگزانتین را فراهم می کند.

فواید سلامتی خوردن خربزه تلخ

خربزه تلخ اغلب در زمینه مدیریت دیابت مورد بحث قرار می گیرد، با این حال، نتایج مطالعات برای این منظور متناقض است.

چاقی شکمی را کاهش می دهد

اگرچه بیشتر داده ها تا کنون بر روی موش های آزمایشگاهی به جای انسان انجام شده است، شواهد امیدوارکننده ای وجود دارد که توانایی خربزه تلخ را در کاهش ذخیره چربی احشایی نشان می دهد. نشان داده شده است که مکمل خربزه تلخ با کاهش دادن ژن های مسئول تولید سلول های چربی جدید، تکثیر سلول های چربی را کاهش می دهد. کاهش دور کمر با مصرف خربزه تلخ نیز در مطالعات اولیه انسانی مشاهده شده است.

ایمنی را تقویت می کند

خربزه تلخ حاوی پروتئینی به نام موموردیکا پروتئین ضد ایمونو ویروس انسانی (MAP30) است. نشان داده شده است که MAP30 از انواع عملکردهای سیستم ایمنی پشتیبانی می کند. به نظر می رسد خربزه تلخ با مهار عفونت HIV لنفوسیت های T، افزایش تعداد سلول های کشنده طبیعی و سلول های کمکی T و افزایش تولید سلول های B ایمونوگلوبولین ها، از ایمنی قوی حمایت می کند. .

سلامت قلب را ارتقا می دهد

با وجود تحقیقات محدود بر روی انسان، خربزه تلخ در زمینه سلامت قلب و عروق نیز نویدبخش است. مطالعات توانایی عصاره خربزه تلخ را در کاهش سطح کلسترول با ترویج دفع کلسترول از طریق اسیدهای صفراوی نشان داده اند.

علاوه بر این، به طور گسترده پذیرفته شده است که مصرف میوه و سبزیجات با تامین فیبر، پتاسیم و ویتامین های آنتی اکسیدان، سلامت قلب را تقویت می کند. افزایش تنوع و مقدار میوه ها و سبزیجات در برنامه غذایی شما، از طریق غذاهایی مانند خربزه تلخ، از یک سبک زندگی سالم برای قلب حمایت می کند.

از آسیب سلولی جلوگیری می کند

خربزه تلخ حاوی چندین ترکیب آنتی اکسیدانی است که در برابر رادیکال های آزاد موثر هستند. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که هم برگ‌ها و هم میوه خربزه تلخ ترکیبات فنلی مفیدی هستند که توانایی کاهش اکسیدان‌های مضر را دارند. اگرچه این موضوع هنوز برای پیشگیری یا درمان بیماری ثابت نشده است، اما نیاز به تحقیقات بیشتر در زمینه‌هایی از جمله را نشان می‌دهد.

از بینایی محافظت می کند

ویتامین A موجود در خربزه تلخ ممکن است به پیشگیری از بیماری های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا (AMD) مرتبط با سن کمک کند. به طور خاص، لوتئین و زآگزانتین در شبکیه انباشته می شوند و محافظت موضعی در برابر آسیب اکسیداتیو ایجاد می کنند.

آلرژی به خربزه تلخ

خربزه تلخ یک آلرژی رایج شناخته شده نیست، با این حال، حساسیت های مفرط ممکن است رخ دهد. اگر پس از مصرف یا دست زدن به خربزه تلخ متوجه علائم شدید، از پزشک خود بخواهید که ارزیابی کند.

عوارض نامطلوب خوردن خربزه تلخ

کارشناسان بهداشت توصیه می کنند که زنان باردار از مصرف خربزه تلخ اجتناب کنند زیرا می تواند باعث انقباضات زودرس و سقط جنین شود. خربزه تلخ می تواند اثربخشی داروهای دیابت را افزایش دهد. بنابراین، استفاده از آن در صورت مصرف با سایر عوامل کاهش دهنده گلوکز یا انسولین ممکن است ایمن نباشد.

اسهال، استفراغ و سردرد نیز با مصرف خربزه تلخ همراه بوده است. مصرف خود را به تدریج افزایش دهید تا ببینید بدن شما چگونه به این غذای جدید واکنش نشان می دهد.

انواع خربزه تلخ

دو نوع خربزه تلخ وجود دارد: خربزه تلخ هندی و خربزه تلخ چینی. در مقایسه با خربزه تلخ هندی، خربزه تلخ چینی دارای برآمدگی های صاف تر، زگیل های کمتری است و طعم تلخ کمتری دارد.

همراه با مصرف خام خربزه به عنوان میوه، می توان خربزه تلخ را در آب آن نیز فشرده کرد. عصاره خربزه تلخ یا پودر دانه های آن را می توان به عنوان مکمل های گیاهی یا چای خریداری کرد.

خربزه تلخ وقتی بهترین است که

به احتمال زیاد خربزه تلخ را در اکثر فروشگاه های زنجیره ای مواد غذایی پیدا نمی کنید. با این حال، بسیاری از بازارهای آسیایی آن را در تمام طول سال حمل می کنند. ممکن است آن را در پایان تابستان یا ابتدای پاییز در میدان تره بار محلی خود پیدا کنید.

انواع مختلف خربزه تلخ تنوع رنگی متفاوتی دارند. به طور کلی، اگر خربزه تلخ سبز بخرید، احتمالا هنوز نرسیده است. با این حال، بسیاری از آشپزها از خربزه تلخی استفاده می کنند که به طور کامل رسیده نیست. خربزه تلخ با وجود میوه بودن، ممکن است بسته به نوع غذا مانند یک سبزی پخته شود. اگر تا به حال خربزه تلخ نخورده اید، تحقیق در مورد دستور العمل های فرهنگی یا صحبت با کشاورزانی که آن را پرورش می دهند می تواند به شما در کشف راه های جالب استفاده از آن کمک کند.

ذخیره سازی و ایمنی مواد غذایی

خربزه تلخ را تا زمانی که آماده استفاده از آن شوید، در یخچال نگهداری کنید، زیرا به سرعت خراب می شود. . پس از برش، خربزه تلخ باید مانند سایر میوه ها، به مدت 3 تا 5 روز در یخچال نگهداری شود. در صورت مشاهده علائم لجن، کپک زدن یا تخریب آن را دور بریزید.

نحوه تهیه

برای طبخ خربزه تلخ ابتدا پوست مومی آن را با پوست کن یا چاقو جدا کنید. بسیاری از آشپزها خربزه تلخ را می جوشانند، بخارپز می کنند یا در سرخ کردنی استفاده می کنند. برخی دیگر خربزه را خالی می کنند و با موادی مانند سوسیس گوشت خوک یا فلفل پر می کنند.

طعم تلخ این میوه طعمی اکتسابی است. اگر از تلخی آن لذت نمی برید، سعی کنید قبل از پختن میوه، آن را به مدت 30 تا 45 دقیقه در آب نمک خیس کنید.

  • جیم فیت
  • 1402/07/25

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال