join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
کلمه دیابت نوشته شده روی قند ها با پس زمینه مشکی

5 دلیل که شکر و قند برای سلامتی شما مضر است

مصرف بیش از حد قند می تواند برای سلامتی مضر باشد. این می تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلفی مانند افزایش خطر افزایش وزن، دیابت، پوسیدن دندان و غیره شود.

بسیاری از محصولات غذایی سالم مانند محصولات لبنی، سبزیجات و میوه ها به طور طبیعی حاوی قند هستند. شکر موجود در این غذاها طعم شیرین تری به آن ها می دهد.

برای افراد مهم است که این غذاها را در رژیم غذایی خود بگنجانند، زیرا دارای طیف وسیعی از مواد مغذی دیگر هستند که فواید سلامتی ارزشمندی را ارائه می دهند.

با این حال، تولیدکنندگان تمایل دارند شکر را به غذاهایی مانند غلات و کیک و برخی نوشیدنی ها اضافه کنند. این قندهای اضافه شده یا قندهای آزاد هستند که باعث مشکلات سلامتی می شوند.

برخلاف غذاها و نوشیدنی هایی که به طور طبیعی حاوی شکر هستند، آنهایی که شکر اضافه دارند هیچ ارزش غذایی ندارند. آنها همچنین منبع انرژی ضعیفی هستند، زیرا بدن قند اضافه شده را خیلی سریع هضم می کند. مصرف بیش از حد ممکن است به مرور زمان باعث مشکلات سلامتی شود.

این مقاله به پنج دلیل برای مضر بودن قندهای اضافه برای سلامتی می پردازد.

1. نداشتن ارزش غذایی

شکر هیچ گونه ویتامین و مواد معدنی ندارد.

شکر یک کالری خالی است.

افزودن آن به غذاها و نوشیدنی ها به میزان قابل توجهی محتوای کالری آنها را بدون افزودن هیچ گونه فواید تغذیه ای افزایش می دهد. بدن معمولا این غذاها و نوشیدنی ها را به سرعت هضم می کند. این بدان معناست که آنها منبع خوبی برای انرژی نیستند.

محصولاتی که به طور طبیعی حاوی قند هستند متفاوت هستند. به عنوان مثال، میوه ها و محصولات لبنی حاوی قند طبیعی هستند. بدن این غذاها را با سرعت کمتری هضم می کند و به منبع انرژی پایدار تبدیل می شود.

چنین محصولاتی همچنین حاوی مواد مغذی دیگری هستند. به عنوان مثال، آنها همچنین حاوی فیبر و طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

مصرف کالری های خالی، مزایای سلامتی مصرف سایر غذاها و نوشیدنی ها را که دارای ارزش غذایی هستند، تضعیف می کند. همچنین می تواند باعث عدم تعادل شود، جایی که کمبود مواد مغذی می تواند منجر به عوارض بیشتر سلامتی شود.

حتما بخوانیدکالری های خالی چیست؟

2. افزایش وزن

خطر قابل توجه مصرف قند اضافی در رژیم غذایی افزایش وزن است.

در بیشتر موارد، غذاها و نوشیدنی های شیرین دارای کالری بالایی هستند. مصرف بیش از حد این محصولات حتی با ورزش منظم منجر به افزایش وزن می شود. شواهد محکمی وجود دارد که نشان می دهد قند اضافی در رژیم غذایی دلیل افزایش وزن است.

از آنجایی که بدن معمولا محصولات حاوی قندهای افزوده را سریعتر هضم می کند، آنها برای مدت طولانی گرسنگی را جبران نمی کنند. این می‌تواند منجر به خوردن بیشتر در طول روز و در کل دریافت کالری بیشتر شود.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد قند می تواند بر مسیرهای بیولوژیکی تنظیم کننده گرسنگی تأثیر بگذارد.

لپتین هورمونی است که با تعیین میزان انرژی مورد نیاز بدن، گرسنگی را تنظیم می کند. اختلال در عملکرد لپتین می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

مطالعه‌ای روی موش‌ها در سال 2011 نشان داد که رژیم غذایی سرشار از چربی و قند می‌تواند منجر به مقاومت به لپتین شود. مقاومت به لپتین زمانی رخ می دهد که بدن دیگر به درستی به لپتین پاسخ نمی دهد. نویسندگان این مطالعه دریافتند که حذف قند از رژیم غذایی مقاومت به لپتین را معکوس می کند.

مطالعه دیگری در سال 2014 نشان داد که نوشیدنی های شیرین می تواند مشکل خاصی برای مقاومت به لپتین باشد.

توجه به این نکته ضروری است که شکر به خودی خود باعث افزایش وزن و چاقی نمی شود. قند یکی از چندین علت است. اضافه وزن یا چاقی نتیجه تعامل پیچیده بین رژیم غذایی، فعالیت بدنی، ژنتیک و عوامل اجتماعی و محیطی است.

با این حال، محدود کردن میزان قند در رژیم غذایی یکی از ساده ترین راه ها برای جلوگیری از افزایش وزن است.

3. دیابت

نوشیدن نوشابه یا سایر نوشیدنی های شیرین ممکن است خطر ابتلا به دیابت را در فرد افزایش دهد.

بین مصرف نوشیدنی های شیرین و ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط وجود دارد.

اینکه شکر باعث دیابت می شود درست نیست. رژیم غذایی پر کالری از هر نوعی می تواند منجر به دیابت نوع 2 شود.

با این حال، در بیشتر موارد، رژیم های غذایی سرشار از قند، کالری بالایی دارند. این می تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

نوشیدنی های شیرین به ویژه مشکل ساز هستند.

یک متاآنالیز داده‌های 310819 نفر نشان داد که افرادی که نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌کنند 26 درصد بیشتر از افرادی که مصرف کم دارند، در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. این مطالعه «مصرف زیاد» را بین یک تا دو نوشیدنی شیرین در روز تعریف کرد.

انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند برای جلوگیری از دیابت نوع 2 از نوشیدنی های شیرین خودداری کنید.

4. حفره های دندان

مصرف شکر می تواند باعث پوسیدگی دندان شود که ممکن است منجر به ایجاد حفره شود.

پس از خوردن شکر، باکتری ها در دهان لایه نازکی از پلاک را روی دندان ها تشکیل می دهند. این باکتری ها با قندهای موجود در غذاها و نوشیدنی ها واکنش نشان می دهند. این واکنش باعث ترشح اسیدی می شود که به دندان ها آسیب می رساند.

ممکن است بدن بتواند بخشی از این آسیب را خودش ترمیم کند. با این حال، با گذشت زمان، رژیم غذایی سرشار از قند باعث آسیب دائمی می شود. این می تواند منجر به حفره دندان شود. حفره ها سوراخ های نفوذ پذیری هستند که روی دندان ها ایجاد می شوند.

محدود کردن مصرف غذاهای حاوی قند بالا یکی از راه‌های موثر منبع مطمئن برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است.

5. بیماری قلبی

رژیم های غذایی با قند بالا ممکن است خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

نتایج یک مطالعه 15 ساله نشان می دهد که افرادی که قند افزوده زیادی در رژیم غذایی خود دارند به طور قابل توجهی بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی نسبت به افرادی هستند که مقادیر کمی شکر اضافه شده در رژیم غذایی خود دارند.

باز هم، تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدنی‌های شیرین ممکن است برای افزایش خطر بیماری قلبی مشکل‌ساز باشند. این ارتباط ممکن است به این دلیل باشد که نوشیدنی های شیرین کالری بالایی دارند، بر گرسنگی تأثیر نمی گذارند و مقدار ناکافی انرژی را تأمین می کنند.

اگرچه ارتباط واضحی وجود دارد، اما تحقیقات بیشتری برای درک بهتر رابطه بین قند و بیماری قلبی ضروری است.

قندهای اضافه شده که باید مراقب آنها باشید

قندهای اضافه شده می توانند در بسیاری از محصولات شگفت انگیز ظاهر شوند. بررسی محتویات غذا قبل از خرید یکی از راه‌های جلوگیری از قند اضافه است.

با این حال، برخی از برچسب های مواد غذایی تشخیص این که آیا آنها حاوی شکر افزوده هستند یا خیر، دشوار است، زیرا نام های مختلفی برای آن وجود دارد.

چند نمونه از نام‌های دیگر شکر افزوده عبارتند از:

  • دکستروز
  • ساکارز
  • شهد آگاو
  • مالتوز
  • ملاس
  • عسل
  • شربت ذرت با فروکتوز بالا
  • شیرین کننده ذرت
  • فروکتوز کریستالی
  • آب نیشکر تبخیر شده

برای حفظ یک رژیم غذایی سالم، بهتر است مردان بیش از 36 گرم قند افزوده در روز و برای زنان بیش از 25 گرم در روز مصرف نکنند.

این توصیه منبع معتبر AHAT است.

خلاصه مطلب

شکر به خودی خود مضر نیست. با این حال، مصرف یک منبع طبیعی قند برای سلامتی بهتر از مصرف قندهای افزوده است.

وجود قند اضافی در رژیم غذایی می تواند باعث طیفی از بیماری ها از جمله بیماری قلبی، افزایش وزن و دیابت شود.

برای آگاهی از قندهای افزوده شده در محصولات غذایی، مهم است که برچسب ها را به دقت بخوانید.

  • جیم فیت
  • 1402/09/12

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال