join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
لیوان ها پر از آب یخ و تعدادی یخ در کنار لیوان ها  با پس زمینه سرد آبی

آیا نوشیدن آب سرد برای انسان مضر است؟

هیدراته ماندن برای سلامتی ما حیاتی است، اما بحث هایی در مورد بهترین دمای آب زمانی که مردم آن را می نوشند وجود دارد. برخی از طرفداران معتقدند که نوشیدن آب سرد می تواند برای سلامتی مضر باشد.

مصرف آب کافی در هر روز برای پشتیبانی از تمام عملکردهای بدن، از جمله هضم و متابولیسم، خلاص شدن از شر مواد زائد، حفظ دمای طبیعی بدن، و حفظ سلامت اندام ها و بافت ها ضروری است.

در این مقاله به بررسی مضر بودن نوشیدن آب سرد برای افراد می پردازیم. همچنین خطرات و مزایای احتمالی نوشیدن آب سرد و اینکه آیا بهتر است آب گرم بنوشید یا آب سرد را پوشش می دهیم.

آیا نوشیدن آب سرد برای شما مضر است؟

هیچ مدرکی مبنی بر مضر بودن نوشیدن آب سرد برای سلامتی وجود ندارد.

بر اساس سنت های هندی طب آیورودا، آب سرد می تواند باعث عدم تعادل در بدن و کند کردن روند گوارش شود.

دمای مرکزی بدن در حدود 37 درجه سانتیگراد است و پیروان آیورودا معتقدند که بدن برای بازگرداندن این دما پس از نوشیدن آب سرد باید انرژی بیشتری صرف کند.

در سنت آیورودا، آب سرد می تواند «آتش» یا آگنی را خنثی کند که سوخت تمام سیستم های بدن است و برای سلامتی ضروری است. پیروان آیورودا نیز معتقدند که آب گرم یا داغ به تسهیل هضم کمک می‌کند.

در طب غربی، شواهد علمی کمی وجود دارد که نشان دهد آب سرد برای بدن یا هضم مضر است. نوشیدن آب زیاد می تواند به دفع سموم بدن، کمک به هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک کند.

یک مطالعه کوچک در سال 2013، تأثیرات آب آشامیدنی در دماهای مختلف را در شش نفر که بدنبال ورزش خفیف، در یک اتاق گرم و مرطوب دچار کم آبی شده بودند، بررسی کرد.

محققان دریافتند که تغییر دمای آب بر واکنش تعریق شرکت کنندگان و میزان آب نوشیدن آنها تأثیر می گذارد. دمای مطلوب آب در این مطالعه 16 درجه سانتیگراد (60.8 درجه فارنهایت) بود که دمای آب خنک شیر است زیرا شرکت کنندگان آب بیشتری می نوشیدند و کمتر عرق می کردند.

محققان به این نتیجه رسیدند که نوشیدن آب در دمای 16 درجه سانتی گراد ممکن است بهترین دما برای آبرسانی مجدد در ورزشکاران باشد.

خطرات نوشیدن آب سرد

برخی از تحقیقات نشان می دهد که افرادی که دارای بیماری هایی هستند که بر مری تأثیر می گذارد، مانند آشالازی، باید از نوشیدن آب سرد اجتناب کنند. آشالازی یک بیماری نادر است که می تواند بلع غذا و نوشیدنی را دشوار کند.

یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که نوشیدن آب سرد علائم را در افراد مبتلا به آشالازی بدتر می کند. با این حال، زمانی که شرکت‌کنندگان آب داغ می‌نوشیدند، به تسکین و شل شدن مری کمک می‌کرد و باعث می‌شد غذا و نوشیدنی راحت‌تر بلعیده شود.

یک مطالعه در سال 2001 با شرکت 669 زن نشان می دهد که نوشیدن آب سرد ممکن است در برخی افراد باعث سردرد شود.

محققان گزارش دادند که 7.6 درصد از شرکت کنندگان پس از نوشیدن 150 میلی لیتر آب سرد از طریق نی، سردرد را تجربه کردند. آنها همچنین دریافتند شرکت‌کنندگانی که میگرن فعال داشتند، دو برابر بیشتر از افرادی که هرگز میگرن نداشتند، پس از نوشیدن آب سرد دچار سردرد شدند.

برخی افراد ادعا می کنند که مصرف نوشیدنی ها و غذاهای سرد می تواند باعث گلودرد یا سرماخوردگی شود. با این حال، هیچ مدرک علمی برای تأیید این ادعا وجود ندارد.

فواید نوشیدن آب سرد

برخی از مطالعات نشان می دهد که نوشیدن آب سردتر در طول ورزش ممکن است عملکرد و استقامت فرد را بهبود بخشد.

به عنوان مثال، مطالعه‌ای در سال 2012 که شامل 45 مرد با آمادگی جسمانی بود، نشان داد که نوشیدن آب سرد در طول ورزش به طور قابل توجهی افزایش دمای مرکزی بدن را در مقایسه با نوشیدن آب با دمای اتاق کاهش می‌دهد.

مطالعه‌ای در سال 2014 به بررسی تأثیر نوشیدنی‌های مختلف بر عملکرد دوچرخه‌سواری 12 ورزشکار مرد آموزش‌دیده در آب و هوای گرمسیری پرداخت.

محققان گزارش دادند که نوشیدن یک نوشیدنی حاوی یخ برای عملکرد بهتر از نوشیدن آب در دمای خنثی است. با این حال، آنها همچنین به این نتیجه رسیدند که ورزشکاران بهترین عملکرد را هنگام مصرف یک نوشیدنی یخ دار که عطر منتول نیز داشت، به دست آوردند.

برخی افراد ادعا می کنند که نوشیدن آب سرد می تواند به کاهش وزن کمک کند. اگرچه برخی مطالعات نشان می دهد که نوشیدن آب بیشتر می تواند به بدن کمک کند کالری بیشتری بسوزاند، به نظر می رسد تفاوت کمی بین نوشیدن آب سرد و دمای اتاق وجود دارد.

آب سرد در مقابل آب گرم

مردم ممکن است نوشیدن آب گرم یا داغ را تسکین دهنده بدانند، به خصوص در ماه های سردتر، در حالی که آب خنک در هوای گرم تر می تواند با طراوت تر باشد. نوشیدن آب گرم ممکن است به طور موقت گردش خون را بهبود بخشد و باعث انبساط شریان ها و سیاهرگ ها می شود.

تحقیقات نشان می دهد که دمای آبی که مردم می نوشند می تواند بر میزان تعریق و آبرسانی مجدد تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، یک مطالعه ارتش ایالات متحده در سال 1989 نشان داد که نوشیدن آب گرم (40 درجه سانتیگراد) به جای آب خنک (15 درجه سانتیگراد) ممکن است باعث شود افراد کمتر بنوشند، که می تواند منجر به کم آبی بدن شود.

مطالعه ای در سال 2013 نشان می دهد که دمای بهینه آب برای آبرسانی مجدد پس از ورزش ممکن است 16 درجه سانتیگراد باشد که تقریباً برابر با دمای آب خنک است.

محققان گزارش دادند که شرکت کنندگانی که در این دما آب مصرف می کردند، به طور ارادی آب بیشتری می نوشیدند و کمتر از زمانی که در دماهای دیگر آب می نوشیدند، عرق می کردند.

در مطالعه‌ای در سال 2011، محققان به این نتیجه رسیدند که نوشیدن آب سرد در دمای 5 درجه سانتی‌گراد، وضعیت نوشیدن داوطلبانه و هیدراتاسیون را در شش ورزشکار تکواندو بهبود نمی‌بخشد.

با این حال، نوشیدن آب با هر دمایی برای هیدراته ماندن ضروری است، به ویژه هنگام ورزش یا در محیط های گرم.

خلاصه
شواهد علمی کمی وجود دارد که نشان دهد نوشیدن آب سرد برای افراد مضر است. در واقع، نوشیدن آب سردتر ممکن است عملکرد ورزشی را بهبود بخشد و برای آبرسانی مجدد هنگام ورزش، به خصوص در محیط های گرمتر، بهتر باشد.

با این حال، نوشیدن آب سرد ممکن است علائم را در افراد مبتلا به آشالازی بدتر کند که بر مری تأثیر می گذارد. نوشیدن آب سرد نیز می تواند باعث سردرد در برخی افراد، به ویژه کسانی که مبتلا به میگرن هستند، شود.

مردم باید مطمئن شوند که هر روز آب کافی دریافت می کنند، صرف نظر از دمای آن. آکادمی‌های علوم، مهندسی و پزشکی توصیه می‌کنند که خانم‌ها باید حدود ۲.۷ لیتر آب در روز مصرف کنند تا نیازهای آب بدن خود را تامین کنند و آقایان حدود ۳.۷ لیتر آب. این دریافت می تواند هم از غذاها و هم از نوشیدنی ها تامین شود.

  • جیم فیت
  • 1402/11/19

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال