join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
ران اردک کباب شده در ظرف

ارزش غذایی گوشت اردک و خواص آن

گوشت اردک، با وجود اینکه اغلب حاوی مقادیر قابل توجهی چربی است، در واقع دارای مقادیر مغذی بیشتری نسبت به آنچه که بسیاری از ما فکر می‌کنیم، می‌باشد. بیشتر این چربی‌ها از نوع غیراشباع و سالم هستند، در حالی که همچنان به گوشت طعمی لذیذ و خوشمزه می‌دهند. بسیاری از روش‌های پخت اردک شامل مراحلی است که هدف اصلی آنها حذف بیشتر چربی‌های اضافی است، در نتیجه گوشت اردک بدون پوست تهیه و آماده مصرف می‌شود. چربی موجود در گوشت اردک می‌تواند به عنوان یک جایگزین سالم‌تر برای کره یا سایر چربی‌های حیوانی در پخت و پز مورد استفاده قرار گیرد.

گوشت اردک فوق العاده خوش طعم است. این یک منبع عالی از پروتئین و چربی سالم و همچنین ریزمغذی هایی از جمله سلنیوم، آهن و نیاسین است. تخم اردک نیز دارای مواد مغذی متراکم مشابه تخم مرغ است (با مقادیر بیشتری در هر تخم زیرا تخم اردک بزرگتر از تخم مرغ است).

ارزش غذایی گوشت اردک

این اطلاعات تغذیه، برای یک سینه اردک پکین بدون پوست برشته شده (85 گرم) توسط USDA ارائه شده است. نژاد پکین رایج ترین نوع اردک مصرفی در جهان است.

کالری 119
چربی 2 گرم
سدیم 89 میلی گرم
کربوهیدرات 0 گرم
فیبر 0 گرم
شکر 0 گرم
پروتئین 23.5 گرم
آهن 3.8 میلی گرم
سلنیوم 24.6 میکروگرم

کربوهیدرات ها

اردک به تنهایی حاوی هیچ کربوهیدراتی نیست (به این معنی که فیبر یا قند ندارد).

چربی ها

اردک حاوی مقدار زیادی چربی بین پوست و گوشت است، اما مانند گوشت گاو حاوی چربی مرمری در سراسر ماهیچه نیست.چربی فراوانی که در گوشت اردک وجود دارد، به آن شهرت داده است. این ویژگی باعث شده که اردک به عنوان منبعی غنی از چربی شناخته شود. اما باید توجه داشت که این چربی به طور قابل ملاحظه‌ای در گوشت مشاهده می‌شود. با این حال، مقدار چربی کلی بسته به پخته شدن و یا عدم پختن اردک با پوست و یا بدون پوست، به طور قابل توجهی متفاوت است.

در واقع، گوشت اردک بدون پوست و چربی قابل مشاهده، میزان چربی کمتری نسبت به سینه مرغ بدون پوست بریان شده دارد. به عنوان مثال، سینه اردک بدون پوست فقط 2 گرم چربی کل (که 0.5 گرم از آن چربی اشباع است) در هر برش 85 گرمی دارد، در حالی که همان مقدار سینه مرغ بدون پوست و بریان شده 3 گرم چربی (که 1 گرم آن چربی اشباع است) را ارائه می‌دهد. مانند مرغ، پاها و ران‌های اردک کمی چربی کل بیشتری دارند (یک برش 85 گرمی از پاهای اردک بدون پوست حاوی 5 گرم چربی کل است)، اما همچنان پاهای اردک چربی کمتری نسبت به ران مرغ بدون پوست دارند.

علاوه بر این، اکثر چربی ها چربی غیراشباع سالم هستند، از جمله مقدار زیادی چربی تک غیراشباع و ترکیبی از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6.

حتی اگر با پوست مصرف شود، محتوای چربی اردک بسته به میزان چربی خارج شده در طول فرآیند پخت متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، سینه اردکی که 13 دقیقه در تابه سرخ شده و سپس برشته شود، چربی کمتری نسبت به همان تکه اردکی که برای مدت زمان کوتاه تری سرخ شده است، خواهد داشت.

پروتئین

گوشت اردک پروتئین باکیفیت با انواع اسیدهای آمینه غیر ضروری و ضروری را فراهم می کند.

ویتامین ها و مواد معدنی

اردک حاوی انواع ریزمغذی‌ها، از جمله آهن، سلنیوم و مقدار کمی ویتامین C است. حاوی انواع ویتامین‌های B است، به ویژه سرشار از نیاسین و B-12 است. مانند سایر ویتامین های B، نیاسین نقش مهمی در تبدیل کربوهیدرات ها به گلوکز و متابولیسم چربی ها و پروتئین ها دارد. B-12 برای عملکرد عصبی، تشکیل گلبول های قرمز خون و سنتز DNA ضروری است.

خواص گوشت اردک برای سلامتی

اردک یک پروتئین حیوانی است که برخی از مواد مغذی مفید رایج در گوشت قرمز (مانند آهن) را بدون چربی اشباع شده به اندازه گوشت قرمز فراهم می کند.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

اردک (همراه با آجیل برزیلی، ماهی و سایر پروتئین های حیوانی) منبع خوبی از سلنیوم است، یک آنتی اکسیدان مهم که می تواند به جلوگیری از آسیب سلولی و مبارزه با التهاب کمک کند، که هر دو از سیستم ایمنی بدن حمایت می کنند.

از سلامت تیروئید پشتیبانی می کند

مصرف مقدار کافی سلنیوم نیز برای سلامت تیروئید مهم است. یک برش 85 گرمی از گوشت اردک پکین بیش از 50 درصد از ارزش روزانه سلنیوم را تامین می کند.

از استخوان ها محافظت می کند

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف پروتئین حیوانی، از جمله اردک، ممکن است تراکم و استحکام استخوان را بهبود بخشد - تا زمانی که مصرف کلسیم نیز کافی باشد.

خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد

در حالی که ماهی های چرب منبع اصلی اسیدهای چرب امگا 3 محسوب می شوند، اردک نیز حاوی این اسیدهای مفید برای قلب است. خوردن گوشت اردک به جای استیک و سایر انواع گوشت‌هایی که غنی از چربی اشباع شده هستند، می‌تواند پتانسیل برخی از نتایج مثبت مرتبط با سلامت قلب و عروق را داشته باشد. علاوه بر این، اردک تقریباً به اندازه گوشت قرمز آهن دارد که به مقدار قابل توجهی بیشتر از گوشت مرغ است.

جایگزین های کره و سایر چربی های حیوانی

چربی اردک لزوما سالم تر از روغن زیتون یا سایر چربی هایی نیست که در دمای اتاق مایع هستند. در حالی که چربی اردک حاوی درصد بالایی از چربی های غیراشباع است، اما همچنان حاوی چربی اشباع شده بیشتری نسبت به روغن زیتون است و حاوی تمام پلی فنول های مفید روغن زیتون فوق بکر نیست.

حتما بخوانیدارزش غذایی روغن زیتون و خواص آن

با این حال، از نظر چربی اشباع، چربی اردک سالم تر از کره، چربی گوشت خوک یا چربی گوشت گاو (پیه) است و می تواند در بسیاری از کاربردهای مشابه استفاده شود. به خاطر داشته باشید که برخلاف کره، طعم واضحی دارد و طعم آن بیشتر شبیه چربی حیوانی است.

آلرژی

هیچ حساسیت یا عدم تحمل خاصی به اردک مربوط نمی شود. افراد مبتلا به سایر حساسیت های گوشتی نیز ممکن است به اردک واکنش آلرژیک نشان دهند.

  • جیم فیت
  • 1403/01/18

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال