join Now
log In
لگوی باشگاه بدنسازی جیم فیت

ثبت نام کنید

ازحروف فارسی استفاده کنید
نام کاربری لاتین و بیش از سه حرف باشد
شماره شما صحیح نیست
سن شما مقول نیست
وزن صحیح را وارد کنید
قد شما مقول نیست
قبلا ثبت نام کردم

ورود به حساب

نام کاربری صحیح نمی باشد
شماره همراه را صحیح وارد کنید
هنوز ثبت نام نکردم!

باشه
اخطار

باشه
ثبت نظرات
با ثبت هر نظر 5 امتیاز دریافت کنید
سفارش برنامه تمرینی فقط با ۱۵۰ تومان
اندازه گرفتن قد

افزایش قد بعد از ۱۸ سالگی

ژنتیک نقشی تعیین کننده در افزایش قد یک فرد دارد. شما می توانید با تکیه بر تغذیه سالم، خواب کافی، فعالیت روزانه، قوز نکردن و حفظ حالت طبیعی بدن ، قد خود را کمی بلند تر کنید اما با این حال، هیچ ضمانتی بر حتمی بودن این نتایج وجود ندارد.

 با اینکه ژنتیک ۶۰ تا ۸۰ درصد قد نهایی شما را تعیین می کند اما برخی عوامل محیطی همچون تغذیه و ورزش، درصد های تاثیر گذار دیگر را پوشش می دهند.

آیا افزایش قد پس از سن ۱۸ سالگی ممکن است؟

بسیاری از افراد از میزان قد خود راضی هستند اما برخی با این پرسش روبرو می شوند که آیا می توان قد را پس از ۱۸ سالگی نیز افزایش داد ؟ اگر شما هم به چنین مطلبی برخورده اید، بدانید که تنها نیستید. برخی افراد ادعا می کنند که تغذیه خوب و یا ورزش های خاص می توانند به افزایش قد در دوران جوانی و بزرگسالی ختم شود. حال در این مقاله به درستی این مطلب می پردازیم و بررسی می کنیم که آیا افزایش قد پس از ۱۸ سالگی ممکن است یا خیر.

چه عواملی بر قد شما تاثیرگذار است

قبل از اینکه به این موضوع و احتمالات افزایش قد بپردازیم، مهم است که عوامل تاثیرگذار بر قد را در نظر بگیریم. درست است که ژنتیک حرف اول را در تعیین قد میزند، اما همانطوری که قبل تر هم گفتیم، فاکتور های دیگر هم بر روی قد شما تاثیر کمی ندارند استیکر 

مد شدن قد بلند در سرتاسر دنیا، مردم را به فکر تغییر در تغذیه و استایل زندگی شان انداخته است. مطالعات بزرگی که بر روی تغییرات قد انسان ها در طول قرن های گذشته انجام شده، نشان می دهد که طی صد سال گذشته نسبت قد متوسط در بسیاری از کشورها بالا رفته که نتیجه بالا رفتن میزان مصرف مواد مغذی شهروندان می باشد.

بسیاری پس از ۱۸ سالگی افزایش قد را تجربه نمی کنند

حتی با وجود تغذیه و رژیم سالم، بسیاری از افراد پس از سن ۱۸سالگی افزایش قد را تجربه نخواهند کرد. علت اصلی توقف روند رشد قد، صفحه رشد استخوان های بدن می باشد. صفحه رشد استخوان یا صفحه اپیفیسل، زردپی یا نرمه استخوان به خصوصی هستند که در انتهای استخوان های بلند بدن شما قرار دارند. تا هنگامی که این نرمه ها فعال و به اصطلاح "باز" باشد، استخوان های بلند که در پاها و دست ها قرار گرفته، امکان رشد را دارند. این نرمه ها در زنان به طور معمول حدود ۱۶ سالگی و در مردان بین ۱۴ تا ۱۹ سالگی بسته خواهد شد.

با اینکه رشد واقعی قد در اکثر افراد پس از ۱۸ سالگی صورت نمی گیرد، اما تغییرات سطحی در طول روز بسیار معمولی است. این تغییرات نتیجه تراکم خفیف دیسک های ستون فقرات است. فعالیت های روزانه بر مایع و غضروف بین استخوان های ستون فقرات تاثیر گذاشته و باعث می شود تا در طول روز، قد شما کمتر از معمول به نظر برسد. این کاهش قد روزانه می تواند فقط ۱.۵ سانتی متر باشد. با اینکه برخی پژوهش ها ادعا می کنند که افزایش قد در طول جوانی و بزرگسالی رخ می دهد، اما این افزایش می تواند بسیار ناچیز باشد.

هیچ ورزش یا نرمشی نمی تواند قد را افزایش دهد؟

داستان های زیادی بر مبنای اینکه برخی ورزش ها و نرمش های روزانه منجر به افزایش قد می شود وجود دارد. بسیاری افراد مدعی می شوند که فعالیت هایی همچون آویز شدن، صخره نوردی و شنا کردن بر افزایش قد تاثیر بسزایی دارد. اما متاسفانه، هیچ مدرک موثقی برای تایید این موضوع وجود ندارد. درست است که با انجام فعالیت های روزانه قد شما در طول روز تغییر خواهد کرد، اما همانطور که قبل تر هم گفته شد، این تغییر موقتی است

برای افزایش قد چه می توان کرد؟

چنانچه در بزرگسالی به سر می برید و از قد خود راضی نیستید، در اینجا به چند راهکار اشاره خواهیم کرد که ممکن است کمک حال شما باشد:

سعی کنید قوز نکنید

قوز کردن، شکل و ظاهر بدن شما را به هم ریخته می کند و باعث می شود تا قد شما چند سانتی متر کوتاه تر به نظر برسد. به منظور از بین بردن این عادت نادرست می توانید از قوزبند کمک بگیرید. برای خرید و مشاهده محصولات مربوطه بر روی لینک زیر کلیک کنید

ازپاشنه یا کفی استفاده کنید

 کفش هایی را انتخاب کنید که پاشنه بلند تری دارد یا اینکه در کفش های خود پاشنه قرار بدهید تا چند سانتی متر بلند تر به نظر برسید. با استفاده از پد و کفی های مخصوص موجود در بازار نیز می توانید قد خود را کمی بلند تر نشان بدهید. برای خرید و مشاهده محصولات مربوطه بر روی لینک زیر کلیک کنید

 

حجم ماهیچه های بدن خود را افزایش دهید

 اگر حس می کنید که کوتاه و ریز جثه هستید، به ورزش های بدنسازی روی آورده و حجم ماهیچه های خود اضافه کنید.

برنامه تمرینیسفارش برنامه تمرینی بدنسازی

درحالی که این راه حل ها ممکن است که مشکلات برخی افراد را بهبود ببخشد، اما بسیاری پس از مشاهده نکردن نتیجه مورد نظرشان دست به عمل های جراحی سنگین و مصرف دارو می زنند. عمل های جراحی که طی آن اندازه استخوان های بلند پا را افزایش خواهند داد. البته این نوع عمل های جراحی بسیار پرهزینه است و حتی در برخی از کشور ها ممنوع شده است. هورمون درمانی نیز شاید برای کودکانی که با مشکل رشد روبرو هستند مفید باشد اما احتمال اینکه برای بزرگسالان تاثیرگذار باشد بسیار کم است.

حرف آخر

اگر از قد خود راضی نیستید، بهتر است راهکار های بالا را امتحان کنید. اما در آخر، بهترین راهکار پذیرش میزان قد حال حاضرتان می باشد. برای بهبود بخشیدن به این پروسه بهتر است بر قدرت و پتانسیل های خوبی که بدنتان ارائه می دهد تمرکز کنید و به زبان دیگر اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. شاید نتوانید که برخی چیز ها را در زندگی خود تغییر دهید، اما به راحتی می توانید با تغییر دیدگاه، این فرآیند را برای خود لذت بخش تر کنید.

  • مدیر
  • 1401/03/04

0 نظر

  • ارسال نظر
    برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
    ارسال